گزارش و تحلیل

کنعانی: در احیای برجام شتابزده عمل نمی‌کنیم

© Photo / IRNAناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2022
اشتراک
ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، در همایش سالانه موسسه "اسپن" در آمریکا گفت ایران در صورت بازگشت به برجام مزایای بی‌شماری به دست خواهد آورد، اما مقامات جمهوری اسلامی این مسیر را انتخاب نکرده‌اند. این در حالیست که مقامات جمهوری اسلامی ایران بی عملی آمریکا و خواسته های نابجا را علت تعلل در مذاکرات میدانند.
اسپوتنیک - ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزنیم.
رویکرد دیگر نیز این است که جمهوری اسلامی ایران به مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهد داد؛ در همین راستا نیز جمهوری اسلامی ایران مذاکرات را ترک نکرد.
می‌دانیم که روند مذاکرات در این چند ماه ادامه پیدا کرد، گام دیگری از مذاکرات پس از یک دوره وقفه در دوحه قطر برگزار شد، واقعیت این است که با مواضع رسانه ای که به ویژه مقامات دولت آمریکا اتخاذ می کنند و فشار های روانی ایجاد می کنند، همراه با انتظارات و توقعات یک جانبه که از دولت ایران طلب می‌کنند غیر سازنده است.
این نکته واضح است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه احساسی و شتابزده عمل نمیکند، به هیچ عنوان منافع اساسی کشور و ملت را قربانی روند شتابزدگی نمی کنیم.
روند گفتگوها از طریق کانال های ارتباطی ادامه دارد و برخی کشور ها نیز در سطوح مختلف از جمله وزرای امور خارجه با نگاه دوستانه مبتنی بر مساعی جمعی ورود کردند و دیدگاه ها، پیشنهادات و راهکارهایی را برای نزدیک کردن دیدگاه های طرفین به یکدیگر مطرح کردند، عمان، قطر، عراق، ایتالیا و فرانسه از جمله این کشور ها هستند.
واقعیت این است که ایران در رسیدن به توافق جدی است اما توافق خوب، پایدار و متضمن منافع دولت و ملت.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2022
سخنگوی وزارت خارجه ایران: برای رسیدن به یک توافق خوب، جدی هستیم
جمهوری اسلامی ایران تاکنون انعطاف زیادی نشان داده و ابتکارات سازنده ای نیز ارائه کردیم و اگر طرف آمریکایی نیز به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات و گفتگو های رفع تحریم به اندازه جمهوری اسلامی ایران سازنده و با حسن نیت تحمل کند قطعاً می توان گفت به توافق نزدیک هستیم نزدیک بودن یا دور بودن به توافق کاملاً به تصمیم سیاسی دولت آمریکا ارتباط دارد.
وی افزود: گفت‌وگوی تلفنی آیت‌الله رئیسی و ماکرون تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود و گفت‌وگوی دو ساعته بین روسای جمهور دو کشور انجام شد. همچنین گفتگوی تلفنی میان وزرای امور خارجه هم صورت گرفت.
در این گفتگو وزیر امور خارجه فرانسه پیام آقای مکرون مبنی بر ارائه راهکاری برای نزدیک کردن دیدگاه ها به یکدیگر را منتقل کرد به همراه انتقال این پیام وزیر امور خارجه فرانسه نیز دیدگاه‌ های خود را بیان کرد.
کشور های مختلفی علاقه مند هستند که با ارائه ابتکارات به نزدیک کردن دیدگاه‌ های طرفین کمک کنند تا مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد.
برداشت ما این است که در کنار گفتگو هایی که از طریق مذاکره کننده اروپایی صورت می گیرد فرانسه علاقمند است تا نقش سازنده‌ ای را برای روند گفتگو ها اعمال کند امیدواریم این تلاش نتیجه بخش باشد.
کنعانی ضمن ابراز تاسف از رویکرد مدیرکل آژانس انرژی اتمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عضو آژانس انرژی هسته‌ ای و معاهده عدم اشاعه است.
ایران همواره با نگاه تعاملی، سازنده و پایان دادن به سوء تفاهمات اجازه داد بازرسان آژانس به دفعات متعدد و متوالی از مراکز مدنظرشان بازدید کنند، به عبارت دیگر می توان گفت بیشترین مأموریت‌ های بازرسان آژانس برای بازرسی از مراکز هسته‌ای، مربوط به مراکز جمهوری اسلامی ایران بوده و این نشان دهنده نگاه تعاملی همراه با حسن نیت جمهوری اسلامی ایران بوده.
متاسفانه این دیدگاه ایران با نگاه مثبت مدیرکل آژانس مواجه نشد ایشان متاسفانه مشخصاً رویکردی غیر حرفه ای و غیر منصفانه اتخاذ کردند که دیدگاه‌ های کمک کننده و سازنده نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала