در سنای آمریکا خواستار توقف روند ورود جمهوری های سابق شوروی به ناتو شدند

© Fotolia / Vichie81سنای آمریکا
سنای آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2022
اشتراک
سناتور رند پل در مقاله ای برای مجله آمریکایی American Conservative پیشنهاد کرد که آن جمهوری های سابق شوروی که اکنون خارج از اتحادیه آتلانتیک شمالی هستند، به عضویت ناتو پذیرفته نشوند.
به گزارش اسپوتنیک، لتونی، لیتوانی و استونی کشورهایی که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، پس از پنجمین موج گسترش ناتو در سال 2004، به این بلوک نظامی پیوستند.
رند پل گفت: "دیگر نمی توانیم بیهوده درباره منافع عاطفی و سیاسی حرف بزنیم. وقتی درباره گسترش ناتو بحث می کنیم، باید به ما تصریح شود که کشورهای باقی مانده ای که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند در این اتحادیه پذیرفته نخواهند شد."
ناتو چگونه گسترش یافت + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2022
داده نمایی
ناتو چگونه گسترش یافت + ویدئو
رهبران ناتو در نشست 29 ژوئن خود رسما از سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کردند. این امر پس از چندین دور مذاکره با ترکیه از جمله در بالاترین سطح ممکن شد و پس از آن آنکارا مخالفت خود با پیوستن اعضای جدید به ناتو را پس گرفت.
در همین حال مسکو بارها تاکید کرده است که هدف ناتو تقابل و رویارویی است. به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گسترش بیشتر این بلوک نوید امنیت بیشتر به اروپا نمی دهد. به نوبه خود، وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد که مسکو همچنان برای گفتگو با ائتلاف آتلانتیک شمالی آماده است، اما بر اساس برابر حقوقی و ضمناً غرب باید سیاست خود در راستای نظامی گری در اروپا را کنار بگذارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала