کمالوندی: راه اندازی و دریافت محصول از ماشین های آی آر 4 مسئله جدیدی نیست

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2022
اشتراک
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران بیان داشت که راه اندازی و دریافت محصول 20 درصد از ماشین های آر آر 4 مسئله ای جدید نیست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران توضیح داد: در راستای قانون مجلس، سازمان تکالیفی دارد و برای رسیدن ظرفیت 190 هزار سو در بازه‌های زمانی باید تعدادی ماشین به‌راه می‌انداختیم. راه‌اندازی تعداد زیادی ماشین در همین راستاست و بنابراین در تکلیف کوتاه‌مدت باید این تعداد ماشین را راه‌اندازی می‌کردیم.
وی خاطر نشان کرد: این مسئله جدید نیست و در زمینه ماشین‌های آی‌آر6 نیز از مدت‌ها قبل به آژانس اطلاع‌رسانی کرده بودیم.
کمالوندی گفت: اطلاعات اولیه کلی ارائه می‌شود و پس از آن در پرسش‌نامه تکمیلی، آژانس می‌تواند میان اعضا اطلاع‌رسانیِ محدود نماید و برای اطلاع‌رسانی رسانه‌ای منتشر نمی‌شود، البته بر اساس تجربه‌های قبل، این اطلاعات به‌سرعت در سطح بین‌الملل انتشار می‌یابد؛ البته نه بدین شکل که بگویند سه آبشار آی‌آر6 راه‌اندازی شد؛ بلکه این رسانه‌ها هر یک از آبشارها را به‌صورت جداگانه اطلاع‌رسانی می‌کنند و برای هر یک گزارشی از سوی آژانس و رسانه‌های غربی منتشر می‌شود.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2022
کمالوندی: برداشت اورانیوم ۲۰درصد زیرنظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای است
وی افزود: غربی‌ها با سوءاستفاده، یک مقوله را در چندین مرحله اطلاع‌رسانی می‌کنند که شامل مراحل نصب و راه‌اندازی و برداشت می‌شود ولی در اصل، همه این فرایندها باید در یک خبر جای گیرد که غرب با شیطنت رسانه‌ای روندی سوءاستفاده‌گرایانه را پی گرفته است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان داشت: ماشین پیشرفته آی‌آر6 در فردو راه‌اندازی شده است و اورانیوم 5 درصد به آن تزریق شده است و محصول 20درصد برداشت می‌شود. بر اساس برجام هر یک از ماشین‌ها می‌توانند در دوره زمانی خاص وارد مدار شوند ولی با توجه به عدم تکلیف‌محوریِ طرف مقابل ـ بر اساس پاراگراف‌های 26 و 36 توافق ـ ایران این حق را دارد که به‌صورت جزئی یا کلی تعهدات خود را برای مدتی تعلیق نماید و ایران بر همین اساس چنین کاری را انجام داده است.
وی گفت: هرگاه طرف مقابل به تعهدات بازگردد و همه را اجرایی کنند، ایران نیز بلافاصله همه تعهدات خود را دقیقاً انجام خواهد داد.
کمالوندی در خصوص روند همکاری‌های ایران با آژانس گفت: یک مرحله پادمانی، دیگری پروتکلی و نظارت دیگر نیز بر اساس برجام است، مثل نظارت بر معدن که مرحله قبل از رسیدن به کیک زرد است. از این سه مرحله نظارت، دو رقم را انجام نمی‌دهیم که شامل نظارت‌های برجامی یا پروتکلی است و تنها نظارت آژانس بر مواد اجرایی می‌گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала