ايران در همين سال جارى به سازمان همكارى شانگهاى خواهد پيوست

© Sputnik / Michael KlimentyevЗаседание Совета глав государств-членов Шанхайской организации сотрудничества в расширенном составе в Ташкенте
Заседание Совета глав государств-членов Шанхайской организации сотрудничества в расширенном составе в Ташкенте  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
اشتراک
مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای سازمان همکاری شانگهای پس از پیوستن ایران به تقریبا 30 درصد جهان خواهد رسید.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در 28 تا 29 ژوئیه در نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند شرکت خواهد کرد.
این نشست مرحله نهایی آماده سازی برای اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای 15 تا 16 سپتامبر در سمرقند است.
پیش نویس تصمیمات در مورد امضای یادداشت تعهدات برای ایران به منظور کسب وضعیت یک کشور عضو و اعطای مشارکت در گفتگو به بحرین مورد توافق قرار گرفت.
صفری: امیدواریم پیشنهاد ایران به سازمان شانگهای برای ایجاد پول واحد زودتر محقق شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
صفری: امیدواریم پیشنهاد ایران به سازمان شانگهای برای ایجاد پول واحد زودتر محقق شود
در حاشیه این اجلاس، قرار است یادداشت هایی امضا شود که وضعیت مصر، قطر و عربستان سعودی را به عنوان شرکای گفتگو رسمیت می بخشد.
وزرا همچنین درخواست بلاروس برای مشارکت کامل در انجمن را بررسی خواهند کرد.
پیش از این، ولادیمیر نوروف، وزیر امور خارجه ازبکستان که در حال حاضر ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد بیانیه مهمی را بیان کرد: ایران امسال به عنوان عضو سازمان همکاری شانگهای خواهد پیوست. در سمرقند در نشست سپتامبر سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای، تفاهم نامه تعهد ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان امضا خواهد شد.
ایران در سال 2008 برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای اقدام کرد. در سال 2012، این کشور به عنوان یک کشور ناظر تبدیل شد. و تنها در زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، در 17 سپتامبر 2021، روند ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان نهمین عضو کامل آغاز شد.
سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر شامل اعضای دائمی است: فدراسیون روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، هند، پاکستان، چین. بلاروس، مغولستان و افغانستان دارای وضعیت ناظر هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала