آغاز سفر عبداللهیان به ایتالیا

© Photo / IRNA"حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.07.2022
اشتراک
این سفر به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ایتالیا و واتیکان در خصوص موضوعات دوجانبه و تحولات بین المللی و منطقه ای انجام می شود.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به خبر منتشره در تارنمای وزارت خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز 11 ژوئیه (دوشنبه) به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ایتالیا و واتیکان در خصوص موضوعات دوجانبه و تحولات بین المللی و منطقه ای در راس هیئتی تهران را به مقصد رم ترک کرد.
گفتنی است، ایران و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که سابقه تاریخی- تمدنی قابل توجهی دارند، اسناد تاریخی موجود نیز بیانگر خاستگاه‌های مشترک اقوام است و به عنوان مثال آیین مهر از ایران به رم رفت و طرفداران زیادی پیدا کرد. در زمان پارتیان به دلیل قرارگرفتن ایران در مسیر بازرگانی تجار رم و چین کشورمان در مبادلات فرهنگی نقش مهمی ایفا کرد. ری، همدان و شاهرود از جمله شهرهایی بودند که بازرگانان رم از آن عبور می‌کردند. در زمان ساسانیان نیز مبادلات فرهنگی میان مراکز علمی دو کشور اهمیت بیشتری یافت و بهره‌گیری از استادان یونان و رم در دانشگاه جندی‌شاپور نمونه بارزی از این دست است. پس از سقوط دو امپراتوری ایران و رم رابطه فرهنگی بین ایران و ایتالیای باستان خیلی زودتر از سایر کشورهای کنونی اروپا آغاز شد.
ظرف سال های اخیر نیز روابط دیپلماتیک بین دو کشور همواره برقرار بوده و طرفین شرکای قابل‌اعتمادی برای یک‌دیگر به‌شمار رفته‌اند. مناسبات دوجانبه به‌رغم اتخاذ مواضع خصمانه از سوی غرب در قبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، در سطح مطلوبی قرار داشته و هیأت‌های عالیه‌رتبه‌ای در سطوح ریاست جمهوری، معاون رییس جمهور و وزرای خارجه بین دو کشور تبادل شده است. در مجموع از بدو تأسیس مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور تاکنون بیش از 25 موافقت‌نامه، و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلف سیاسی، توریستی، فرهنگی، هنری، دانشگاهی، مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و مواد مخدر، اقتصادی و تجاری بین دو کشور امضا شده و در حال اجراست. در طول این مدت، ایران بیش از47 سفیر و کاردار به ایتالیا اعزام کرده و دولت ایتالیا نیز تقریباً به همین تعداد سفیر و نماینده عالی‌رتبۀ سیاسی در ایران داشته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала