چرا سگ‌ها مبدل به یک فاجعه ملی ایران شده است؟

© Photo / Alisa Mordvinovaزایمان سگ ولگرد در مترو مسکو
زایمان سگ ولگرد در مترو مسکو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
اشتراک
رسانه: دریده‌شدن کودکان و حتی بزرگ‌سالان توسط این سگ‌ها، روندی درحال تبدیل شدن به یک فاجعه ملی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، معضل حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها و مناطق روستایی روز به روز بزرگتر شده و جمعیت میلیونی سگ‌های ولگرد به تهدیدی بالقوه برای شهروندان ایران تبدیل شده است.
از سوی دیگر سگ‌های ولگرد، حیات وحش ایران را نیز تهدید می‌کنند و بر اساس اعلام سازمان محیط زیست, گزارشاتی از تلف شدن یوزپلنگ، پلنگ، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی وغیره توسط سگ‌ها وجود دارد.
دکتر بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ایران از شهروندان درخواست کرده است که از غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌های خیابانی خودداری کنند زیرا این حیوانات، در صورت آلودگی به ویروس هاری، مهم‌ترین کانون انتقال بیماری به انسان هستند.
مورچه سیاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2022
مورچه بهتر از سگ، سرطان را تشخیص می‌دهد
با غذا دادن به آن‌ها، به‌خلاف نظر بسیاری از شهروندان، ما نه‌‌تنها به این حیوانات کمک نمی‌کنیم بلکه به آن‌ها ظلم می‌کنیم، چون گربه و سگ، اگر غذای کمتری بخورند، قدرت باروری‌شان کاهش می‌یابد و حتی تعداد تولد زنده گربه و سگ هم کاهش خواهد یافت و به‌دنبال این اتفاق، جمعیت گربه و سگ‌های بدون‌صاحب هم، بدون دخالت انسان و البته بدون اقدامات غیرانسانی کنترل خواهد شد.
رضا فرجی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب در سال‌های اخیر به‌دنبال عدم آگاهی عموم و غذارسانی به آن‌ها گفت: "وجود سگ‌های بدون صاحب موجب افزایش بیماری‌های مشترک از قبیل هاری، سالک، کیست هیداتیک و انواع بیماری‌های عفونی و انگلی در جامعه می‌شود و این در حالی است که در اغلب کشور‌های پیشرفته در جهان نسبت به کنترل جمعیت این حیوانات آسیب‌رسان تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ شده است.
سگ‌های بدون صاحب به‌عنوان مهم‌ترین مخازن بیماری در طبیعت محسوب می‌شوند و نقش غیرقابل انکاری در انتقال بیماری‌های مشترک با حیات وحش دارند که از جمله بیماری‌هایی که در سال‌های اخیر جمعیت حیات وحش را تهدید می‌کند، می‌توان به بیماری دیستمپر سگ‌سانان اشاره کرد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала