معاون وزیر خارجه ایران: با روسیه درباره تجارت متقابل با ارز ملی توافق حاصل شده است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / معاون وزیر خارجه ایران: با روسیه درباره تجارت متقابل با ارز ملی توافق حاصل شده است
معاون وزیر خارجه ایران: با روسیه درباره تجارت متقابل با ارز ملی توافق حاصل شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
اشتراک
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران، اظهار داشت: در سفر اخیر رئیس بانک مرکزی ما (به روسیه) درباره تجارت متقابل با پول ملی توافق حاصل شده است.
به گزارش اسپوتنیک، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران به اسپوتنیک گفت: بین تهران و مسکو درباره تجارت متقابل با ارز ملی توافق حاصل شده است؛ ایران مقدار زیادی از غلات روسیه را با ارز ملی وارد کرده است.
مهدى صفرى معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران درباره برنامه ایران و روسیه برای استفاده از ارز ملی در مناسبات دوجانبه گفت: در سفر اخیر رئیس بانک مرکزی ما (به روسیه) درباره تجارت متقابل با پول ملی توافق حاصل شده است. لازمه انجام مبادلات به ارز ملی وجود ارزهای دو طرف (ریال و روبل) در دو کشور است.
وی در ادامه گفت: از زمانی که روبل و ریال در بانک مرکزی ایران رونمایی شده است الان طرفین دارند آن را جِنِریت می کنند. یعنی روسیه و ایران دارند ریال و روبل تولید می کنند. یکی از کارهای مهم این است دو طرف صادرات کالاهای خود را افزایش دهند... در مورد سوآپ نفت و سوآپ گاز و یا مثلا غلات، که روند آن امسال افزایش داشته است. ما هم کالاهای خود را صادر کنیم، به عنوان مثال روسیه خیلی به کالاهای مصالح ساختمانی ما احتیاج دارد، یا مثلا سیفی جات.
وی افزود: باید صادرات و واردات انجام شود. پس الزام این کار تبادل پروژه های متقابل و تجارت متقابل است.
صفرى تصریح کرد: بین ایران و روسیه مبادلاتی با ارز ملی انجام شده است. در حال حاضر ما مقدار زیادی از غلات روسیه با ارز ملی وارد کردیم، واردات گندم در سال جاری از روسیه با سال های قبل قابل مقایسه نیست، در مقابل ما داریم لبنیات و مصالح ساختمانی و سیفی جات به کشور روسیه صادرات میکنیم (با ارز ملی).
در اوایل ژوئن، ایران اعلام کرد که یک ماه و نیم پیش در نامه ای به سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد ایجاد ارز واحد برای اعضای سازمان همکاری شانگهای را داده است. مهدی صفری تاکید کرد: اگر این ابتکار عملی شود، به حل مسائل بزرگ تجاری بین کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به ویژه تسویه حساب های مالی با کشورهای بزرگی مانند چین، هند، پاکستان و روسیه کمک می کند.
ایران در سال ۲۰۰۸ برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای اقدام کرد. در سال ۲۰۱۲، این کشور به عنوان یک کشور ناظر تبدیل شد. و تنها در زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱، روند ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان نهمین عضو کامل آغاز شد.
سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر شامل اعضای دائمی است: فدراسیون روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، هند، پاکستان، چین. بلاروس، مغولستان و افغانستان دارای وضعیت ناظر هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала