دیدارهای رئیسی و پوتین

© Photo / IRNAدیدارهای رئیسی و پوتین
دیدارهای رئیسی و پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
اشتراک
نزدیکی ایران و روسیه در دیدارهای روسای دو کشور مشهود است، نگاهی گذرا داریم به موضوعات مورد بحث قرار گرفته شده و در دستور کار دو کشور که در رایزنی های بین رهبران ایران و روسیه صورت گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، در دیدار اول روسای جمهور دو کشور روسیه و ایران، تحولات افغانستان و برجام مورد بحث قرار گرفت. همچنین وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی، ابراهیم رئیسی را در این سفر همراهی کردند.
ایران به روسیه قرارداد سوآپ گاز روسیه از ترکمنستان از طریق ایران به آذربایجان را پیشنهاد داد، همچنین ایران به فدراسیون روسیه قرارداد مبادله گاز از فدراسیون روسیه از طریق آذربایجان به ایران و سپس به کشورهای همسایه که به این سوخت نیاز دارند، پیشنهاد داد.
پیش از این، ایران بارها از آذربایجان درخواست کرده بود که سالانه حدود ۵ میلیارد متر مکعب گاز تامین کند.
در عین حال شایان ذکر است که ذخایر قطعی گاز طبیعی در خود ایران بیش از ۳۳.۹ تریلیون متر مکعب است. ایران پس از روسیه دومین دارنده ذخایر گاز جهان محسوب می شود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2022
کرملین : پوتین هفته آینده به ایران می رود
رئیسی در دیدار با همتای روسی خود در کرملین گفت: ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم.
رئیس جمهور روسیه، همچنین در این دیدار تاکید کرد که حمایت مسکو و تهران، نقش تعیین کننده‎ ای در مهار تهدیدهای تروریستی در خاک سوریه داشته است. پوتین در بخش دیگری از افزایش تجارت میان روسیه و ایران با وجود شیوع کرونا خبر داد.
دومین دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس خزر بود که به‌ صورت ۲ جانبه دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار رئیس جمهور ایران، در زمینه گسترش سطح همکاری در زمینه انرژی با توجه به زمینه‌های موجود در دو کشور، اشاره کرد.
رئیسی بر ضرورت حمایت دو کشور از تقویت کریدور شمال-جنوب تاکید کرد و اظهار داشت: ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه مکانیزم‌ های لازم برای تقویت روابط بانکی و پولی ایران و روسیه باید به طور مرتب تقویت شود، تصریح کرد: تبادلات مالی دو کشور باید در چارچوبی مستقل که سیستم تبادلات مالی غربی گسترش یابد تا هیچ کشوری نتواند بر آن اعمال نفوذ و فشار کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала