آیا سلطه بانکی-پولی غرب دارد پایان می‌یابد؟

© Sputnik / Mihail Kutuzovآخرین قیمت دلار و یورو در ایران
آخرین قیمت دلار و یورو در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2022
اشتراک
کارشناس: دغدغه اصلی آمریکایی‌ها در این سند، مقابله با شکل‌گیری ساختارهایی برای به حداقل رساندن دورزدن تحریم ها بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فارس"، کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به سفر رئیس‌جمهور روسیه به تهران اظهار داشت که ایران و روسیه می‌توانند با ایجاد یک هاب ارزی، به سلطه پولی و بانکی ائتلاف تحریمی به رهبری آمریکا پایان دهند.
سید حامد ترابی، ‌ کارشناس اقتصاد بین‌الملل در ادامه بیان داشت: "هم کشور ما و هم کشور روسیه به نحوی تحت تحریم نوعی ائتلاف تحریمی به رهبری آمریکا هستیم، وزارت خزانه داری آمریکا پیش از آغاز مناقشه روسیه و اوکراین، در اکتبر سال 2021 (مهر 1400) سندی با نام بازخوانی تحریم‌ها منتشر کرد، دغدغه اصلی آمریکایی‌ها در این سند، مقابله با شکل‌گیری ساختارهایی برای به حداقل رساندن دورزدن تحریم ها بوده است.
آمریکایی ها به دنبال راهکارهایی هستند تا تحریم ها را کارآمد نگه دارند، در ایران می خواستند از طریق برجام این مساله را پیگیری کنند و تحریم ها را همچنان ادامه دهند، درباره روسیه نیز با آغاز مناقشه در اوکراین، سعی کردند با برجسته کردن فرآیندهای رسانه‌ای علیه روسیه، کشورها را متقاعد کردند که تحریم ها به قوت خودش باقی بماند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2022
پوتین: کشورهای عضو بریکس در حال آماده شدن برای ایجاد یک ارز ذخیره بین المللی هستند
اقتصاد و فرآیندهای اقتصادی به شدت تحت تاثیر مسائل امنیتی و سیاسی قرار گرفته و به راحتی آمریکا به کشورهای مخالف خود محدودیت اعمال می‌کند و در این محدودیت‌ها حد یقفی نیز ندارند.
پس ارتباطاتی که بتواند مسائل اقتصادی، تجارت خارجی و مسائل پولی، بانکی و بین المللی کشور را خارج از سیستم اقتصادی فعلی دنیا به جلو حرکت دهد، به خودی خود موضوعیت دارد، یعنی توافق ایران با اوراسیا در زمینه تعرفه‌های گمرکی، پیوستن ایران به اجلاس شانگهای، افزایش روابط اقتصادی ایران با روسیه می‌تواند فشار را به شدت از روی روسیه و ایران کاهش دهد.
البته درباره روابط با روسیه‌ موضوعاتی مانند تعرفه‌های تجاری، نبود نگاه بلندمدت و مسائل بانکی به صورت ایجاد یک پیام رسان به جز پیام رسان معمول سوئیفت، می‌تواند کمک قابل توجهی به گسترش روابط و ایجاد یک سد در برابر فشار تحریم های ائتلاف آمریکایی باشد.
هر اتفاق اقتصادی که در کوتاه‌مدت برای دو کشور رخ می دهد، به شدت‌ به چشم انداز و رابطه راهبردی ایران و روسیه ارتباط دارد، ایران و روسیه می‌توانند با ایجاد یک هاب ارزی، به سلطه پولی و بانکی ائتلاف تحریمی به رهبری آمریکا پایان دهند.
ایران و روسیه در صورتی که بتوانند روابط اقتصادی خود را از شرایط فعلی گسترش دهند، می توانند ساختار تحریم های آمریکا را با چالش جدی مواجه کنند. ایجاد ثبات در درآمدهای ارزی، گسترش روابط تجاری و اقتصادی در میان مدت و بلندمدت می تواند نتیجه ایجاد رابطه اقتصادی ایران با روسیه برای هر دو کشور باشد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала