گزارش و تحلیل

مهمترین نکته در میان سخنان امروز آیت الله خامنه ای و ولادیمیر پوتین چه بود؟

© Photo / Nour newsمهمترین نکته در میان سخنان امروز آیت الله خامنه ای و ولادیمیر پوتین چه بود؟
مهمترین نکته در میان سخنان امروز آیت الله خامنه ای و ولادیمیر پوتین چه بود؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
اشتراک
رهبر ایران اعلام نمودند که اگر روسیه ابتکار عمل در بحران اوکراین را در دست نمی گرفت، ناتو علیه روسیه به بهانه کریمه حمله می کرد، ایران نیز معتقد است که گسترش ناتو باعث ناامنی می شود و همواره در کنار روسیه بوده است.
خبرگزاری در چارچوب دیدارهای سه جانبه ریاست های جمهوری ایران روسیه و ترکیه در تهران، خبرگزاری اسپوتنیک با آقای دکتر روح الله مدبر ، تحلیلگر مسائل ایران و روسیه به گفتگو نشسته است.
مهمترین نکته در میان سخنان امروز رهبر ایران و آقای ولادیمیر پوتین چه بوده است؟
سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور روسیه مطرح شد، فصل الخطاب همه در توسعه روابط با روسیه است. رهبر ایران امروز نکات بسیار مهمی را بیان کردند که شرایط جهانی نشان از همکاری روز افزون ایران و روسیه دارد. و ناتو چون موجودی خطرناک است به بهانه کریمه جنگ علیه روسیه را به راه می انداخت. همه این ها نشان می دهد که همانطور که رهبر ایران در چهار ماه گذشته بیان کردند که نقش آمریکا در منطقه به عنوان یک نقش شیطنت آمیز و ریشه اصلی بحران اوکراین است، امروز نیز رهبر ایران بر این موضوع بار دیگر تاکید کردند و خط مشی ترسیم کردند که جمهوری اسلامی ایران دقیقا بر این خط حرکت کند، ایران روسیه را شریک راهبردی خود می داند و به عنوان اولویت اصلی در حوزه دیپلماتیک است، در شرایطی که روسیه در حال مبارزه با یک جریان تروریستی و یک سازمان بزرگ تروریستی توسط ناتو در اوکراین ایجاد شده است. ایران نیز معتقد است که گسترش ناتو باعث ناامنی می شود و همواره در کنار روسیه بوده است. در حال حاضر که شاهد افول امریکا هستیم و همانطور که رهبر ایران گفتند، در حالیکه امریکا و غرب در حال تضعیف شدن هستند، ایران روسیه و چین باعث نظم نوین جهانی می شوند.
در نشست آستانه که بسیار مهم است و همانطور که رهبر ایران در دیدار با اردوغان اعلام نمودند امروز با دیدار روسای جمهور ایران روسیه و ترکیه باید مسائل حل و فصل شود، ما خوشبختانه با روسیه در موضوع سوریه بسیار نقاط مشترک داریم و این باعث می شود که این نشست هفتم عملی تر از دیگر نشست های آستانه باشد، یکی از دلایلی که این اجلاس پربارتر خواهد بود، که فصل جدید همکاری میان روسیه و ایران ایجاد شده است که همگرایی را بیشتر کرده است، خوشبختانه ترکیه نیز به این مسیر گام برداشته است و امیدواریم که بیانیه نهایی با تاکید بر خروج نیروهای خارجی از سوریه، همه چیز عملی شود.
دیدار ولادیمیر پوتین و آیت الله علی خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
پوتین بعد از دیدار با رئیسی با آیت الله خامنه ای دیدار می کند
انتظارات سه کشور روسیه، ایران و ترکیه از هفتمین نشست سران این سه کشور در تهران چیست؟
برای ایران مسئل اصلی حفظ تمامیت ارضی سوریه است که ایران همواره تاکید کرده است که باید توافقات انجام شده عملی شود. ایران معتقد است که اکنون دولت قانونی بشار اسد در سوریه حاکم است و کشورهای دیگر علی الخصوص امریکا و بقیه گروه های تروریستی باید از سوریه خارج شود. رهبر ایران نیز در دیدار با اردوغان اعلام نمودند که همه تروریست ها یکی هستند و این انتظار ایران از بین رفتن تروریست در سوریه است. ایران برای روند صلح در سوریه بسیار تلاش کرده است. در بحث بازسازی سوریه ایران در کنار دیگر کشورها حضور خواهد داشت تا ثبات در سوریه برقرار شود.
انتظار می رود که روند همکاری غیر غربی ایران و روسیه و ترکیه در سایر زمینه ها هم گسترده شود، رهبر ایران امروز اعلام نمود که ایران بر نمی تابد که نقشه ژئوپولتیک منطقه تغییر پیدا کند.
ورای مباحث امنیتی، مباحث اقتصادی در دستور کار گفتگوها بوده است، ایران معتقد است که بلوک ضد تحریم باید قوی شود، رهبر ایران همانطور در گفتگو با پوتین اعلام نمودند که تمام توافق نامه ها بین ایران و روسیه من جمله دلازدایی عملی شود.
با توجه به دیدار اردوغان با پوتین در تهران، چه انتظاراتی از بیانیه اعلام شده نهایی این نشست سه گانه از سوی ترکیه می رود؟
در بحران اوکراین، متاسفانه ترکیه رفتار درستی از خودش در برابر روسیه انجام نداد، ترکیه به عنوان شریک اقتصادی سیاسی روسیه، اما ترکیه پهپادهای خود را در اختیار اوکراین قرار داد و روسیه خویشتن داری در مقابل اشتباه ترکیه انجام داد.
امیدوارم امروز در دیدار پوتین و اردوغان، ترکیه بداند که روسیه قابل اعتمادتر از غربی ها و امریکایی ها است. ترکیه سالها است که پیگیر عضو شدن در اتحادیه اروپا است اما غربی ها پیگیر این مسئله نیستند، اروپایی ها ترکیه را عضو ناتو کردند زیرا می خواستند منافع امنیتی و استفاده از ترکیه است. نگاه غربی ها به ترکیه از بالا به پایین است. بنابراین ترکیه باید دست از حمایت نیروهای نئونازی در اوکراین بردارد و امیداوریم این اتفاق بیفتد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала