گزارش و تحلیل

افزایش غنی سازی، آیا ایران می خواهد هر چه سریعتر بمب خود را تولید کند؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سایت غنی‌سازی نطنز
 سایت غنی‌سازی نطنز  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2022
اشتراک
ایران صدها با به صورت رسمی و به صورت غیر رسمی اعلام کرده که در صدد تولید تسلیحات هسته ای نمی باشد.
اسپوتنیک - افزایش سرعت غنی سازی اورانیوم و همچین بالا بردن سطح غنی سازی می تواند ده ها مورد نیاز کشور را بر طرف کند و فقط یکی از این موارد می تواند تولید تسلیحات هسته ای باشد.
ایران صدها با به صورت رسمی و به صورت غیر رسمی اعلام کرده که در صدد تولید تسلیحات هسته ای نمی باشد و همه گزارش های آژانس بین المللی انرژی هسته ای و مراجع مستقل بین المللی این حرف ایران را تایید می کند.
اینکه آژانس بین المللی انرژی هسته ای با هدایت آمریکا و اسرائیل مدام شک و شبهه هایی در قبال برنامه هسته ای ایران مطرح می کند، که همه اش تا به حال ثابت شده که بی پایه و اساس است، مشکل ایران نیست بلکه مشکل این سازمان است که به جای اینکه به کار اساسی خود که مستقل بودن است بپردازد به صورت غیر مستقل عمل می کند و ایرانی ها به خوبی می دانند که اصلا هدف این آژانس و مدیر کل آن قانع شدن نیست بلکه هدف فقط مدام در جایگاه متهم قرار دادن ایران جهت بهره بری سیاسی از این اتهامات می باشد، و بس.
اگر این آژانس ذره ای مصداقیت در کارش وجود داشت امروزه می بایست همه تمرکز خود را روی اسرائیل قرار می داد تا مشخص کند که برنامه هسته ای اش به چه سمت و سویی می رود و تا وقتی که به پیمان های بین المللی برای محدودیت تولید تسلیحات کشتار جمعی نپیوسته توسط مجامع بین المللی تحت فشار و تحریم قرار داشته باشد.
آغاز غنی‌ سازی اورانیوم در فردو با سانتریفیوژهای پیشرفته - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
آغاز غنی‌ سازی اورانیوم در فردو با سانتریفیوژهای پیشرفته
طبق همه قوانین بین المللی ایران حق دارد چرخه کامل برنامه هسته ای را داشته باشد و تا هر مقدار که "خود صلاح بداند" اورانیوم چه از نظر حجمی چه از نظر خلوص تولید کند، و با توجه به اینکه ایران عضو معاهده ان پی تی می باشد این کشور حق دارد از همه مزایای عضویت در این معاهده برخوردار باشد و اگر بنا باشد که آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای کشورهایی که عضو معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای هستند بخواهد محدودیت ایجاد کند و آنهایی که عضو ان پی تی نیستند دستشان باز باشد، بدیهی است بسیار ممکن است به فکر بیافتند که کلا از این معاهده خارج شوند.
ایران نه فقط عضو معاهده ان پی تی می باشد و نه فقط ده ها گزارش آژانس تایید کرده که برنامه هسته ای ایران هیچ انحرافی از تعهدات بین المللی ایران ندارد بلکه برای نشان دادن حسن نیت خود توافق هسته ای موسوم به برجام را نیز امضا کرده و همچنین اجازه داده که معاهده الحاقی آژانس هم به مدت محدود در ایران اجرا شود، اما در مقابل هیچ کدام از مزایایی که بنا بود طبق برجام به ایران برسد به این کشور نرسیده.
مضاف بر همه اینها ایالات متحده و دیگر اعضای برجام به تعهدات خود عمل نکرده اند و تازه ایالات متحده حتی در حال سنگ اندازی در اجرای مصوبه 2231 شورای امنیت می باشد.
به جای اینکه آمریکایی ها از کرده خود پشیمان باشند و به دنبال آن باشند که از برجام خارج شده و در قبال اجرای مصوبه شورای امنیت سنگ اندازی کرده امروزه تلاش دارد خود را محق نشان دهد و خود را در حد کشوری که برجام و مصوبه شورای امنیت را اجرا کرده نشان دهد و ادعا کند که می خواهد بازگشت مشترک به برجام داشته باشد.
چیزی به عنوان بازگشت مشترک به برجام وجود ندارد، آمریکا خارج برجام است ایران داخل برجام، فقط آمریکا است که باید مصداقیت خود را نشان دهد تا ایران بپذیرد که آمریکا به برجام برگردد.
امروزه ظاهرا آمریکایی ها می خواهند بدون اینکه هیچ تعهدی را بپذیرند به برجام برگردند تا از مزایای برجام بهره ببرند اما هیچ تعهدی را انجام ندهند و بدیهی است که ایران چنین چیزی را قبول نکند.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2022
کمالوندی: برداشت اورانیوم ۲۰درصد زیرنظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای است
اینکه این دولت نمی تواند برای آن دولت تعیین تکلیف کند و دیگران باید شرایط دولت آمریکا را درک کنند، حرفی غیر منطقی است.
اگر چنین می باشد پس آنها هم باید بپذیرند که این دولت ایران نمی تواند برای آن دولت ایران تعیین تکلیف کند و با توجه به اینکه ایران زمان شاه ان پی تی را امضا کرده پس حق دارد الان از آن خارج شود و همه بازرسان آژانس را از ایران بیرون کند و اگر جامعه بین المللی دلواپسی ای نسبت به مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه دارد باید همزمان همه محدودیت ها هم برای ایران هم برای همه کشورهای دیگر منطقه مخصوصا اسرائیل اعمال گردد.
امروزه هم مشاهده می کنیم برخی کشورهای اروپایی که محتاج توافق با ایران می باشند به جای اینکه به آمریکا فشار بیاورند که به تعهدات خود عمل کند در حال فشار آوردن به ایران هستند و در حال تهدید ایران می باشند.
بدیهی است در صورتی که موجودیت ایران مورد تهدید قرار گیرد آنوقت ممکن است کل سیاست ها و برنامه های ایران درباره ساخت تسلیحات هسته ای تغییر کند اما تا زمانی که ایران اقتدار لازم برای دفاع خود را دارد ایرانی ها نیاز نمی بینند که به سمت تولید تسلیحات هسته ای بروند ولی باید توجه داشت که ادامه تهدید ها و فشارها بر علیه ایران بی عاقبت نخواهد بود و به نظر می رسد که به همین دلیل می باشد که ایران به سمت بالا بردن سطح غنی سازی و حجم اورانیوم غنی سازی شده خود رفته.
بدیهی است در صورتی که طرف مقابل هر لحظه به تعهدات خود پایبند شود و تعهدات خود را به صورت عملی انجام دهد ایران هم به تعهدات خود در برجام باز خواهد گشت اما وقتی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی کند حق ندارد از ایران بخواهد به تعهدات خود عمل کند.
و اینجا منظور ایالات متحده نیست که فعلا خارج برجام است، منظور بقیه اعضای برجام هستند که مدعی باقی ماندن در برجام می باشند، آنها علی الخصوص کشورهای اروپایی باید به تعهدات خود پایبند باشند و در مقابل ایالات متحده و سنگ اندازی هایش در برجام بایستند.
هیچ دلیل ندارد که ایران بخواهد هزینه ها وتاوان ناتوانی و ندانم کاری دولت آمریکا را پرداخت کند.
امروزه هم ایران در شرایطی قرار دارد که طرف های مقابل به خوبی می دانند مجبور هستند با ایران کنار بیایند و زمان به نفع آنها نیست چون اگر بخواهند به تهدید ها و فشارهای خود ادامه دهند و یا اینکه پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند و یا بند ماشه را اجرا کنند آنوقت قطعا ایران کلا از معاهده ان پی تی خارج خواهد شد و حتی احتمال اینکه به سمت ساخت تسلیحات هسته ای هم برود و کار را یکسره کند و خودش را از این بحث وجدل خلاص کند و آنوقت است که جهان با چالشی بد تر مواجه می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала