گزارش و تحلیل

دبیر هئیت رئیسه مجلس ایران: روسیه شریک خوب ایران است

© Sputnik / Alexei Druzhininدبیر هئیت رئیسه ی مجلس ایران: روسیه شریک خوب ایران است
دبیر هئیت رئیسه ی مجلس ایران: روسیه شریک خوب ایران است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
اشتراک
روز ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ آیت‌الله خامنه‌ ای در دیدار آقای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و هیئت همراه، ضمن اظهار امیدواری برای پُرثمر بودن نشست سه‌جانبه‌ی تهران، سخنان رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر لزوم گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های دوجانبه را تأیید کرد.
وی از جمله اظهار داشت: همکاری ایران و روسیه در موضوع سوریه یک نمونه‌ی برجسته و یک تجربه‌ی بسیار خوب از همکاری دوجانبه است که به معنی واقعی کلمه، هم‌افزایی است.
همچنین در سال ۲۰۱۷ نیز بار دیگر آیت الله خامنه ای همکاری ایران و روسیه برای مقابله مشترک با تحریم‌ های آمریکا بر ضد دو کشور را "مفید" نامید و بیان کرد:
می‌توانیم تحریم‌ های آمریکایی‌ ها را با روش‌هایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی دو یا چند جانبه، بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم.
اکنون همزمان با سفر ولادیمیر پوتین و پس از راه‌اندازی نماد معاملاتی روبل-ریال، معامله‌ای به ارزش دو میلیون روبل با نرخ هر روبل ۵۳۹ تومان در بازار متشکل ارزی ایران انجام شد.
همچنین عصر امروز اجلاس سه جانبه آستانه در تهران برگزار می شود و فردا وزیر امور خارجه سوریه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو می کنند.
امروز در روند سفر رئیس جمهور روسیه به ایران دیدار با آیت الله خامنه ای رهبر ایران نیز وجود دارد که یکی از مهمترین دیدار های این سفر است.
آقای دکتر محمد رشیدی دبیر هیئت رئیسه ی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما روابط خوب اقتصادی و تجاری با روسیه داریم به عنوان کشوری که همسایه ما است و دارای ظرفیت های خوب اقتصادی است این تعاملات باید گسترش پیدا کند.
مجلس از چنین تعاملاتی حمایت می‌کند، در دو سال گذشته نیز مکرراً کمیسیون‌ های مختلف ما و ریاست مجلس نیز به روسیه سفر داشتند.
در حال حاضر قانونی را دنبال می کنیم که در صورت تصویب می تواند اصلاحات بسیار خوبی را در قوانین بانک مرکزی انجام دهد در صورتی که این اصلاحات صورت بگیرد تعاملات اینچنینی میان ایران و تمامی کشور های دوست که اکنون با آنها در حال تعاملات اقتصادی و روابط تجاری هستیم بهبود می یابد و تسریع می‌شود، اما روسیه را به عنوان یک طرف خوب اقتصادی امروز در مجلس دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم روابط اقتصادی میان ایران و روسیه را تسهیل کنیم.
وی افزود:
اصلاحاتی که در نظر گرفته‌ ایم مشکلات جدی فعلی در روند بانکی و مالی داخلی کشور را حل می کند، در تسهیلاتی که به تولیدکنندگان داده می‌شود و بازپرداخت آن ها اصلاحات جدیدی صورت می گیرد و روابط بین بانکهای داخل کشور و روابط میان بانک های ایران و بانک های خارجی مورد اصلاح قرار می گیرد البته اکنون به دلیل تحریم‌ ها مشکلات زیادی در این عرصه متوجه ایران شده است.
این ظرفیت در ایران وجود دارد که با هر دو کشور روسیه و چین تعاملات اقتصادی خود را به واسطه پول های ملی انجام دهد و من بر این باورم که روسیه و چین نیز این آمادگی را دارند که به وقوع چنین رخدادی کمک کنند چراکه ما کشوری هستیم که وابسته به کشور های ثالث نیستیم بلکه در حال تعامل با همه کشور های جهان هستیم.
دبیر هئیت رئیسه ی مجلس ایران همچنین بیان کرد:
امروز در کشور های منطقه و نزدیک به ما روسیه می تواند شریک خوبی برای ایران باشد و باید آن را دنبال کنیم، البته نباید از روابط تجاری با اروپا و دیگر کشورهای دنیا غافل شویم اما امروز به واسطه تحریم های ظالمانه آمریکا اروپا خود از این منافع چشم پوشی می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала