رایزنی ترکیه برای حذف دلار در واردات انرژی از روسیه

© Photo / Presidency of the Republic of Turkeyرایزنی ترکیه برای حذف دلار در واردات انرژی از روسیه
رایزنی ترکیه برای حذف دلار در واردات انرژی از روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
اشتراک
ترکیه و روسیه درحال کار برای تسویه مبادلات تجاری و همچنین واردات انرژی روسیه به ترکیه از طریق روبل و لیر هستند.
به گزارش اسپوتنیک، بلومبرگ به نقل از منابع مطلع اعلام کرد: دو کشور در حال کار بر روی پیشنهادی برای تسویه مبادلات تجاری شامل قراردادهای انرژی به ارزهای ملی هستند.
چنین اقدامی به آنکارا کمک خواهد کرد جلوی کاهش ذخایر ارزی خارجی خود را بگیرد. انتظار می‌رود اردوغان و پوتین در حاشیه نشست تهران، درباره این پیشنهاد گفتگو کنند.
روسیه منبع مهمی برای تامین انرژی ترکیه مانده و سال میلادی گذشته، یک چهارم از نفت و حدود ۴۵ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز این کشور را تامین کرده است که مسکو را صاحب مازاد تجاری عظیمی در تجارت دو جانبه کرده است.
صادرات ترکیه به روسیه سال میلادی گذشته به ۶.۵ میلیارد دلار رسید در حالی که واردات این کشور از روسیه، ۲۹ میلیارد دلار بود. همچنین میلیون‌ها شهروند روسی تعطیلاتشان را در سواحل مدیترانه ترکیه می‌گذرانند و میلیاردها دلار در این سفرها خرج می کنند.
به گفته یکی از مقامات آگاه، این مکانیزم تحت بررسی، می تواند به ترکیه اجازه دهد از لیر برای پرداخت پول واردات انرژی استفاده کند و در مصرف ذخایر ارزی خارجی خود صرفه جویی بیشتر کند. هرگونه پرداخت به ارز ترکیه می تواند از سوی مسکو برای تامین خرید کالاها و خدمات از ترکیه مورد استفاده قرار گیرد. روبل هم می تواند بخشی از توافق میان دو کشور باشد.
پسکوف: در حال بررسی تجارت به ارزهای ملی (میان ایران و روسیه) هستیم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
پسکوف: در حال فعالیت بر تجارت به ارزهای ملی (میان ایران و روسیه) هستیم
الکساندر ایساکوف، اقتصاددان روسی در این باره گفت: روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰ میلیارد دلار مازاد تجاری با ترکیه داشت و تحت شرایط فعلی، استفاده از ارزهای ملی برای پرداخت پول معاملات تجاری برای هر دو کشور منطقی است. از نقطه نظر روسیه، این اقدام به معنای آن است که صادرکنندگان روسی به جای یورو یا دلار، لیر بیشتری جمع می کنند که از جهت تحریمها، امن‌تر به نظر می رسد. برای ترکیه هم به معنای فشار کمتر روی لیر خواهد بود و این کشور قادر خواهد بود کسری تجاری خارجی خود را تا حدودی تامین کند.
طی چند سال گذشته سیاستگذاران ترکیه با شرکای تجاری بزرگ خود درباره توافق‌های سواپ ارزی مذاکره کرده اند تا روند کاهش مداوم ذخایر ارزی خارجی را معکوس کنند. مقامات پولی ترکیه و بانکهای بازرگانی دولتی از سال ۲۰۱۹ میلیاردها دلار برای حمایتی از لیر فروخته اند.
اردوغان اعلام کرده است ترکیه از ۱۶۵ میلیارد دلار ذخایر خود در دو سال گذشته استفاده کرده است.
ذخایر ارزی خارجی ترکیه از ۹۷ میلیارد دلار در پنج سال پیش، به پایین ۵۹ میلیارد دلار تا اول ژوییه کاهش یافت. این آمار شامل میلیاردها دلاری است که ترکیه از کشورهای خارجی و بانکهای بازرگانی خود استقراض کرده که افت واقعی ذخایر ارزی این کشور را پنهان کرده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، اردوغان سال گذشته اعلام کرد ترکیه بیش از ۱۶۵ میلیارد دلار برای دفاع از لیر در دو سال گذشته فروخته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала