گزارش و تحلیل

اهمیت سفر پوتین برای ایران

© Sputnik / Mikhail Metzel /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ В. Путин принял участие в XIV саммите БРИКС
Президент РФ В. Путин принял участие в XIV саммите БРИКС - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.07.2022
اشتراک
احتمال امضای توافق بلند مدت با روسیه.
سخنگوی کرملین روز گذشته اطلاع داد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هفته آینده ۱۹ ژوئیه به تهران وارد میشود.
پوتین در این سفر در اجلاس سه جانبه با رئیسی و اردوغان در تهران شرکت خواهد کرد و نشست های دوجانبه برگزار خواهد کرد.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
خوشبختانه روابط بسیار خوبی میان ایران و ترکیه و ایران و روسیه به طور دو جانبه و سه کشور به طور سه جانبه در چارچوب‌ های منطقه‌ ای وجود دارد و اراده مثبت میان سه کشور برای ارتقاء سطح همکاری ها هم در چارچوب دوجانبه و هم سه جانبه وجود دارد.
ما شاهد اتفاقات مثبتی طی روز های آتی خواهیم بود اما چون این سفر در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی دقیق است به نظر می‌رسد بهتر است طی روزهای آتی نظرات دقیق‌تر و تفسیری ارائه شود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
کرملین : پوتین هفته آینده به ایران می رود
وی افزود:
روسیه یکی از کشور های بسیار مهم در منطقه و حائز اهمیت جدی برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و همانند چین برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.
ما باید یک توافق جامع را به عنوان نقشه راه توسعه مناسبات همه‌ جانبه جمهوری اسلامی ایران با کشور روسیه داشته باشیم و در این ارتباط تبادلات صورت گرفته و مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم در پرتو وجود اراده مشترک میان دو کشور این توافق بزودی شکل بگیرد.
آقای دکتر ناصر کنعانی ضمن تاکید بر روابط گسترده جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بیان کرد:
روابط ایران و روسیه خوشبختانه روابط گسترده، متنوع و در پرتو اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور رو به جلو است.
این روابط حوزه خاص و محدودی را در بر نمی گیرد و دو طرف به این جمع بندی رسیدند که روابط خود را در سطح عالی در همه حوزه‌ ها گسترش دهند.
دیدارهای رئیسی و پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
دیدارهای رئیسی و پوتین
به طور طبیعی هدف گذاری انجام شده میان دو طرف این است که مناسبات تجاری و اقتصادی میان ایران و روسیه هم تراز، همسطح و همگن با روابط خوب و نزدیک سیاسی دو کشور ادامه پیدا کند.
ارتقاء مناسبات تجاری و اقتصادی نیازمند ایجاد بستر ها و زیرساخت‌ های لازم است از جمله در حوزه بانکی، حوزه بانکی از زمینه های مناسبات دو جانبه دو کشور در طول سال‌ های گذشته بوده.
انگیزه و اراده مثبتی نیز وجود دارد که گفتگو های دوجانبه برای تسهیل روابط اقتصادی فراهم شود، سفرهای متعدد به این موضوع کمک می‌کند امیدوار هستیم انشالله در سفر آتی رئیس جمهور روسیه و در سفر های دیگر در سطوح مختلف که به گستردگی ادامه دارد به منافع مشترک دو کشور و دو ملت ایران و روسیه در این زمینه ی مهم کمک شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی امریکا درباره فروش فناوری های نوین ایرانی به روسیه، گفت:
سابقه همکاری های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.
موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها بصورت رسمی اعلام شده است.
ادعای مقام امریکایی در حالی است که امریکا و اروپایی ها سال ها است کشورهای اشغالگر و متجاوز از جمله در منطقه غرب آسیا را به انباری از سلاح های کشنده متنوع خود تبدیل کرده اند که قطعاً بدون این تسلیحات، تداوم بیش از هفت دهه تجاوز، جنایت و اشغالگری صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی ممکن نبود.
امروز آقای دکتر ناصر کنعانی در این زمینه تاکید کرد:
دولت آمریکا نیازمند ایجاد بحران های جدید و جلب توجهات به سمت موضوعات غیر مرتبط است و در راستای منافع دولت آمریکا قرار دارد حالت آمریکا بهتر است نگاهی به خود و سیاست های خود در ارتباط با تبدیل و منطقه به انبار تسلیحات بیاندازد.
آمریکا بهتر است کاری به تبادلات ایران و ارتباط با کشور های همسایه ی خود نداشته باشد و روی سیاست خود مبنی بر فروش اسلحه به منطقه و تبدیل منطقه به انبار سلاح های مرگبار تمرکز کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала