گزارش و تحلیل

شکست دیپلماسی ایالات متحده در خاورمیانه

© Sputnik / Anton Bistrov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم ایران
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.07.2022
اشتراک
القدس العربی: آمریکا به ناچار نقش خود را در منطقه تغییر می دهد.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ بریتانیا می نویسد: در این دوران بسیار سخت، کمال خرازی، وزیر امور خارجه پیشین ایران، در گفت و گو با الجزیره، اظهاراتی کرده که قواعد بازی در خاورمیانه را به کلی تغییر می دهد. وی گفت: "بر کسی پوشیده نیست که تهران پتانسیل فنی تولید تسلیحات هسته ای را دارد، اما تصمیم سیاسی برای آغاز ساخت آن وجود ندارد." البته اظهارات کمال خرازی از چشم تل آویو دور نخواهد ماند و امکانات واشنگتن را در مذاکره با تهران محدود می کند.
اگر اظهارات خرازی را در چارچوب توسعه سریع برنامه هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر در نظر بگیریم، می‌توان نتیجه گرفت که ایران در آخرین مرحله آماده‌سازی برای تولید سلاح هسته‌ای و اعلام این کشور به عنوان یک قدرت هسته‌ای قرار دارد. برای این کار باید راهی برای دور زدن فتوای امام خمینی که سلاح هسته ای را منع می کند پیدا کرد. راه برون رفت از این وضعیت و توجیه آن می تواند اعلام چنین سلاح هایی به عنوان آخرین وسیله حفاظت از جمهوری اسلامی باشد، به ویژه پس از تهدیدات علیه ایران که در سفر بایدن به خاورمیانه مطرح شد.
شکست به جای گسترش نفوذ
شکست نظامی هر کشوری راحت تر و سریعتر از شکست سیاسی جبران می شود. جوزف بایدن بدون غلبه بر هیچ یک از چهار مانع بزرگ سیاسی پیش روی دولتش، به اقامتگاه دولت در کاخ سفید بازگشت.
رئیس‌جمهور آمریکا نتوانسته است در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران به حصول اجماع دست یابد، یا به پذیرش ایده همزیستی دو کشور یا حداقل هرگونه اقدام اعتمادساز با فلسطینی‌ها برسد (مثلاً افتتاح کنسولگری ایالات متحده در بیت المقدس شرقی). در اجلاس سران 6 + 3 امکان ایجاد ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا بافت نشد. ایالات متحده همچنین از عربستان سعودی و دیگر کشورهای نفتی خلیج فارس قولی مبنی بر افزایش عرضه نفت را دریافت نکرده است.
بایدن: در صورت شکست مذاکرات برجام، آمریکا علیه ایران به زور متوسل می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.07.2022
بایدن: در صورت شکست مذاکرات برجام، آمریکا علیه ایران به زور متوسل می شود
بر عکس، این سفر بار دیگر بر عمق اختلافات واشنگتن و تل‌آویو در مورد گزینه نظامی علیه ایران تاکید کرد و همچنین به تضادهای آمریکا و کشورهای عربی در همه مسائل سیاست جهانی اشاره نمود. علاوه بر این، رئیس جمهور به واشنگتن در حالی بازگشت، که او را به رها کردن "ارزش ها" متهم کردند و او توسط عکس های دیدار با ولیعهد عربستان سعودی تسخیر شد. بر این اساس، شانس جمهوری خواهان برای کسب کرسی های بیشتر در سنا و مجلس نمایندگان در حال افزایش است. بنابراین، پس از انتخابات نوامبر، بایدن ممکن است به یک "اردک لنگ" تبدیل شود که از هر طرف توسط جمهوریخواهان احاطه شده باشد.
جایگزین های ایالات متحده
از زمان تأسیس کشور اسرائیل به آن "پاشنه اشیل آمریکا" در منطقه می گفتند، اما به نظر می رسد امروز آمریکایی ها در حال تبدیل شدن به دم اسرائیل هستند! از نقطه نظر نظامی، واشنگتن بیشتر به تل آویو که به مرکز استراتژیک فرماندهی مرکزی نظامی تبدیل شده است، وابسته شده است. این مرکز قادر است بدون توجه به اشتباهات سیاست آمریکا، اقدامات خود را با شرکای خود از امارات تا مراکش هماهنگ کند. بایدن پس از بازگشت از این سفر در توئیتر نوشت: "ما به حمایت از ادغام اسرائیل در منطقه ادامه خواهیم داد. ما همچنین به کار برای برقراری صلح پایدار از طریق مذاکرات بین دولت اسرائیل و مردم فلسطین ادامه خواهیم داد." در متن به مدل "دو دولت" اشاره ای نشده است و اسرائیلی ها سخنان بایدن را نشانه ای برای مخالفت با ایجاد دو کشور تلقی کردند."
ایران هسته ای
اظهارات پر سر و صدا درباره جنگ با ایرانی ها در سفر بایدن به اسرائیل، رهبران عرب شرکت کننده در نشست جده را در موقعیت بسیار حساسی قرار داد. و پس از اظهارات خرازی و امتناع کشورهای عربی از ائتلاف نظامی علیه تهران، اوضاع پیچیده‌ تر شد.
رئیس جمهور آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی در اسرائیل به گزینه نظامی به عنوان گزینه احتمالی در صورت شکست مذاکرات اشاره کرد. اما با توجه به تجربه اصطکاک نظامی با تهران، بعید است که واشنگتن به آن متوسل شود. به خصوص که ایالات متحده و اتحادیه اروپا درگیر حوادث در اوکراین هستند. در نتیجه، تل آویو که رویارویی نظامی را ترجیح می دهد، تنها می ماند.
خرازی: توانایی ساخت بمب هسته‌ ای را داریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2022
خرازی: توانایی ساخت بمب هسته‌ ای را داریم
حتی دونالد ترامپ از حمله نظامی به ایران در ژوئن 2019 پس از اینکه پدافند هوایی ایران یکی از جدیدترین هواپیماهای جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد، عقب نشینی نمود.
تا چه رسد به بایدن که جرات انجام این کار را نخواهد داشت.
در زمینه پیشرفت سریع ایرانی ها برای توسعه قدرت نظامی خود، واشنگتن می تواند فقط از طریق فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح به اسرائیل پیشنهاد هماهنگی بدهد. بنابراین، دو روز پس از بایدن، ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، از اسرائیل بازدید کرد. وی با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار کرد. از زمان روی کار آمدن مایکل کوریلا در آوریل، این دومین سفر او به تل آویو بود. با توجه به نگرانی های رهبری سیاسی در مورد انتخابات آتی نوامبر در اسرائیل و ایالات متحده، اهمیت چنین هماهنگی در حال افزایش است.
شکی نیست که اظهارات خرازی آمریکایی ها را مجبور می کند در موضع خود در مذاکرات تجدید نظر کنند. آنها باید به جای اعمال تحریم‌های جدید، ایده خودداری از سیاست "فشار حداکثری" ترامپ علیه ایرانی‌ها را در نظر بگیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала