آیا مسأله حق‌آبه ایران از هیرمند حل خواهد شد؟

© وزارت خارجه افغانستانتوافق ایران و افغانستان درباره تسریع عملیات نوسازی گذرگاه مرزی دو کشور
توافق ایران و افغانستان درباره تسریع عملیات نوسازی گذرگاه مرزی دو کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.07.2022
اشتراک
امیرعبداللهیان: اگر مسئله حق‌آبه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فارس"، در پی دستور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در خصوص پیگیری مسئله حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران در هیرمند، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی 28 ژوئیه پنجشنبه شب با امیرخان متقی با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند، ابراز امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب‌ به جمهوری اسلامی ایران و تامین حق‌آبه ایران وجود نداشته باشد.
وزیر امور خارجه ایران گفت: "تحویل حق‌آبه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین‌المللی در قبال ایران است. اگر مسئله حق‌آبه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
تأکید رئیس جمهورایران بر پیگیری حقآبه ایران از رودخانه هیرمند: از حقوق مردم نمی گذریم
بزودی هیأت عالیرتبه‌ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حق‌آبه عازم این کشور می‌شود. ما می‌توانیم با تشکیل تیم فنی و عملیاتی مشترک مسیر رودخانه را به مجرای درست خود برگردانیم تا مردم دو سوی مرز از هدر رفت آب آسیب نبینند.
ایران از حضور و فعالیت بخش‌ خصوصی خود در افغانستان حمایت می‌کند و همزمان انتظار دارد مقامات افغانستان نیز با توجه به اهمیت فعالیت‌های بخش خصوصی در اقتصاد افغانستان از فعالان اقتصادی ایران در این کشور حمایت کنند".
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفتگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد و گفت: "ما نسبت به حق‌آبه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آن را به سوی ایران روان می‌کنیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала