حمایت واشنگتن از عادی سازی روابط میان ارمنستان وترکیه

© AP Photo / J. Scott Applewhiteوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2022
اشتراک
وزارت خارجه آمریکا می گوید عادی سازی روابط میان ارمنستان و ترکیه به ثبات در منطقه کمک می کند و اعلام کرد که واشنگتن از روند عادی سازی روابط میان ارمنستان و ترکیه حمایت می کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، در بیانیه منتشره از سوی وزارت خارجه آمریکا آمده است که واشنگتن قویاً از عادی سازی روابط ارمنستان و ترکیه حمایت می کند، روندی که بر کل منطقه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.
وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به روند و گفتگوی تلفنی اخیر میان نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: گفتگوی میان ارمنستان و ترکیه ظرفیت افزایش ثبات در منطقه، مهار اثرات ناخوشایند و توسعه اقتصادی بیشتر را به همه دارد که برای همگان مفید است.
 نیروگاه اتمی ارمنستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.05.2022
توافق هسته‌ای ارمنستان و آمریکا
وزارت امور خارجه آمریکا، نظر به تحولات این روزهای اوکراین، مذاکرات میان ارمنستان و ترکیه را در شرایط کنونی حائز اهمیت توصیف کرد.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: ایالات متحده آماده حمایت از این گفتگوی مهم به نحوی است که هر دو طرف مناسب بدانند.
ترکیه از دهه ۱۹۹۰ هیچ رابطه دیپلماتیک یا تجاری با همسایه شرقی خود نداشته است. مذاکرات دی ماه گذشته در مسکو اولین تلاش برای بازگرداندن پیوندها پس از توافق صلح در سال ۲۰۰۹ بود. این توافق هرگز تصویب نشد و روابط متشنج باقی مانده است. این دو کشور همسایه البته بر سر چندین موضوع و از همه مهمتر ۱.۵ میلیون نفری که ارمنستان می‌گوید در سال ۱۹۱۵ کشته شدند، اختلاف نظر دارند.
تنش‌ها میان دو طرف دوباره در جریان جنگ ۲۰۲۰ بر سر قلمرو قره باغ کوهستانی شعله ور شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала