امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ ها نسبت به توافقات متعهد نیستند

© IRNAامیرعبداللهیان: آمریکایی‌ ها نسبت به توافقات متعهد نیستند
امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ ها نسبت به توافقات متعهد نیستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران بیان کرد: آمریکا در مذاکره واقع‌ بینانه عمل کند تا توافق دست یافتنی حاصل شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنینم، امیر عبداللهیان صبح امروز در پیام ویدئویی به اجلاسیه منطقه‌ای وحدت که با مشارکت علما و بزرگان اقلیم کردستان عراق و استان‌ های کرمانشاه و آذربایجان غربی در سنندج برگزار شد، اظهار داشت: این‌ نشست به ابتکار شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب برگزار شده و این زحمات جای قدردانی دارد.
وزیر امور خارجه تفرقه و اختلاف میان مسلمانان را از جمله اهداف دشمنان خواند و خاطرنشان کرد: بدخواهان در فضای مجازی با تبلیغات دروغین دنبال ایجاد شبهات میان جوانان هستند که می‌طلبد روحانیون به‌ ویژه علمای اهل‌ سنت مراقب این دسیسه‌ها باسند.
امیر عبداللهیان تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل را از دیگر توطئه‌های استکبار جهانی عنوان و اظهار کرد: عادی‌ سازی با صهیونیست‌ها را خیانت آشکار به آرمان‌ های مردم فلسطین و آزادی قدس قبله اول مسلمانان دانسته و در دو دهه گذشته همواره شاهد این ایده سیاسی از لسان مبارک امام خامنه‌ ای بوده‌ایم.
وی گفت: در دستگاه دیپلماسی و مجلس یازدهم تلاش واحدی را دنبال کرده که یک ابتکار سیاسی برای حل مسئله فلسطین به جهانیان ارائه شود و این طرح در سازمان ملل به تصویب رسیده و مبنای آن برگزاری رفراندوم و تصمیم‌ گیری مردم است.
امیرعبداللهیان افزود: در بخش اول این طرح صندوقی برای تامین هزینه‌ های رفراندوم تامین و در گام دوم شناسایی و سرشماری ساکنان اصیل فلسطین در اراضی اشغالی، غزه و... و انتخاب نمایندگانی از اقشار مختلف و تصمیم‌ گیری درباره سرنوشت خودشان است.
نمایندگان کنگره خواستار حذف نهادهای فلسطینی از لیست تروریسم اسرائیل شدند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.07.2022
نمایندگان کنگره خواستار حذف نهادهای فلسطینی از لیست تروریسم اسرائیل شدند
وی با بیان اینکه این طرح یک راه حل روشنی برای حل مسئله فلسطین است، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی زبان سیاسی را نمی‌فهمد و تنها زبان قدرت را می‌فهمد که در برابر مقاومت فلسطینیان با شکست رو به‌ رو خواهد شد، مقاومت وعده الهی است و به نتیجه خواهد رسید.
وزیر امور خارجه به وضعیت عراق اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی بعد از سرنگونی صدام اولین کشوری بوده که عراق جدید را به رسمیت شناخته و از عراق متحد، یکپارچه و توسعه یافته حمایت کرده و امنیت عراق را امنیت جمهوری اسلامی دانسته و به روابط راهبردی با عراق با قوت ادامه خواهیم داد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر شاهد لغو محاصره کامل انسانی در یمن باشیم.
امیرعبداللهیان همچنین درباره اوضاع افغانستان عنوان کرد: در رابطه با مواضع ایران با افغانستان، همچنان از تشکیل دولت فراگیر با حمایت مردم حمایت کرده و معتقدیم همه نمایندگان اقوام افغانستان در کنار دولت یکپارچه بهترین‌ها را رقم‌ خواهند زد.
وزیر امور خارجه با ذکر اینکه تلاش جمهوری اسلامی بر توقف جنگ روسیه و اوکراین است، اعلام کرد: هم زمان با این‌ اجلاسیه منطقه‌ای نشست سه جانبه روسای ایران، ترکیه و روسیه در تهران برگزار و تلاشمان جلوگیری از وقوع جنگ جدی بین سوریه و ترکیه است، امیدواریم در سایه این امنیت بتوانیم در راستای تحقق صلح در اواکراین و مرکز مشترک سوریه و ترکیه استفاده و راهکارهایی برای امنیت غذایی ارائه دهیم.
وی با بیان اینکه مخالف جنگ در اوکراین و تحریم هستیم، گفت: برای لغو تحریم‌ ها، جمهوری اسلامی از مسیر دیپلماسی و منطق مذاکراتی اهداف را با رعایت خطوط قرمز دنبال کرده و از میز مذاکره فاصله نخواهد گرفت و مذاکرات منطقی و عزتمند برای رسیدن به توافق را حق می‌دانیم.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی بارها اعلام کرده که به دلیل مشکلات داخلی قادر نیست آنچه که در میز مذاکره درباره آن گفتگو شده، بپذیرد و نسبت به آن متعهد شود.
وی با ذکر اینکه خوشبختانه در دولت سیزدهم این مسئله مذاکره حائز اهمیت بوده و می‌خواهیم مردم از مزایای توافق اقتصادی برخوردار شوند، گفت: ایران متعهدترین طرف در این توافق بوده و از توافق خوب قوی و پایدار استقبال می‌کنیم و برای رسیدن به چنین توافقی تا لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی حرکت خواهیم کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала