رئیس جمهور ایران: افزایش سه برابری سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس جمهور ایران: افزایش سه برابری سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه
رئیس جمهور ایران: افزایش سه برابری سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
اشتراک
رئیس جمهور ایران در نشست خبری مشترک با همتای ترک خود بیان داشت که سطح روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور کافی نیست و می تواند به سطح بالاتری حرکت کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست خبری با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: بدون تردید سفر آقای اردوغان به ایران نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط دو شکور خواهد بود. در مذاکرات امروز اراده دو کشور برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری و ارتقای روابط در حوزه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وی بیان داشت: این سطح از روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود حتما کافی نیست و می‌تواند در سطح بالاتری شکل بگیرد و می‌توان حجم 30 میلیارد دلاری را هدف‌گذاری کرد که 3 برابر سطح فعلی افزایش خواهد یافت.
رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد: تأسیس شهرک‌های صنعتی بین دو کشور به‌صورت مشترک دنبال خواهد شد و تأسیسی پارک علم و فناری با حضور بخش‌های فعال شرکت‌ها و هم‌چنین بخش‌های دانش بنیان دو کشور مورد تأکید قرار گرفت.
رئیسی گفت: تمدید قرارداد انتقال گاز 25 ساله که قبلا مطرح بود امروز مورد تأکید قرار گرفت که انتقال گاز به شکل بسیار وسیع‌تری انجام خواهد گرفت.
وی بیان داشت که در مذاکرات امروز بر توسعه سرمایه‌گذاری بین دو کشور تاکید شد و افزود: فعالیت شرکت‌هایی که در ترکیه و ایران مشغول‌اند می‌تواند ادامه یابد تا ثمرات آن در جهت توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه روابط دو کشور دیده شود.
رئیس‌جمهور ایران خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور در مسائل امنیتی اهمیت زیادی دارد و امنیت مرزهای دو کشور از نکات مورد تأکید است و همکاری‌های دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی می‌تواند در جهت امنیت مرزها داشته باشد. مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، جرائم سازمان‌یافته از نکات مورد تأکید هر دو کشور است.
رئیسی عنوان کرد: تروریسم ممکن است اسامی مختلفی داشته اما با هر تروریسمی که امنیت مردم را به خطر انداخته و امنیت مرزها را تهدید می‌کند، مقابله می‌کنیم؛ دوگانه‌ای که امروز غرب به آن مبتلا شده و بین آن‌ها فرق گذاشته و این تفاوت و استاندارد دوگانه را رد و تأکید کردیم که باید با تروریسم با هر اسمی که دارد مبارزه شود تا امنیت دو کشور تأمین شود.
وی گفت: همکاری دو کشور در مسائل منطقه‌ای از مواردی بود که مورد تأکید قرار گرفت و هر دو کشور بر تمامیت ارضی کشور سوریه تأکید دارند. روابط خوب دو کشور می‌تواند به روابط منطقه‌ای و بین‌الملیی خوب منتهی شود و دو کشور مانند ایرانی اسلامی و ترکیه می‌توانند در امنیت منطقه و در امنیت در سطح بین الملیی نقش داشته باشند.
رئیس‌جمهور ایران همچنین بیان داشت: امیدواریم سند راهبردی‌ای که امروز امضا شد و تأیید روسای دو کشور را به‌همراه دارد منتهی به روابط گسترده‌ای بین ایران و ترکیه شود و آینده درخشانی در توسعه روابط دو کشور داشته باشد. امیدواریم این سفر برای دو ملت و برای کشور دوست و برادر عزیز ما ترکیه مایه برکت باشد.
سفر اردوغان به تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
امضای هشت سند همکاری بین ایران و ترکیه
رجب طیب اردوغان نیز در این نشست خبری بیان کرد: اندکی قبل با برادر عزیزم آقای رئیسی نشست دوجانبه داشتیم و بعد هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه را با موفقیت برگزار کردیم.
وی بیان داشت: رایزنی‌های ما باعث جهش در روابط‌مان خواهد شد؛ چشم‌انداز رئیس‌جمهور رئیسی مبنی بر بهبود روابط ایران با همسایگان خود را بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کنم. در موارد سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، تجاری در سطح وزرای دو کشور و روسای جمهور رایزنی کردیم.
رئیس جمهور ترکیه گفت: ضمنا هدف رسیدن به حجم تجارت 30 میلیارد دلاری را تعیین کردیم. متأسفانه به‌دلیل پاندمی کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش پیدا کرده و الان به حجم تجارت 7 میلیارد دلار رسیده‌ایم. باور دارم این حجم با عزم دو کشور به 30 میلیارد دلاری برسد.
اردوغان ادامه داد: با برداشتن گام‌هایی در راستای توسعه صنایع دفاعی می‌توانیم به این هدف نزدیک شویم و هم‌چنین با برداشتن گام‌هایی در حوزه نفت و گاز طبیعی این امر را تسریع ببخشیم.
وی بیان کرد: ترکیه در سال‌های اخیر در صنایع دفاعی اقدامات جهش‌گونه‌ای انجام داده و من بر همبستگی در این موضوع اهمیتی زیادی قائل هستم.
رئیس جمهور ترکیه گفت: سازمان‌های تروریستی "پژاک"، "پ‌ک‌ک"، "پ‌ی‌د" بلای هر دو کشور هستند و همان‌طور که می‌دانید این‌ها را در لیست سازمان‌های تروریستی ناتو هم وارد کردیم. چون این‌ها سازمان‌هایی هستند که در هر کشوری که باشند باعث برهم خوردن ثبات و آرامش در آن کشور می‌شوند. باید با همبستگی کامل با این سازمان‌های تروریستی مبارزه کنیم.
اردوغان بیان کرد: امروز نشست مهم دیگری هم داریم که در چارچوب اجلاس 3 جانبه "آستانه" با حضور روسای جمهور روسیه و ایران، موضوعات و تحولات اخیر در منطقه را ارزیابی خواهیم کرد. البته این نشست ارزبایی مجدد روند آستانه و به نحوی احیای روند آستانه خواهد بود. بار دیگر از تمامی وزرای محترم دو کشور تشکر می‌کنم و می‌خواهم که همکاری‌ها و هماهنگی‌های بین خود را ادامه بدهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала