آغاز غنی‌ سازی اورانیوم در فردو با سانتریفیوژهای پیشرفته

CC BY 4.0 / Tasnim / آغاز غنی‌ سازی اورانیوم در فردو با سانتریفیوژهای پیشرفته
آغاز غنی‌ سازی اورانیوم در فردو با سانتریفیوژهای پیشرفته - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
اشتراک
یک خبرگزاری غربی امروز به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران غنی‌ سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در "فردو" را آغاز کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز شنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران غنی‌ سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را در تأسیسات فردو آغاز کرده است.
آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای این نهاد که رویترز به نسخه‌ ای از آن دست یافته، اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌ کند که ایران تزریق گاز هگزافلوراید اوارنیوم غنی شده تا ۵ درصد به آبشار یا خوشه ۱۶۶ سانتریفیوژی IR-۶ را در فردو آغاز کرده است.
گزارش مذکور در ادامه می افزاید که تهران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که قصد دارد از این دستگاه ها برای غنی سازی تا خلوص ۲۰ درصد استفاده کند. این میزان به گزارش رویترز کمتر از ۶۰ درصدی است که در تاسیسات دیگر تولید می شود.
در همین ارتباط، آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی اواخر خرداد ماه سال جاری در گزارش خود درباره ایران ادعا کرده بود که ایران برای افزایش غنی‌ سازی در تأسیسات هسته‌ ای فردو آماده می‌ شود.
رویترز در گزارش خود ادعا کرده بود: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل نشان داد که ایران با آماده شدن برای استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در تأسیسات زیرزمینی فردو خود که می‌ تواند به آسانی بین سطوح غنی سازی تغییر ایجاد کند و غنی سازی اورانیوم خود را افزایش دهد. آبشار، یا خوشه ۱۶۶ ماشینی در واقع دومین آبشار IR-6 است که در فردو و در مکانی در داخل کوه نصب شده است و تنها آبشاری است که با سربرگ‌ های فرعی اصلاح‌ شده، غنی‌ سازی میان خلوص مختلف را آسان‌ تر می‌ کند.
آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی پیشتر گفته بود که ایران به اطلاع این نهاد رسانده است که غیرفعال‌ سازی را به عنوان فرایندی که قبل از غنی‌ سازی انجام می‌ شود، آغاز کرده است. آژانس همچنین در ادامه بیانیه خود ادعا کرده بود که تهران مشخص نکرده که آبشار مورد نظر تا چه سطحی غنی‌ سازی خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала