آیا بوریس جانسون دبیرکل ناتو خواهد شد؟

© AP Photo / Ukrainian Presidential Press OfficeПремьер-министр Великобритании Борис Джонсон
Премьер-министр Великобритании Борис Джонсон - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2022
اشتراک
روزنامه تلگراف به نقل از اعضای کمیته دفاعی پارلمان این کشور نوشت: ممکن است سال آینده بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس برای عهده دار شدن سمت دبیرکل اتحادیه آتلانتیک شمالی رقابت کند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه تلگراف خاطرنشان می سازد بوریس جانسون در رابطه با عملیات ویژه در اوکراین، از جمله فعلان کمپین سیاسی و اقتصادی ضد روسی غرب بود. علاوه بر این، به گفته دیوید جونز، وزیر سابق برگزیت، این بوریس جانسون بود که بر تصمیم سوئد و فنلاند برای دادن درخواست عضویت در ناتو تأثیر گذاشت.
ریچارد درکس، نماینده محافظه کار به نوبه خود گفت: "هر شهروند برجسته انگلیس یک انتخاب عالی خواهد بود. اگر بوریس جانسون واقعاً این کار را انجام دهد، البته من از او حمایت خواهم کرد."
نویسندگان مقاله تاکید کردند که رژیم کی یف در صورت نامزد شدن جانسون برای پست دبیرکلی، از او حمایت سیاسی خواهد کرد. مارک فرانسوا، یکی از اعضای کمیته دفاع پارلمان انگلیس گفت: "اگر جانسون برای پست دبیرکلی ناتو درخواست دهد، من گمان می‌کنم می‌تواند روی حمایت رئیس جمهور زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) حساب کند."
گم  ، دروغگو: انگلیسی ها بوریس جانسون را هو کردند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2022
"گم شو، دروغگو": انگلیسی ها بوریس جانسون را هو کردند + ویدئو
در عین حال، دیگر سیاستمداران انگلیس هشدار داده اند که نامزدی رهبر سابق حزب محافظه کار برای پست ریاست ناتو نه تنها به دلیل بدنامی او، بلکه به دلایل سیاسی نیز به چالش کشیده خواهد شد. یک منبع ناشناس در پارلمان به تلگراف گفت "واقعیت این است که دبیران کل ناتو با تصمیم گیری به اتفاق آرا منصوب می شوند. هر کشوری می تواند چنین تصمیمی را وتو کند. آیا فکر می کنید مکرون رئیس جمهورفرانسه بوریس جانسون را برای دبیرکلی ناتو نامزد کند؟"
لرد دانات، فرمانده سابق ارتش انگلیس خاطرنشان کرد که در رابطه رسوایی‌های بسیاری که نخست‌وزیر سابق در آنها شرکت داشت، نمی‌توانست از وی حمایت کند و وی را "ننگ ملی" نامید.
بوریس جانسون که در سال 2019 جایگزین ترزا می در سمت نخست وزیری انگلیس شد، 7 ژوئیه اعلام کرد که از سمت نخست وزیری و رئیس حزب محافظه کار انگلیس کناره گیری می کند. پیش از این استعفا، یک بحران دولتی در انگلیس رخ داد: بیش از 50 نفر جمله روسای وزارتخانه های کلیدی در عرض دو روز کابینه وزیران را ترک کردند. آنها نسبت به جانسون ابراز بی اعتمادی کرده و با روش های رهبری او مخالف بودند.
دلیل آن، رسوایی کریستوفر پینچر معاون سابق وزیر امور خارجه انگلیس در امور اروپا و آمریکا بود که در حال مستی در یک باشگاه لندن نزاع کرد و دو مرد را مورد آزار جنسی قرار داد. چند سال پیش نیز اتهامات مشابهی به کریستوفر پینچر وارد شده بود. برخی از سیاستمداران ادعا می کنند که جانسون از گذشته رسوای پینچر اطلاع داشت، اما به هر حال او را به سمت معاون هماهنگ کننده فراکسیون پارلمانی حزب محافظه کار منصوب کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала