رئیس دفتر صدر: طرفداران صدر تا زمان اخراج مقامات فاسد، پارلمان عراق را حفظ خواهند کرد

رئیس دفتر صدر: طرفداران صدر تا زمان اخراج مقامات فاسد، پارلمان عراق را حفظ خواهند کرد
رئیس دفتر صدر: طرفداران صدر تا زمان اخراج مقامات فاسد، پارلمان عراق را حفظ خواهند کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.07.2022
اشتراک
تظاهرات روز شنبه در بغداد پایتخت عراق از سر گرفته شد و تظاهرکنندگان برای دومین بار در یک هفته گذشته وارد ساختمان پارلمان شدند.
به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم الجابری رئیس دفتر صدر، به اسپوتنیک گفت که حامیان روحانی شیعه مقتدی الصدر که ساختمان پارلمان عراق را تصرف کرده، تا زمانی که مقامات فاسد از قدرت بیرون رانده شوند، در آنجا خواهند ماند.
بر اساس بیانیه وزارت بهداشت عراق، بیش از صد نفر از جمله نظامیان مجروح شدند. تظاهرکنندگان همچنان در سالن مجلس حضور دارند و می گویند به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
الجابری گفت: این یک اعتصاب علنی است، این خواست مردم عراق است که وارد پارلمان شدند و گفتند تا زمانی که این گروه فاسد از قدرت بیرون رانده نشود، مردم اینجا خواهند ماند.
پیشتر یکی از رهبران بلوک نیروهای هماهنگ کننده در پارلمان عراق به نام عامر الفیض به اسپوتنیک گفته بود که این اتحادیه قصد ندارد نامزد خود برای نخست وزیری را پس از اعتراضات در بغداد فرا بخواند.
روز چهارشنبه، تظاهراتی در پایتخت عراق علیه نامزدی محمد السودانی، یکی از نامزدهای بلوک نیروهای هماهنگ کننده، که نمایندگی احزاب اصلی شیعه، به استثنای بلوک مقتدی الصدر سیاستمدار بانفوذ، را در اختیار دارد، برگزار شد.
پست نخست وزیری معترضان توانستند وارد "منطقه سبز" ویژه حفاظت شده در مرکز بغداد شده و به ساختمان پارلمان نفوذ کنند، پس از آن الصدر در توییتر با انتشار پیامی از تظاهرکنندگان با تشکر و قدردانی خواستار محدود کردن این اقدام شد.
عراق در یک بحران سیاسی قرار دارد. پس از انتخابات پارلمانی که در اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد، نیروهای سیاسی کشور نتوانستند رئیس جمهور جدید جمهوری را انتخاب کنند و دولت تشکیل دهند.
بر اساس قوانین عراق، پارلمان با اکثریت دو سوم، رئیس دولت را انتخاب می کند. بر اساس رویه ای که پس از حمله نظامی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ مطرح شد، نماینده ای از جامعه کردی رئیس جمهور می شود. انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای جدید به دلیل به حد نصاب نرسیدن سه بار در ماه های فوریه و مارس با اختلال مواجه شد.
آخرین جلسه در مورد انتخاب رئیس جمهوری که در ۳۰ مارس برگزار شد، بدون تعیین تاریخ جدید برای رای گیری به پایان رسید. در ماه مه، بلوک صدر که در انتخابات پارلمانی پیروز شد، پس از شکست چندین طرح برای تشکیل دولت، اعلام کرد که مخالفان را ترک می کند، بنابراین به سایر احزاب و نمایندگان مستقل پارلمان فرصتی برای تشکیل کابینه داد. در ماه ژوئن، نمایندگان این بلوک در بحبوحه طولانی شدن بحران تشکیل دولت استعفا دادند تا دلیلی برای "بیکار بودن" مجلس نباشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала