واکنش آمریکا به باز شدن آسمان عربستان به روی هواپیماهای اسرائیلی

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر کاخ سفید در واشنگتن
کاخ سفید در واشنگتن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2022
اشتراک
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم عربستان برای باز کردن فضای هوایی به روی همه شرکت‌های هواپیمایی متعلق به تل آویو استقبال کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر ، در ادامه واکنش‌ها درباره بازگشایی آسمان عربستان به روی همه پروازهای متعلق به هواپیماهای اسرائلی ، "جیک سالیوان"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: "جو بایدن"، رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم عربستان سعودی برای باز کردن حریم هوایی این کشور به روی همه پروازهای غیرنظامی، از جمله پروازها به اسرائیل و از اسرائیل استقبال کرد.
سالیوان در ادامه سخنان خود ادعا کرد: "این تصمیم راه را برای منطقه خاورمیانه یکپارچه‌تر، باثبات‌تر و امن‌تر هموار می‌کند که برای امنیت و رفاه ایالات متحده و مردم آمریکا و برای امنیت و رفاه اسرائیل حیاتی است."
پیش از این یک مقام آمریکایی اعلام کرده بود که عربستان سعودی به زودی اجازه پرواز بدون محدودیت به خطوط هوایی تل آویو را خواهد داد.
در این ارتباط گفته شده بود: اجازه پرواز مستقیم از مبدا اسرائیل برای مسلمانان شرکت کننده در مراسم حج سالانه در مکه صادر خواهد شد.
به گفته این مقام آمریکایی، اعلام رسمی این رویداد در جریان سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی در اواخر این هفته اعلام می‌شود.
رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.07.2022
اسرائیل واگذاری دو جزیره دریای سرخ به عربستان را تصویب کرد
پس از امضای توافقنامه سازش موسوم به توافقنامه ابراهیم میان اسرائیل، امارات و بحرین، از سوی دیگر عربستان سعودی به خطوط هوایی اسرائیل اجازه داد تا از آسمان عربستان برای پروازها به و از امارات متحده عربی و بحرین استفاده کند، اما خطوط هوایی اسرائیل چنین دسترسی را هنوز برای استفاده از آسمان عربستان در پروازهای آسیایی و از جمله چین و هند دریافت نکرده است.
روز پنجشنبه "یائیر لاپید"، نخست وزیر اسرائیل در نشست خبری مشترک با بایدن در پاسخ به این سوال که آیا عربستان سعودی استفاده از فضای هوایی را تأیید می‌کند، پاسخ به این سوال را به رئیس جمهور آمریکا موکول کرد و بایدن هم پاسخ داد: من خوشبین هستم.
با این حال عربستان سعودی هنوز به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این ارتباط پاسخ نداده است.
پیشتر در هفته گذشته وزیر همکاری منطقه‌ای اسرائیل از عربستان سعودی خواسته بود تا پروازهای مستقیم از تل‌آویو را برای زائران مسلمان از مبدا تل آویو بپذیرد.
هفته گذشته همچنین منابع خبری عبری زبان اعلام کرده بودند یک فروند هواپیمای اسرائیل در یکی از فرودگاه‌های ریاض پایتخت عربستان فرود آمده است. شبکه "کان" تلویزیون اسرائیل ضمن اعلام این خبر افزود: یک فروند هواپیمای ۹H-JPC اسرائیل روز دوشنبه از فرودگاه تل آویو به سوی ریاض به پرواز درآمد.
به گزارش این شبکه تلویزیونی، سایت‌های نظارت بر ترافیک هوایی نشان دادند که هواپیمای اسرائیلی از تل‌آویو به پرواز درآمده و پس از توقف کوتاه در امان پایتخت اردن به سمت عربستان سعودی حرکت کرده است.
گفتنی است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اخیراً در اظهاراتی گفته بود که عربستان به اسرائیل به عنوان یک دشمن نگاه نمی‌کند بلکه آن را یک متحد بالقوه می‌داند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала