معامله اردوغان با بن‌سلمان بر سر پرونده خاشقچی

© Photo / IRNAولیعهد عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه
ولیعهد عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
اشتراک
رأی الیوم: آنکارا در ازای بهره بردن از منافع اقتصادی دوستی با عربستان، جزئیات پرونده قتل جمال خاشقچی را به ریاض تحویل داده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه عربی " رای الیوم"، آنکارا در ازای بهره بردن از منافع اقتصادی دوستی با عربستان، جزئیات پرونده قتل جمال خاشقچی را به ریاض تحویل داده است.
آنکارا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ترجیح می‌دهد که پرونده قتل "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی را به طور کامل ببندد. روزنامه‌نگاری که قتل فجیع او در اکتبر سال ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در استانبول موجب تیرگی شدید روابط ریاض و آنکارا شد و مقام‌های آنکارا در واکنش به این قتل، دادگاهی غیابی برای محاکمه عاملان ترتیب دادند و دولت آمریکا در گزارشی که در خصوص این قتل منتشر کرد، اعلام کرد این قتل با دستور مستقیم محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی انجام شده است.
ریاض با نتیجه گیری سازمان اطلاعات آمریكا در مورد قتل خاشقچی موافق نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.12.2021
‏ کالامارد: قاتلان خاشقچی در ویلاهای لوکس ریاض زندگی می‌کنند
نویسنده مقاله در نشریه نامبرده در ادامه با تکیه به اظهارات منابع آگاه تصریح می‌کند که در سایه گشایش بی‌سابقه طرف ترکی در بخش‌ سرمایه‌گذاری با عربستان سعودی، گشوده شدن صفحه روابط میان ریاض و آنکارا، منوط به چراغ سبز، مقامات سعودی است که ملاحظاتی در خصوص نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۲۰۲۳ و احتمال ابقای "رجب طیب اردوغان" در پست ریاست‌جمهوری دارند.
از سوی دیگر، نشستی که بین اردوغان و بن سلمان پس از بسته شدن کامل صفحه خاشقچی برگزار شد، تأثیری سیاسی داشت و ناظران می‌گویند که روابط ترکیه و عربستان شاهد تلاش تا حدودی عجیبی برای دور زدن گذشته و دنبال کردن یک مشارکت استراتژیک است که قرار است به نفع هر دو طرف باشد، اما میزان این سود است که اختلاف‌برانگیز شده و دو طرف را به تلاش واداشته است.
از نظر اجرایی، ترک‌ها جاه‌طلبی‌ها و سرمایه‌گذاری زیادی برای داشتن سهمی معقول در پروژه‌های شهر سعودی نئوم دارند و اختلافاتی در مورد کارخانه‌های تجهیزات نظامی وجود دارد که با تخصص ترکیه در عربستان سعودی راه‌اندازی شده که اکنون نه تنها به طور کامل تعطیل شده‌اند که حتی خارج از خدمت است. مهمتر از همه، روابط سیاسی دو طرف همچنان محدود و دچار بی‌اعتمادی عمومی است. دلیل آن نیز، پیامدهای احتمالی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است، زیرا اعتقاد راسخی در این زمینه وجود دارد که رئیس جمهور اردوغان ممکن است تنها نامزد دارای شانس بالا در این انتخابات باشد اما مشکل او محزب حاکمش است که ممکن است اکثریت لازم را برای انتخابات آتی نداشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала