گزارش و تحلیل

باتری به باتری ایران و روسیه

© Fotolia / peerawat444اعلام آمادگی ایران برای افزایش صادرات برق به پاکستان و افغانستان
اعلام آمادگی ایران برای افزایش صادرات برق به پاکستان و افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2022
اشتراک
بریتیش پترولیوم جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قطب انرژی غرب آسیا معرفی کرد که نقش بزرگی در تولید برق منطقه را بر عهده دارد.
بریتیش پترولیوم جمهوری اسلامی ایران را به عنوان قطب انرژی غرب آسیا معرفی کرد که نقش بزرگی در تولید برق منطقه را بر عهده دارد.
در سال ۲۰۲۱، میزان تولید برق ایران به رقم ۳۵۷.۸ تراوات ساعت رسید.
از سوی دیگر روسیه در تولید برق رتبه ی چهارم جهان را دارد، روس‌ ها در سال ۲۰۲۱، میزان ۱۱۵۷.۱ تراوات ساعت برق تولید کردند و مهمترین نکته برای اتصال شبکه ی برق دو کشور پیک مصرف متفاوت است در تابستان که ایران با کمبود برق مواجه است روسیه مازاد تولید دارد و در زمستان که روسیه برق نیاز دارد ایران با انباشته ی برق مواجه است.
دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه چندین سال است که در صدد اتصال شبکه های برق خود به یکدیگر هستند و اکنون محتمل ترین زمان برای آغاز این پروژه از مسیر آذربایجان ارزیابی میشود.
مهندس محمد علی فرحناکیان، مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «فعلاً فاز یک یعنی فاز مطالعاتی این پروژه در حال اجرا است معمولاً سه حوزه اصلی فاز مطالعاتی توسط یک شرکت مشاور انجام میشود.
 استخراج نفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2022
بریتیش پترولیوم از افزایش محسوس تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی خبر داد
اولین حوزه، حوزه فنی است باید مطالعه شود که شرایط فنی و شرایط شبکه های برق کشور هایی که قرار است به یکدیگر متصل شوند که در این پروژه منظور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه است الزامات و مشخصات فنی دارد همچنین در این مرحله بررسی می‌شود که چه تاسیسات جدیدی از جمله خطوط یا پست های انتقال برق نیاز است.
حوزه دوم که شرکت مشاور بررسی میکند صرفه اقتصادی است؛ اینکه قیمت برق در هر کشور به چه شکل است، که شامل قیمت خرید، قیمت تمام شده، قیمت فروش و قیمت صادرات و حتی قیمت واردات میشود، در نهایت پس از مطالعات این حوزه مشخص می‌شود که صرفه اقتصادی مسیر برق به چه شکل است.
حوزه سوم بحث های زیست محیطی است که شرکت مشاور بررسی می کند اثرات زیست محیطی ناشی از این پروژه به چه شکلی خواهد بود.
بنابراین پروژه هنوز در فاز مطالعاتی است و از هر سه کشور شرکتهای برق اصلی معرفی شدند از طرف ایرانی شرکت توانیر، از طرف آذربایجان شرکت آذر انرژی و از طرف روسیه شرکت روس ستی که در تبادل اطلاعات با مشاور نیز درگیر هستند پس از اتمام فاز مطالعاتی جهت فعالیت تصمیم گیری می شود.
فاز مطالعاتی این پروژه نیز توسط شرکت بین المللی مهندسین مشاور موننکو انجام می‌شود که توسط هر سه کشور نیز پذیرفته شده.
وی تاکید کرد: «تا زمانی که مطالعات لازم انجام نشود نمی توان در رابطه با هزینه های پروژه اظهار نظر کرد».
کوو ایران برکت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2022
تبدیل ایران به قطب تولید واکسن برکت در غرب آسیا
مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو با بیان این نکته که اتصال شبکه های برقی با ظرفیت های فعلی و برنامه‌های کوتاه‌مدت آینده طراحی می شود اظهار داشت: «الزامی وجود ندارد که کشور ها نیاز به احداث نیروگاه برق پیدا کنند اما ممکن است کشوری نیازمند تاسیسات انتقال باشد شاید یک کشور نیاز داشته باشد پست برق یا خطوط اتصال جدید احداث کند اما این موضوع درباره تاسیسات تولید صادق نیست پس از مطالعه بخش صرفه های اقتصادی ممکن است کشوری که صادر کننده در نظر گرفته می شود ترغیب شود تا نیروگاه های بیشتری احداث کند».
مهندس محمد علی فرحناکیان همچنین بیان کرد: «اتصال شبکه برق جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از چندین مسیر ممکن است اول مسیر های غرب دریای خزر یکی با عبور از آذربایجان و دیگری با عبور از گرجستان و ارمنستان، فعلا به دلیل ضعف شبکه ای که در گرجستان و ارمنستان وجود دارد پروژه ای که از مسیر آذربایجان می گذرد شانس بیشتری دارد بنابراین مطالعات در این بخش انجام می شود مسیر های دوم نیز شرق دریای خزر است یا از طریق ترکمنستان، قزاقستان و یا ترکمنستان، ازبکستان و آسیای میانه اما فعلاً مسیر کوتاه تر و کامل تر از نظر تاسیسات مسیر آذربایجان است بنابراین تمرکز ما بر این مسیر قرار گرفته.
خوشبختانه هر سه کشور شبکه برق سراسری و گسترده دارند، در نتیجه در صورت اتصال سه کشور به یک شبکه برق مشترک تمام شهر های هر سه کشور درگیر میشود».
مشاور وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران منافع این پروژه را بسیار زیاد و سرشار توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: «برق به عنوان زیرساخت زیرساخت‌ها باعث توسعه هر جامعه ای است.
مهمترین زیرساخت لازم برای توسعه هر کشوری برق است، ایران به اذعان آمار های بین‌المللی قدرت اول برق در منطقه خاورمیانه است از سوی دیگر کشور روسیه یکی از کشور های بسیار قوی در حوزه برق است و سابقه بسیار طولانی و ظرفیت فراوان چند صد هزار مگا واتی دارد، درست است که جمهوری آذربایجان ظرفیت بسیار کمتری نسبت به ایران و روسیه دارد اما در سال‌ های اخیر توسعه خوبی در شبکه برق خود داشته، به هر شکل اتصال شبکه های برق این سه کشور به یکدیگر مشخصه های اطمینان بسیار خوبی برای شبکه های برق آنها ایجاد میکند.
قطع برق ۴ نهاد دولتی در پایتخت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2022
جزئیات قطعی برق ایران در تابستان
با این اتصال به سادگی می توان تبادل برق داشت و قابلیت اطمینان شبکه های برق را بالا برد.
در صورت بروز حادثه در شبکه هر یک از سه کشور و یا کمبود ظرفیت به راحتی می‌توانند از همسایه کمک بگیرند کما اینکه ما موارد بسیار متعددی در این زمینه داشتیم بنابراین اتصال شبکه های برق در تامین امنیت شبکه برق و رفاه شهروندان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
رئیس مرکز امور بین الملل و هماهنگی دیپلماسی آب و برق به وزارت نیرو مهمترین مزیت ایران و روسیه در این پروژه را اینگونه برشمرد: «خوشبختانه پیک مصرف برق ایران و روسیه در دو فصل متفاوت اتفاق می‌افتد پیک مصرف روسیه در زمستان و پیک مصرف ایران در تابستان است در نتیجه دو کشور این امکان را دارند که در پیک مصرف یکدیگر کمبود برق های کشور همسایه را جبران کنند.
نکته قابل توجه در شبکه برق جمهوری اسلامی ایران اتصال آن به تمام کشور های همسایه که با آنها مرز خاکی داریم است، در نتیجه از این طریق می توانیم به کشور های دیگر در منطقه نیز متصل شویم و یک شبکه برق بسیار قوی ایجاد کنیم.
اکنون قیمت هر کیلووات ساعت برق با وجود افزایش قیمت انرژی حدود ۱۵ تا ۲۰ سنت دلار قیمت دارد، اما شاخص دیگری به نام قیمت خاموشی وجود دارد که در صورت قطعی برق مطرح می‌شود و در این زمان قیمت برق دیگر ۲۰ سنت دلار نیست بلکه برای مثال در اروپا بیش از یک و نیم یورو می شود، ایجاد این کریدور های برق یکی از بهترین راهکار ها برای جلوگیری از خاموشی است».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала