گزارش و تحلیل

مجلس ایران از سفر پوتین استقبال می کند

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderمجلس ایران از سفر پوتین استقبال می کند
مجلس ایران از سفر پوتین استقبال می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2022
اشتراک
ولادیمیر پوتین چهره ماندگار روسیه شد.
اسپوتنیک - عصر سه ‌شنبه (۲۸ تیر) ۱۴۰۱ با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران هفتمین دور از اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه برگزار خواهد شد، اجلاسی که به گفته بسیاری از تحلیلگران تاثیرگذارترین همبستگی برای امنیت خاورمیانه به شمار میرود.
اولین دور این اجلاس، اول آذر سال ۱۳۹۶ با حضور روسای جمهور سه کشور در سوچی روسیه تشکیل شد.
نشست های مقدماتی آن نیز با حضور طرف‌ های درگیر و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه به منظور برقراری آتش‌ بس و یافتن راه‌ حل سیاسی برای بحران سوریه در آستانه قزاقستان برگزار شده بود.
آقای دکتر عباس گل رو نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران و رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: روسیه کشور هم پیمان ما است و در شرایط سخت در منطقه، ما و روسیه در کنار هم بودیم در سوریه ما آزمایش خوبی در هم پیمانی برای کمک به سوریه پس از روند آستانه نشان دادیم و این ابتکار عملی بود که روس ها مطرح کردند.
با حضور ایران، ترکیه و روسیه بحران ۱۰ ساله ای که سه یا چهار نماینده ویژه دبیرکل نتوانستند آن را حل کنند و طرح های متعدد منطقه‌ ای و بین‌ المللی در آن شکست خورد، حل شد.
اردوغان در سفر به ایران بر گفتگوهای دوجانبه با پوتین حساب می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.07.2022
اردوغان در سفر به ایران بر گفتگوهای دوجانبه با پوتین حساب می کند
بنابراین، این هم پیمانی ایران و روسیه هم در عرصه میدانی در کمک به دولت و ملت سوریه برای مبارزه با تروریسم جواب داد و هم در عرصه سیاسی و بین المللی همکاری هایی که داشتیم به ویژه در روند آستانه، در سوریه معجزه کرد درحالی که این کشور در تمام نقاط دچار سرطان تروریسم شده بود و تروریسم مردم را قتل عام می کرد.
وی افزود: در عرصه اقتصادی نیز، روسیه در دولت جدید از گسترش روابط اقتصادی و تجاری استقبال خوبی کرده و در عرصه بین‌ المللی نیز روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت همواره سیاست چند جانبه‌ گرایی را پیگیری کرده.
مواضع روس ها در مقابله با تمامیت خواهی و یکجانبه‌ گرایی آمریکایی‌ ها در شورای امنیت قابل تقدیر است.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت گسترش روابط ایران و روسیه بیان کرد: در مجموع می‌ توانیم بگوییم ایران و روسیه علاوه بر مسائل دوجانبه می توانند در مسائل چند جانبه، مسائل منطقه و در حل بحران ها و منازعاتی که ملت ها را درگیر کرده با یکدیگر همکاری داشته باشند.
سفر آقای پوتین به تهران سفر مهمی است و همزمان آقای اردوغان نیز در این سفر حضور خواهد داشت و اهمیت سفر را دو چندان می‌کند مجلس ایران از این سفر استقبال می‌کند و به رئیس جمهور روسیه خوشامد می‌ گوید.
آقای پوتین در تاریخ این کشور به عنوان چهره ماندگار در ثبات و اقتدار مواضع روسیه در مقابل تهاجم غرب به ویژه ناتو باقی خواهد ماند.
نماینده مجلس شورای اسلامی ایران تبادلات مالی با تکیه بر پول های ملی کشور ها را از راهکار های تجارت تحت تحریم دانست و اظهار داشت: طبیعتاً یکی از روش های عبور از تحریم تبادلات بانکی و مالی از طریق پول های ملی است ما در تعاملات خود با چین و بسیاری از کشور های همسایه تبادل پول ملی را مبنا قرار دادیم و روسیه نیز می‌تواند برای این موضوع در دستور کار قرار بگیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала