چگونه رشد درآمد نفتی در ایران میسر شده است؟

© AP Photo / Charlie Riedelنفت
نفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.07.2022
اشتراک
خاندوزی: مهار تورم بعد از افزایش قیمتها در اردیبهشت و خرداد از اولویت‌های جدی رییس جمهور بود که تا پایان سال باید در اولویت ستاد اقتصادی دولت قرار بگیرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت ایران اظهار داشت که وصول درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات و درآمد حاصل از مالیات در۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۸۰ و ۲۰۰ درصد رشد داشته است.
وی روز 26 ژوئیه (سه شنبه) افزود: " با توجه به افزایش صادرات نفتی و نرخ تبدیل ارزی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات به خزانه در ۴ ماهه نخست امسال بودیم و این موارد از موارد ذیل تبصره ۱۴ بود و این باعث شد دولت با تنخواه کمتری وضعیت مالی خود را سامان دهد.
مهار تورم بعد از افزایش قیمتها در اردیبهشت و خرداد از اولویت‌های جدی رییس جمهور بود که تا پایان سال باید در اولویت ستاد اقتصادی دولت قرار بگیرد. عملکرد دولت در ۴ ماهه نخست امسال نشان می‌دهد دولت تا حد خوبی در جبران کسری بودجه موفق بوده است.
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.05.2022
میلیاردها دلار درآمد نیروی کار ایران در خارج
منابع بودجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۸درصدی درآمدی داشته است و هزینه ها ۱۶ درصد افزایش نشان داده است. دولت روی این موضوع متمرکز بود تا بتواند درآمد پایدار بیشتری کسب کند. این یعنی جبران کسری بودجه در دستور کار دولت بود و در ۴ ماهه نخست امسال محقق شد.
با توجه به تولید بنزین که در کشور انجام می‌شود، دقت آماری خوبی وجود دارد و نسبت به مصرف هم آمار موجود است؛ اما سیاست دولت با توجه به دستور رییس جمهوری مبنی بر عدم افزایش قیمت، تلاش بر این است تا از راههای دیگر مانند گاز سوز کردن خودروها شرایط طوری باشد که مصرف بنزین افزایش نیابد و نیاز به واردات بنزین نداشته باشیم‌.
درباره احتمال افزایش قیمت بنزین و طرح آزمایشی بنزین در جزیره کیش، مکررا عرض می کنم دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد. ۵ ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و درحال حاضر متوقف شده.
قرار است این طرح انجام شده بررسی شود و اگر نیاز به اصلاحات یا توسعه دارد صورت پذیرد، هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده است. اگر هر تصمیمی هم گرفته شود، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم‌".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала