آمریکا قصد دارد با کمک دیپلماسی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند

© AFP 2023 / Mandel Nganجان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2022
اشتراک
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه در یک نشست خبری برای خبرنگاران اعلام کرد دولت آمریکا قصد دارد از ابزارهای دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی مقامات ایرانی به سلاح هسته ای استفاده کند.
به گزارش اسپوتنیک، وی تأکید کرد:"ما همچنان متعهد هستیم که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند. شما شنیدید که رئیس جمهور [آمریکا جو بایدن] در سفر اخیر ما به خاورمیانه این را گفت. رئیس جمهور معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این نتیجه است."
کربی با اشاره به مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: "مذاکرات برجام تقریباً کامل شده است. و اکنون ایران مسئول تصمیم گیری در مورد این است که آیا به این توافق تن در می دهد یا خیر. <...> ما هنوز امیدواریم که آنها (تهران) به انجام تعهدات خود [طبق برجام] بازگردند و نه تنها ما بلکه شرکای اروپایی ما نیز همین موضع را دارند".
Белый дом в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2022
یک مقام کاخ سفید: دستیابی به توافق با تهران بسیار بعید است
به گفته وی، ایالات متحده از خود و متحدان و شرکای خود در برابر طیف وسیعی از اقدامات تهدیدآمیز دیگر ایران دفاع خواهد کرد. در عین حال، کربی از اظهار نظر در مورد خبر منتشره پورتال Axios خودداری کرد که بر اساس آن، برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی خاورمیانه و شمال آفریقا، هفته گذشته به گروهی از کارشناسان تعدادی از سازمان های تحقیقاتی گفت که رسیدن به یک توافق در مورد بازگشت طرفین به رعایت کامل مفاد برجام "بسیار بعید" است.
برجام در سال 2015 به منظور غلبه بر بحران توسعه هسته ای این کشور توسط پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان (گروه پنج به علاوه یک) با ایران امضا شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبلی ایالات متحده در سال 2018 تصمیم گرفت از این توافق خارج شود. جو بایدن، رهبر کنونی آمریکا بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است. روسیه، انگلیس، آلمان، چین، آمریکا و فرانسه از آوریل سال گذشته در وین در حال مذاکره با ایران برای بازگرداندن برجام به شکل اولیه آن هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала