گزارش و تحلیل

اجلاس آستانه ثابت کرد آمریکا تهدید اصلی برای صلح جهانی است

© Sputnik / Sergei Savostyanov/Pool /  مراجعه به بانک تصاویر اجلاس آستانه ثابت کرد آمریکا تهدید اصلی برای صلح جهانی است
اجلاس آستانه ثابت کرد آمریکا تهدید اصلی برای صلح جهانی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2022
اشتراک
نکات ظریفی در اجلاس آستانه در تهران بود که نشان می داد امروزه ایالات متحده است که صلح جهانی را تهدید می کند وگرنه کشورهای جهان تمایل دارند مشکلات خود را به صورت مسالمت آمیز حل کنند.
مدت ها است ترکیه از تحرکات گروه های تروریستی مینالد و مدت ها است که با این گروه ها درگیر می باشد اما واقعیت امر این است که همان کشورهایی (اعضای ناتو) که مدعی متحد بودن با ترکیه می باشند خودشان حامی اصلی گروه های تروریستی که با ترکیه در ستیز هستند می باشند.
حال جالبتر اینکه وقتی درباره برخی گروه های تروریستی میان کرد ها صحبت می کنند می بینیم که حتی ایران و دیگر کشورهای منطقه هم با این گروه ها درگیر می باشد و اینجا فقط ترکیه نیست که با این گروه ها درگیر است.
مدت ها می باشد که ترکیه برای حمله به شمال سوریه برنامه ریزی می کند و نقشه خود را رسما نیز اعلام کرده، تصرف محدوده مرزی با عمق 30 کیلومتری در شمال سوریه، یعنی چیزی حدود 27 هزار کیلومتر مربع.
برنامه ترکیه بر این مبنا بوده که بسیاری از ساکنین کرد این مناطق را به سمت جنوب سوق دهند و در مقابل چند ملیون پناهنده سوری که در حال حاضر در ترکیه حضور دارند را در این مناطق اسکان دهد.
یعنی عملا ایجاد تغییرات جغرافیایی و دموگرافی مردمی در این منطقه.
امری که به خودی خود منجر خواهد شد که کل این منطقه به آشوب کشیده شود چرا که قطعا مردم کرد ساکن این منطقه برای بقای خود هم که شده دست به سلاح خواهند برد و حتی آنهایی که با گروه های ستیزه جو همراه نیستند با آنها همراه خواهند شد و هم بر علیه نیروهای ترکیه خواهند جنگید و هم اینکه سوری هایی را که ترکیه می خواهد به این مناطق بفرستد، چیزی مثل آنچه امروزه در سرزمین های فلسطین با آن مواجه هستیم.
پوتین: به لطف روسیه، ترکیه و ایران، ستون فقرات تروریسم در سوریه شکسته شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
پوتین: به لطف روسیه، ترکیه و ایران، ستون فقرات تروریسم در سوریه شکسته شد
همچنین اتفاق دیگری هم که در حال رخ دادن است این می باشد که بسیاری از کردها متقاضی بازگشت دولت مرکزی سوریه به مناطق خود و کنترل این مناطق توسط ارتش سوریه می باشند، طبیعی است با ورود ارتش سوریه به مناطق مورد مناقشه در صورتی که ترکیه بخواهد عملیاتی انجام دهد ارتش سوریه مجبور می باشد از سرزمین خود دفاع کند و احتمال راه افتادن یک جنگ تمام عیار در این منطقه وجود خواهد داشت.
طبیعتا در صورتی که ترکیه بخواهد با ارتش سوریه وارد جنگ شود پای حامیان ارتش سوریه هم به جنگ کشیده خواهد شد و خوب ممکن است که این جنگ به جنگی بسیار گسترده تر از آنچه تصور می شود تبدیل گردد و هم ترکیه و هم سوریه متضرر می شوند چون این ماجرا می تواند یک جنگ بی پایان دیگری را رقم بزند، دقیقا آنچه رهبر انقلاب به آقای اردوغان گوشزد کرد.
در اجلاس آستانه که اخیرا در تهران برگزار شد ایران و روسیه موفق شدند که ترکیه را متقاعد کنند که بهترین راه حل امروزه این است که ارتش سوریه وارد این مناطق شود و خود دولت مرکزی سوریه تضمین دهد که ارتش اجازه هیچ تحرک تروریستی بر علیه ترکیه را نخواهد داد وهمه متفق القول بر وحدت ارضی سوریه و ضرورت حمایت از حاکمیت دولت مرکزی این کشور بر سرزمین خود تاکید کردند، و آقای اردوغان هم این این طرح استقبال کرد اما مشکلی که اردوغان مطرح کرد این بود که مشکل ترکیه با مناطقی نیست که دولت سوریه می تواند در آن مستقر شود بلکه مشکل اصلی در مناطقی است که آمریکایی ها در آن مستقر هستند و اجازه ورود ارتش سوریه به آنجا را نمی دهند و عملا اکثر گروه های تروریستی که بر علیه ترکیه و سوریه و عراق و ایران و ... فعالیت می کنند همه در این مناطق مستقر هستند از گروه های کرد گرفته تا گروه های دیگر مانند داعش.
آمریکایی ها علاوه بر اینکه نفت این مناطق را سرقت می کنند انواع واقسام تسلیحات را به گروه های تروریستی کرد می دهند و همچنین تروریست های داعش را در این مناطق تحت الحفظ برای وقت مبادا نگه می دارند و به بهانه مبارزه با داعش در این مناطق حضور دارند در حالی که طی چند سال اخیر حتی یک درگیری با داعش نداشته اند و بر عکس به آنهایی که با داعش می جنگند حمله کرده اند.
بلا فاصله هم پس از بازگشت به آنکارا آقای اردوغان رسما از آمریکایی ها تقاضا کرد که از این مناطق خارج شوند ولی دیدیم که سخنگوی کاخ سفید این تقاضای اردوغان را رد کرد، چون طبیعتا در صورتی که آمریکایی ها خارج شوند دیگر مشکلی برای ایجاد حل سیاسی و حل بحران سوریه و عراق وجود نخواهد داشت و آنها می خواهند نیروهایشان در این مناطق باقی بمانند تا علاوه بر سرقت نفت بی ثباتی در این مناطق سر جای خودش باشد.
به نظر می رسد که مردم منطقه امروزه باید تصمیم بگیرند که می خواهند با حضور آمریکایی ها در این منطقه چه کار کنند، اگر به هرجای جهان که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند نگاه بیاندازیم می بینیم که طمع آمریکا برای محقق کردن آنچه به آن منافع ملی خود می گوید به معنای خودن حق و منافع دیگر کشورهای بوده وهست و همین رویکرد آمریکا بوده که منجر شده بحران های متعدد وجنگ ها و خونریزی ها در سرتاسر جهان رخ دهد.
اجلاس آستانه در تهران ثابت کرد که کشورها به دنبال پیدا کردن راه کار سیاسی برای بحران های خود هستند ولی این آمریکایی ها هستند که همه جا در مقابل راهکارهای سیاسی سنگ اندازی می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала