گزارش و تحلیل

دخیل بستن پای بایدن شفا نمی دهد

© AP Photo / Evan Vucciبایدن: مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان تا اواخر ماه اوت پایان می یابد
بایدن: مأموریت نظامی آمریکا  در افغانستان تا اواخر ماه اوت پایان می یابد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2022
اشتراک
مقابله با روسیه، چین و ایران، سه محور اصلی هستند که آمریکا برای بقای خود باید به آنها رسیدگی کند.
اسپوتنیک - بسیاری از مسایل مربوط به منطقه خاورمیانه این روزها به سفر بایدن به منطقه گره خورده، انگار بایدن امامزاده ای است که بنا است به منطقه بیاید و مریضی های ذهنی و جسمی را شفا دهد.
واقعا باید گفت که مشکل اصلی در منطقه خاورمیانه مریضی های ذهنی و جسمی برخی سیاستمداران منطقه است که باور دارند اگر بایدن بیاید توان جسمی آنها برای انجام برخی کارها تقویت خواهد شد و یا اینکه اگر او به منطقه بیاید رویاهای ذهن برخی از آنها محقق خواهد شد.
از جنگ در یمن گرفته که به دلیل ناتوانی عربستان سعودی در چیرگی بر مردم یمن وذهن مریض برخی سیاستمداران که تصور می کنند با جنگ و خونریزی وبا خون سربازان آمریکایی می توانند به اطماع سیاسی خود برسند گرفته تا بحران فلسطین که بنا به اصرار برخی بر محقق کردن رویاهایی تاریخی موجبات کشت و کشتار و آواره شدن ملیون ها انسان بی گناه را فراهم کرده و این ذهن های مریض تصور می کنند که با خون سربازان آمریکایی می توانند به نتیجه برسند.
همه شان هم امیدوار هستند بتوانند با خون سربازان دیگری به جنگ با ایران بروند و یک ناتوی خاورمیانه ای برای مقابله با ایران تشکیل دهند.
یکی نیست از آنها سوال کند "ژیگولی ناتوی کی بودی تو".
ژیگول هایی که بسیاری در ناز و نعمت فراوان بزرگ شده اند و نمی دانند که روی زمین خارج از کاخ های شیشه ای شان اوضاع بسیار متفاوت است.
بایدن قبل از سفر به منطقه خاور میانه درباره ایران چه می گوید؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2022
بایدن قبل از سفر به منطقه خاور میانه درباره ایران چه می گوید؟
که هست که نداند سیستم های راداری و دفاعی همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اسرائیل از طریق آمریکایی ها به هم متصل می باشد و فقط اینها منتظر هستند بایدن به منطقه بیاید تا شاید ارتباط اینها را رسما اعلام کنند.
که هست که نداند همکاری های امنیتی ونظامی اینها سالها است که وجود دارد و مثلا در جنگ یمن اسرائیلی ها مستقیما حضور داشتند و دارند، چه از لحاظ پشتیبانی عملیاتی در طراحی عملیات حمله به مردم یمن چه از لحاظ تامین خلبانان و متخصصین استفاده از سلاح های آمریکایی ونهایت ائتلاف همه اینها با هم خود را در یمن نشان داد.
تصور کنید که اگر مردم یمن با دست خالی با اینها اینگونه مقابله کردند ایران و متحدانش در منطقه چه پذیرایی ای می توانند از بایدن و متحدین اش انجام دهند.
تا وقتی که اینها به صورت رسمی جزو تشکلی که با هدف مقابله با ایران تشکیل شده حضور نداشته باشند طبیعتا ایران هم به صورت ظاهری تلاش می کند با اینها کج دار و مریز رفتار کند اما وقتی که به صورت علنی وارد معادله مقابله با ایران شوند آنوقت دیگر برخورد ایران با آنها هیچ تفاوتی با برخورد ایران با اسرائیل نخواهد داشت و مقابله به صورت رودررو خواهد بود.
امروزه بایدن دو هدف از سفر اش به منطقه خاورمیانه دارد.
اول وادار کردن عرب ها به فروش نفت وگاز بیشتر و متحمل شدن بخشی از ضررهای مالی سیاست های اشتباه آمریکا در شرق اروپا.
دوم ایجاد یک ائتلاف که منطقه را در حالت متشنج نگه دارد.
به هر حال نباید فراموش کرد که آمریکا سه محور اصلی برای بقای خود دارد که باید به آنها رسیدگی کند.
محور مقابله با روسیه، محور مقابله با چین و محور مقابه با ایران.
البته محور آمریکای لاتین هم هست که اگر آمریکا از شر سه محور اول خلاص شد سراغ آن خواهد رفت.
یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2022
اسرائیل: موضوع اصلی گفتگوی آتی با بایدن پیرامون وضعیت ایران است
امروزه محور مقابله با ایران بسیار بسیار ضعیف است و اگر حمایت مستقیم آمریکا نباشد به قول ترامپ طی دو هفته همه شان مجبور خواهند بود فارسی صحبت کنند.
در محور اروپا آمریکایی ها کشورهای اروپایی را بسیج کرده اند تا خود را قربانی منافع آمریکا کنند و خوب زلنسکی را پیدا کرده که حاضر است تا کل اوکراین و مردم اوکراین را قربانی اهداف آمریکا کند.
در شرق آسیا هم آمریکایی ها محوری با حضور استرالیا و ژاپن و کره جنوبی و تایوان و... تشکیل داده اند تا برای چین مزاحمت ایجاد کنند، که البته باید دید پس از انتخابات اخیر در ژاپن باز هم ژاپن حاضر خواهد بود در این محور باقی بماند یا نه.
بسیاری از کارشناسان باور دارند که جریان ترور شینزو آبه هم به دلیل مخالفت وی برای ورود به چنین ائتلافی بوده و آمریکایی ها یقین پیدا کرده بودند که طرفداران وی در انتخابات ژاپن پیروز خواهند شد، که همین هم شد، و اگر وی دوباره به نخست وزیری برسد ممکن است نقشه هایشان به هم بخورد و به همین دلیل وی را حذف فیزیکی کردند.
می ماند منطقه خاورمیانه و ایران که اگر آنها نتوانند ایران را مهار کنند همه نقشه هایشان به هم خواهد خورد.
آنها فعلا فقط نیاز دارند ایران را مهار کنند تا بتوانند با خیال راحت به مقابله با روسیه و سپس چین بپردازند و پس از آن به مقابله با ایران بپردازند.
بیش ازچهار دهه تلاش های آمریکا برای ایجاد علی البدل شاه ایران در منطقه هم بی نتیجه بوده و هیچ کدام از متحدین آمریکا، انفرادی که هیچ، حتی به صورت دست جمعی هم توان جایگزینی وی را ندارند و توان مقابله با ایران را نیز ندارند.
اگر اینگونه بود آمریکایی ها نیاز پیدا نمی کردند خودشان مستقیم واردعمل شوند و هفت هزار وپانصد ملیارد دلار خرج کنند و امروزه التماس ایران کنند تا از نفوذ اش در منطقه بکاهد و یا برنامه های دفاعی خود را محدود سازد.
سفر بایدن مشخص خواهد کرد که آیا آمریکایی ها می توانند امیدی به تحقق یک ائتلاف که بتوانند روی آن حساب باز کنند داشته باشند یا نه.
اگر این ائتلاف را بتوانند شکل دهند آنوقت قطعا تشنج در منطقه افزایش خواهد یافت و ایران به سمت مقابله و رویارویی با چنین ائتلافی قبل از اینکه پا بگیرد خواهد رفت.
اگراین ائتلاف شکل نگیرد احتمال اینکه آمریکایی ها به سمت نقشه دوم خود بروند بیشتر می شود و نقشه دوم آنها بر مبنای آن است که به صورت سیاسی با ایران کنار بیایند و امتیازاتی را در گفتگوهای فیما بین تقدیم کنند تا ایران را راضی کنند.
آنها به خوبی می دانند امروزه امکانات وتوانمندی های نظامی ایران بسیار بیشتر از آنچه که در رسانه ها مطرح می باشد هست و در صورتی که تهدید وجودی ایران را تهدید کند ممکن ایران به سمت ساخت سلاح های هسته برود تا موجودیت خود را حفظ کند و کل جهان را ذیل تهدید اینکه اگر بنا باشد ایران نابود شود همه نابود خواهند شد قرار دهد.
پس نمی توان خیلی بی گدار به آب داد ومانند ترامپ روی یک ائتلاف آبکی شعار داد.
بدیهی است در صورتی که سفر بایدن موفقیت آمیز نباشد، که البته اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و محافل دیپلماتیک باور دارند این حجم از امیدها به به بایدن بسته شده بی معنا است، آنوقت قطعا عربستان سعودی هم مجبور خواهد بود با ایران از باب مصالحه وارد شود چون دیگر امیدی به جنگیدن با ایران تا آخرین سرباز آمریکایی نخواهد داشت.
به این ترتیب می توان گفت موفقیت سفر بایدن یعنی افزایش تنش و آشوب در منطقه و شکست سفر بایدن یعنی صلح و آرامش در منطقه.
آنهایی هم که امید به شفا یافتن توسط بایدن را دارند همانگونه که قبل از سفر بایدن بودند بعد از سفر او هم خواهند ماند، اگر اوضاعشان بد تر نشود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала