نماینده مجلس: همکاری‌های ایران و روسیه می‌تواند تولید نفت و گاز در ایران را افزایش دهد

© Photo / IRNAحسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران
حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2022
اشتراک
حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد: روسیه می تواند در توسعه میادین، فرآوری با گاز یا شکاف هیدرولیکی در مخازن نفتی به ایران کمک کند، همکاری‌ها در این بخش می‌تواند تولید نفت و گاز کشور را افزایش دهد.
به گزارش اسپوتنیک، حسین حسین زاده در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد تفاهم‌نامه نفتی و گازی ایران ـ روسیه گفت: قراردادهای خوبی از نظر سرمایه گذاری در حوزه انرژی اعم از فشار افزایی، صدور خدمات فنی، انتقال تکنولوژی و توسعه میادین نفتی بین دو کشور به امضا رسیده است اما باید توجه شود که توانمندی روسیه در چه حوزه‌ای از انرژی بیشتر است تا بتوانیم از این ظرفیت بهتر استفاده کنیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: از ۴۰میلیارد دلار تفاهم‌نامه امضا شده با گازپروم روسیه، حدود ۱۵ میلیارد دلاربرای فشار افزایش پارس جنوبی استفاده می‌شود حال آنکه روسیه توربو کمپرسورها مورد نیاز خود را از شرکت زیمنس آلمان تامین می‌کند و الان برای تعمیر به زیمنس تحویل داده و این شرکت با نگهداشتن کمپرسورها خواستار صادرات مجدد گاز روسیه به آلمان شده تا کمپرسورهای این کشور را تعمیر کند این موضوعات باید مد نظر قرار گیرد.
صادرات گاز ایران به عمان و پاکستان با همکاری روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
صادرات گاز ایران به عمان و پاکستان با همکاری روسیه
این نماینده لارستان در مجلس بیان داشت: تبادل و انتقال تکنولوژی بین دو کشور باید در فضایی شکل گیرد که دو طرف بتوانند از آن استفاده کنند. روسیه می تواند در توسعه میادین، فراز آوری با گاز یا شکاف هیدرولیکی در مخازن نفتی به ایران کمک کند همکاری های در این بخش می تواند تولید نفت و گاز کشور را افزایش دهد.
حسین زاده تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت کارشناسان حوزه انرژی روس ها در بخش های دیگر باید راستی آزمایی شود که آیا واقعاً این توانمندی را دارد یا خیر؟ اینها نکاتی است که باید مدنظر قرار گیرد ضمن اینکه امیدواریم این قراردادها به مرحله اجرا درآید و فعلاً در مراحل تفاهم‌نامه است و ما تفاهم نامه‌های زیادی در این زمینه داشتیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد بهره برداری از فاز۱۱ پارس جنوبی هم بیان داشت: طبق توضیحات مسوولان تا پایان سال آینده این فاز به بهره برداری خواهد رسید.
نماینده مردم لارستان همکاری های گازی بین ایران و روسیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: روسیه هم شریک استراتژیک و هم رقیب ایران در حوزه‌های انرژی است باید در این زمینه خیلی هوشمندانه عمل کنیم .روسیه به عنوان صادر کننده اول گاز در دنیا،در حال حاضر رقیب ایران است باید با هوشیاری بیشتری از این ظرفیت استفاده کنیم.
حسین زاده با اشاره به تحولات اوکراین تصریح کرد: وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین دو اتفاق را رقم زد اینکه کشورهایی هدف گذاری کرده بودند که سوخت‌های فسیلی را در سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰ یا همانند آمریکا در ۲۰۵۰ کنار بگذارند این جنگ باعث شد که این کشورها این موضوع را ۱۵ سال زودتر اجرا کنند و برای تولید سوخت های هیدروژنی و الکتریکی اقدام کنند. توجه به این موضوع می‌طلبد که ایران هر چه سریعتر توسعه میادین را در دستور کار قرار دهد.
وی با بیان اینکه دو روش برای فروش گاز وجود دارد بیان داشت: انتقال و فروش گاز از طریق خط لوله و دیگری با فشرده سازی یا LNG، صورت می گیرد این جنگ باعث شد که خط لوله آسیب های وارد شود اما در حوزه LNG، ما باید تلاش کنیم این شیوه انتقال انرژی ها را توسعه دهیم. چون بزرگترین قراردادهای LNG از طریق کشورهای اروپایی با قطر بسته شده تا آنها مشکل کمبود گاز خود را در فصل زمستان حل کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала