پارلمان بلژیک توافقنامه استرداد محکومان با ایران را تصویب کرد

© Fotolia / Ludmila Smiteبروکسل
بروکسل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2022
اشتراک
پارلمان بلژیک با اکثریت آرا توافقنامه انتقال زندانیان برای ادامه دوره مجازات با ایران را تصویب کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فرانسه، این توافقنامه امکان بازگشت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی را که در بلژیک به اتهام تدارک اقدام تروریستی به 20 سال زندان محکوم شده و اولیویه واندکستل، شهروند بلژیکی بازداشت شده در 24 فوریه امسال در ایران به اتهام جاسوسی به کشورشان را فراهم می کند.
در جریان رای گیری، ۷۹ نماینده پارلمان به تصویب لایحه توافقنامه بین بلژیک و ایران رای موافق، ۴۱ نفر رای مخالف و ۱۱ نفر رای ممتنع دادند. طرفداران این قرارداد را تنها راه آزادی وندکاستل که در ایران دستگیر شده، می دانند. این لایحه توسط وینسنت ون کوئیکنبورن، وزیر دادگستری بلژیک به پارلمان ارائه شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ابتکار او به طور علنی توسط الکساندر دی کرو، نخست وزیربلژیک حمایت شد.
کاظم غریب آبادی ، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2022
غریب آبادی: بازداشت اسدالله اسدی غیر قانونی است
اسدی که در بروکسل اعتبارنامه دیپلماتیک دریافت کرده بود، فوریه 2021 از سوی دادگاهی در بلژیک به اتهام طراحی یک اقدام تروریستی در فرانسه به 20 سال زندان محکوم شد. در جریان جلسات دادگاه مشخص شد که دیپلمات ایرانی و سه همدستش قصد داشتند بمبی را در جریان تظاهرات سازمان مجاهدین خلق ایران در حوالی پاریس منفجر کنند. اسدی خود تمامی اتهامات وارده را رد کرد و از حضور در جلسات دادگاه خودداری کرد اما پس از صدور رای، تقاضای تجدید نظر در رای دادگاه را تقدیم نکرد و دلیل رفتار خود را مصونیت دیپلماتیک عنوان نمود.
تعدادی از سیاستمداران بلژیکی، مخالفان ایرانی و نمایندگان پارلمان آمریکا ابراز نگرانی کردند که چنین قانونی امکان استرداد دیپلمات ایرانی محکوم شده در بلژیک را به اتهام برنامه ریزی حمله تروریستی می دهد. در اوایل ژوئیه اطلاع حاصل شد که یک شهروند بلژیک که در ایران برای یک سازمان غیردولتی کار می کرد به اتهام جاسوسی به مدت چهار ماه در زندان تهران به سر می برد و رسانه ها از احتمال مبادله وی با محکوم ایرانی خبر دادند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала