رئیس پارلمان سریلانکا رئیس جمهور موقت می شود

© AP Photo / Eranga Jayawardenaرئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا
رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
اشتراک
رئوف حکیم رئیس حزب کنگره مسلمانان سریلانکا گفت، ماهیندا یاپا آبئیواردنا رئیس پارلمان سریلانکا، رئیس جمهور موقت خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، جلسه فوری رهبران حزب در محل اقامت رئیس مجلس وجود دارد. چندین رهبر دیگر، از جمله نخست وزیر از طریق نشست آنلاین شرکت کردند. تصمیم گرفتیم از رئیس جمهور و نخست وزیر بخواهیم استعفا دهند. رئیس مجلس بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور موقت می شود. رهبران حزب باید فوراً بر سر یک دولت همه حزبی به توافق برسند.
نشست اضطراری رهبران احزاب به دلیل تظاهرات مداوم در پایتخت توسط رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر، تشکیل شد. رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا نیز به نوبه خود گفت که آماده است از هر تصمیمی که در نشست رهبران حزب گرفته شود، تبعیت کند.
خبرگزاری Newswire بعداً به نقل از دفتر نخست وزیر گزارش داد که ویکرمسینگه آماده است کناره گیری کند و جای خود را به یک دولت تمام حزبی بدهد. "نخست وزیر پس از تشکیل دولت همه حزبی و تأمین اکثریت پارلمان استعفا خواهد داد. دفتر نخست وزیری گفته است که رانیل ویکرمسینگه تا آن زمان به عنوان نخست وزیر باقی خواهد ماند.
روز شنبه هزاران تظاهرات پایتخت سریلانکا را فرا گرفت. معترضان به جای راهپیمایی مسالمت آمیز برنامه ریزی شده، حلقه های پلیس را شکستند و کاخ ریاست جمهوری را تصرف کردند. گزارش شده است که رئیس جمهور راجاپاکسا تخلیه شده است، طبق گزارش رسانه ها، او می تواند از کشور خارج شود.
پزشکان گزارش می دهند که در جریان اعتراضات حداقل ۴۰ نفر از جمله دو پلیس زخمی شده اند. سریلانکا بدترین بحران اقتصادی خود را از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ تجربه می کند.ه مه گیری ویروس کرونا به بخش گردشگری که منبع اصلی ارز خارجی است ضربه زده است و در نتیجه مسئولان نمی توانند سوخت کشور را تامین کنند. در سریلانکا کمبود غذا، مایحتاج اولیه، دارو و گاز وجود دارد. قدرت در بسیاری از زمینه ها متناوب است. بدهی خارجی این کشور نیز به رقم ۵۱ میلیارد دلار رسید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала