گزارش و تحلیل

مشکل برجام تهیه پیش نویس نبود

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.07.2022
اشتراک
عزیزی: مذاکرات برای صرف چای و قهوه را نمیپسندیم.
اسپوتنیک - جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌نویسی را در اختیار آمریکا، کشور های 1+4 و ایران قرار داده است.
ند پرایس، سه‌شنبه 26 ژوئیه به‌وقت محلی در نشستی مطبوعاتی گفت:
اساس این پیش‌نویس همان پیش‌نویسی بوده که از ماه مارس روی میز مذاکرات قرار داشته و آمریکا از آن همواره به‌عنوان "توافق خوب" یاد کرده است.
جوزپ بورل روز سه‌شنبه در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت:
مذاکرات برای احیای برجام دیگر به پایان رسیده، زیرا دیگر هیچ یک از طرفین حاضر به عدول از موضع چند ماه گذشته خود نیستند.
بورل افزود:
به همین دلیل، پیش‌نویسی را با جزئیات تهیه کرده که در آن مشخص شده تهران و واشنگتن برای تبعیت مجدد از برجام باید چه کارهایی انجام دهند.
آقای دکتر ابراهیم عزیزی نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و عضو مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
مشکل برجام در تهیه پیش نویس یا طرح ها و گفتار های جدید نیست، برجام نیاز به تصمیم و اراده جدی طرف‌ های مذاکره‌ کننده با ایران دارد، آنچه امروز در طرف مقابل مشاهده میکنیم فقدان اراده است.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2022
غرب و مذاکرات احیای برجام برای رفع تحریم ها علیه ایران
به طور طبیعی وقتی که شاهد بی ارادگی، بی عملی، نقض احد و نقض تعهدات باشیم، پیش‌ نویس مشکلی را حل نمی کند ما از ابتدای مذاکرات برجامی بار ها اعلام کردیم که این آمادگی را داریم در گفتگویی قوی، مستدل و چهارچوب دار شرکت کنیم به این جهت هیچگاه از مذاکره هراس نداریم اما اینکه صرفاً مذاکره انجام شود را نمی‌پذیریم، مذاکره باید با هدف رسیدن به یک اهداف مشخص، روشن، متضمن منافع ملی و برخورداری از انتفاع اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.
ایران بار ها اراده خود را اثبات کرده ما آمادگی خود را برای حضور در میز مذاکره بار ها اثبات کردیم و آنچه از طرف مقابل شاهد بودیم بی ارادگی، بی‌ عملی، نقض عهد، نقض توافق و اقداماتی بود که امروز بی رغبتی در ادامه مذاکرات را ایجاد کرده.
آقای دکتر ابراهیم عزیزی ضمن تاکید بر این نکته که ایران بارها پایبندی خود را به توافق اثبات کرده اظهار داشت:
نقض توافق و بد عهدی هیچگاه نه در مرام فکری، نه در مرام سیاسی و نه در برنامه های ایران وجود نداشته اما آمریکایی‌ ها و اروپایی ها با بی ارادگی، بی عملی و نقض عهد فراوان پا به میدان گفتگو گذاشته اند.
خوشبختانه در این دور از مذاکرات مسائل معیشتی و اقتصادی مردم به مذاکرات پیوند نخورده طبیعتاً عجله ای برای رسیدن به یک توافق به هر شکل نداریم البته که تاخیر را هم جایز نمی دانیم مذاکرات باید بر پایه یک رویکرد هوشمندانه باشد ایران در این گفتگو ها رویکرد هوشمندانه را اتخاذ کرده و اگر در طرف مقابل رفتاری عاقلانه را شاهد باشیم حتماً آمادگی داریم تا به نتایجی دست پیدا کنیم برداشت ما این است که آمریکایی ها دنبال یک مذاکرات فرسایشی هستند و اروپایی ها با بی عملی خود به دنبال مذاکراتی بدون نتیجه هستند تا تنها خود را طرفدار مذاکرات نشان دهند و در افکار عمومی بازنده معرفی نشوند، اما متاسفانه هیچ حاصلی تاکنون از این رفتار ندیدیم.
شرط لندن برای میزبانی نشست سران پنج قدرت بزرگ جهان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2022
رئیس سازمان جاسوسی انگلیس در باره برجام چه گفت؟
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی چارچوب مذاکرات هسته‌ای را کاملاً روشن توصیف کرد و تاکید داشت:
این مذاکرات هیچ ارتباطی به سایر حوزه ها در جمهوری اسلامی ایران ندارد.
آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ ها هیچ حقی در این زمینه ندارند که پیرامون سایر حوزه ها حتی اظهار نظر کنند، تیم مذاکره‌ کننده ما در موضوع هسته‌ ای مجوز دارد با طرفهای مقابل خود مذاکره کند و در این چارچوب نیز مذاکرات در جریان بوده اما در گزارشاتی که در زمان های مختلف به ما ارائه شده از بی عملی طرف های مقابل و بی‌ ارادگی آنها گفتند.
لذا سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیرو های مسلح ما هم خط قرمز ما بوده و به هیچ وجه حاضر نیستیم موضوع مذاکرات را به مسائل نیرو های مسلح و موضوعات دیگر که شاید باب میل آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ ها باشد بسط دهیم.
گیر برجام را بی‌عملی، بی ارادگی و عدم اراده سیاسی آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ ها می دانیم.
چرا که اروپایی ها سیاست مستقلی ندارند و سیاست آقا اجازه از آمریکایی‌ ها را دنبال می‌کنند، اگر اروپایی ها و آمریکایی ها با اراده جدی به میز مذاکره بیایند جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی ندارد و قطعا در آینده نیز همین گونه خواهد بود اما مذاکره صرفا جهت صرف چای و قهوه را نمی پسندیم.
وی افزود:
به آمریکایی‌ ها توصیه می کنم از این بازی موش و گربه خارج شوند، اگر واقعاً اراده ای دارند اراده خود را با عمل نشان دهند و بیش از این سزاوار نیست که با ملت بزرگ، شجاع و صاحب سابقه مانند ایران هم با زبان تهدید حرف بزنند و هم با زبان تحریم و پس از آن نیز به مذاکره دعوت کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала