معترضان سریلانکا اقامتگاه نخست وزیر را به آتش کشیدند+ویدئو

© AFP 2023معترضان سریلانکا اقامتگاه نخست وزیر را به آتش کشیدند+ویدئو
معترضان سریلانکا اقامتگاه نخست وزیر را به آتش کشیدند+ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
اشتراک
معترضان در سریلانکا اقامتگاه شخصی نخست وزیر رانیل ویکرمسینگه را به آتش کشیدند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر نخست وزیری سریلانکا، معترضان در سریلانکا خانه نخست وزیر رانیل ویکرمسینگه را به آتش کشیدند.
دفتر نخست وزیری اعلام کرد: معترضان به اقامتگاه شخصی نخست وزیر رانیل ویکرمسینگه نفوذ کرده و آن را به آتش کشیدند. وضعیت ویکرمسینگه مشخص نشده است.
پیش از این، نخست وزیر سریلانکا با استعفا موافقت کرده بود، اما همانطور که سرویس مطبوعاتی نخست وزیر تصریح کرد، وی این کار را تنها پس از تشکیل دولت جدید متشکل از همه احزاب این کشور و پس از کسب اکثریت در پارلمان انجام خواهد داد.
روز شنبه هزاران تظاهرات پایتخت سریلانکا را فرا گرفت. معترضان به جای راهپیمایی مسالمت آمیز که برای آن روز برنامه ریزی شده بود، موانع پلیس را شکستند و کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند. خود رئیس جمهور خارج شد و طبق گزارش رسانه ها ممکن بود سریلانکا را با هواپیما ترک کند.
به گفته پزشکان، دست کم ۴۰ نفر در نتیجه تظاهرات زخمی شدند، از جمله دو افسر پلیس. رهبران احزاب کشور در یک جلسه اضطراری که بعد از ظهر برگزار شد، از رئیس جمهور و نخست وزیر خواستند استعفا دهند، رئیس مجلس را به عنوان رئیس جمهور موقت منصوب کنند، ظرف ۳۰ روز یک رئیس جدید را از اعضای پارلمان انتخاب کنند. همچنین یک دولت موقت همه حزبی را تعیین و در آینده نزدیک انتخابات برگزار کند.
سریلانکا بدترین بحران اقتصادی خود را از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ تجربه می کند. همه گیری ویروس کرونا به بخش گردشگری که منبع اصلی ارز خارجی است ضربه زده است و باعث شده سریلانکا نتواند سوخت کافی بخرد. کمبود مواد غذایی، مایحتاج اولیه، دارو و گاز در کشور وجود دارد. بسیاری از مناطق سریلانکا به دلیل کمبود سوخت با قطعی مداوم برق مواجه هستند. در عین حال، بدهی خارجی این کشور جزیره ای ۵۱ میلیارد دلار برآورد شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала