گزارش و تحلیل

کنعانی: ایران برای خاتمه ی بحران اوکراین آمادگی دارد

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.08.2022
اشتراک
انتخاب ما در بحث بحران اوکراین راهکار سیاسی است و در هیچ مکانیزم دیگری قرار نخواهیم گرفت.
الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه اظهار داشت که به مصلحت است که سوریه، ایران و بولیوی در کار تشکیل دادگاه بین المللی مشارکت کنند.
وی در ادامه افزود: "همچنین توصیه می‌شود کشورهای دیگری که بر اساس قوانین بین‌المللی موضع مستقلی در قبال مسئله اوکراین نشان می‌دهند، به ویژه سوریه، ایران و بولیوی، برای تشکیل یک نهاد بین‌المللی دادگستری مشارکت کنند.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "ما چنین پیشنهادی را دریافت نکردیم و در بحث بحران اوکراین موضع جمهوری اسلامی ایران مشخص است، جمهوری اسلامی ایران در حمایت از یک طرف بر علیه طرف دیگری قرار نمی‌گیرد.
انتخاب جمهوری اسلامی ایران صلح و راه حل سیاسی برای این بحران است و تمام تلاش خود را در همین ارتباط انجام داده و انجام خواهیم داد.
به عبارتی ما معتقدیم راهکار سیاسی بهترین راهکاری است که می تواند جنگ را خاتمه دهد ما در هیچ کاری که به تشدید بحران کمک کند ورود نخواهیم کرد و در کنار یک طرفه علیه طرف دیگر نخواهیم بود.
ابراز نگرانی اوکراین نسبت به تغییر موضع ایران در خصوص عملیات نظامی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2022
ابراز نگرانی اوکراین نسبت به تغییر موضع ایران در خصوص عملیات نظامی روسیه
اما به اوکراین و روسیه اعلام آمادگی کردیم نقشی که دو طرف از ما انتظار دارند برای خاتمه بحران ایفا کنیم، آمادگی داریم بنابراین انتخاب ما در بحث بحران اوکراین راهکار سیاسی است و در هیچ مکانیزم دیگری قرار نخواهیم گرفت".
وی تاکید کرد: "خوشبختانه رابطه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه یک رابطه همه جانبه و مبتنی بر حرکت رو به جلو است که به دلیل اراده سیاسی رهبران دو کشور و منافع مشترک دو کشور رخ داده است".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین پیرامون مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی و تاثیر آن از شرایط فعلی عراق بیان کرد:"خوشبختانه اراده مثبت در دو طرف دیده می‌شود که فاز جدیدی از مذاکرات شکل بگیرد، این موضوع با تلاش ها و همکاری های برادرانمان در کشور عراق واضح تر شده امیدواریم بازگشت ثبات به این کشور زودتر انجام شود البته هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای دور جدید مذاکرات مشخص نشده است".
وی افزود: "ما معتقد بودیم بحران یمن نباید شکل می گرفت و پس از شکل‌گیری نیز معتقد بودیم حل این بحران راه حل نظامی ندارد و تنها گفتمان های سیاسی می‌تواند این موضوع را حل کند.
ما از آتش بسی که در طول ماه‌ های گذشته در یمن شکل گرفته استقبال کردیم و حامی آن بودیم، همچنان تاکید داریم آتش بس یک ضرورت اساسی برای آغاز روند سیاسی است آتش‌بس باید ادامه پیدا کند.
اما در عین حال آتش بس به تنهایی برای حل بحران یمن کافی نیست اقدامات تکمیلی دیگر به ویژه رفع محاصره ظالمانه یمن در سریعترین زمان ممکن شکل بگیرد و انجام شود، اجازه فعالیت بنادر و فرودگاه های یمن صادر شود و امکان رسیدن کمک های اولیه و بشردوستانه برای مردم فراهم شود و باید روند گفتگوهای یمنی_یمنی شکل بگیرد و دولت ملی یمن با انتخاب مردم این کشور شکل بگیرد.
دادگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2022
آیا ایران و سوریه باید در محاکمه نیروهای امنیتی اوکراین شرکت کنند؟
به طور خلاصه ما از ادامه آتش بس در یمن استقبال می کنیم.
ایران بارها اعلام کرده که در زمینه ارسال سوخت به تمامی کشورهایی که پیشنهادات قابل بررسی ارائه دهند آمادگی دارد.
لبنان از کشورهای منطقه اکنون به دلیل کمبود سوخت دچار مشکلات فراوان است سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود اعلام کرده که دولتمردان لبنانی باید از ایران برای تامین سوخت این کشور کمک بگیرند".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اظهار داشت: "ما در جریان شرایط سخت لبنان و مردم عزیز این کشور هستیم که متاسفانه ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولتها در ارتباط با این کشور در پیش گرفتند و مبتنی بر سیاست های غلط منطقه‌ ای خود شرایط اقتصادی لبنان را به گونه‌ ای رقم زدند که متاسفانه مردم این کشور در رنج هستند ما قطعا از این وضعیت متاثر هستیم و به طور طبیعی دوست داریم اگر امکان و توانایی داشته باشیم به دولت و ملت لبنان در چهارچوب مناسبات دوستانه و برادرانه کمک کنیم.
واقعیت امر این است که ما به عنوان کشور دوست حتما علاقه‌مند هستیم که برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور نقش مثبت و سازنده ای ایفا کنیم و از ظرفیت‌ های خود استفاده کنیم در این ارتباط چنانچه درخواست رسمی از سوی دولت لبنان به جمهوری اسلامی ایران ارائه شود ایران با نگاه مثبتی که برای کمک به کشور های دوست در منطقه از جمله لبنان دارد حتماً نحوه کمک و قرارداد را مورد تعامل قرار می دهد.
جمهوری اسلامی ایران مشروط بر این که درخواست رسمی دریافت کند، در چهارچوب گفتگو های رسمی میان مقامات ذیربط این پیشنهاد را بررسی می‌کند، جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در حوزه انرژی و سوخت با کشور های منطقه و کشور های دوردست محدودیت و مشکلی ندارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала