تلاش اسرائیل و آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات با لبنان

© AP Photoتلاش اسرائیل و آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات با لبنان
تلاش اسرائیل و آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات با لبنان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
اشتراک
منابع لبنانی گزارش دادند که واشنگتن و تل‌ آویو بعد از نگرانی درباره نفوذ پهپادی حزب‌ الله به منطقه دریایی مورد مناقشه قصد دارند مذاکرات غیرمستقیم با لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی را از سر بگیرند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، به‌ نظر می‌رسد که بعد از نفوذ پهپادی حزب‌ الله به منطقه مورد مناقشه با اسرائیل آمریکایی‌ها و اسرائیلی ها در تکاپو برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم در پرونده مناقشه مرزی با لبنان هستند و مجبور شده‌اند از برخی شروط و خواسته‌ های خود در این زمینه عقب‌ نشینی کنند.
با وجود همه ارعاب‌ های آمریکا و اسرائیل و تلاش‌ های دوطرف برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی بعد از نفوذ پهپادی حزب‌ الله به میدان کاریش، منابع آگاه در گفتگو با روزنامه الاخبار فاش کردند، از زمان پرواز پهپادهای حزب‌ الله بر فراز میدان کاریش تاکنون آمریکایی‌ها همچنان در تماس با نیروهای سیاسی لبنان در زمینه پرونده ترسیم مرزهای دریایی هستند و تأکید می‌کنند که واشنگتن و تل‌آویو به‌ دنبال تشدید تنش‌ها نیستند و به روند مذاکرات در این پرونده متعهد می‌باشند. مسئولان لبنانی نیز اعلام کرده‌اند که پیشرفت‌هایی در این زمینه وجود دارد.
میشل عون رئیس‌ جمهوری لبنان روز پنجشنبه در این زمینه اعلام کرد که مسئله تعیین مرزهای دریایی به‌زودی پایان خواهد یافت و راه‌حلی که برای این پرونده پیدا می‌شود به‌نفع لبنان است.
همچنین شواهد نشان می‌دهد که لبنان در آستانه رسیدن به تفاهم با آمریکایی‌هایی است که در این پرونده میانجیگری می‌کنند.
از طرف دیگر منابع آگاه فاش کردند که آمریکایی‌ها پیام جدیدی به مقامات لبنانی رسانده‌اند مبنی بر اینکه ایالات متحده تلاش می‌کند تل‌آویو را متقاعد کند که میدان قانا بخشی از سهم لبنان است، این در حالی است که پیش از این اسرائیلی ها و آمریکایی‌ها تأکید می‌کردند علاوه بر اینکه میدان کاریش باید در مالکیت اسرائیل باشد این کشور در میدان قانا نیز سهمی دارد.
البته این تنها تحولی نیست که بعد از عملیات پهپادی حزب‌الله، در پرونده مناقشه مرزی بین لبنان و اسرائیل اتفاق افتاد، بلکه "آموس هوکستاین" میانجی آمریکایی که قصد نداشت برای تکمیل این پرونده به منطقه بازگردد و مشغول پرونده‌های انرژی در کشورهای دیگر بود و ترجیح می‌داد پیام‌های خود را به مقامات لبنانی از طریق "دوروتی شیا" سفیر آمریکا در بیروت برساند اما دیدگاه خود را تغییر داده است.
رسانه‌های اسرائیلی روز گذشته گزارش دادند که آموس هوکستاین به‌عنوان عضوی از هیئت آمریکایی که در جریان سفر "جو بایدن" رئیس جمهور این کشور به منطقه می‌آید در این سفر حضور خواهد داشت و قرار است با وزیر انرژی و سایر مقامات اسرائیلی و نیز تیم مذاکره‌کننده اسرائیل در پرونده ترسیم مرزهای دریایی با لبنان دیدار کند. همچنین برخی تحرکات دیپلماتیک بین‌المللی برای آرام کردن فضا میان بیروت و تل‌آویو وجود دارد.
این رسانه‌ها افزودند، میانجی آمریکایی تحولات رخ‌ داده در مواضع لبنان در پرونده مناقشه مرزی را به طرف اسرائیلی منتقل خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد که مقامات لبنانی تمایل به پیشبرد مذاکرات و دستیابی به توافق دارند و مقامات اسرائیلی نیز معتقدند هم‌ اکنون با توجه به فعالیت‌ های میانجی آمریکایی فرصتی برای دستیابی به توافق جهت تعیین مرزها وجود دارد و اختلافات بین دو طرف قابل حل است.
در این زمینه شبکه کان در گزارشی اعلام کرد که فعالیت‌های حزب‌الله و ترس از تشدید تنش‌ها می‌تواند موجب احیای مذاکرات برای رسیدن به یک توافق سریع در پرونده ترسیم مرزها شود.
از طرف دیگر در حالی که نگرانی محافل و شهروندان اسرائیل در پی عملیات پهپادی حزب‌الله در میدان کاریش همچنان ادامه دارد، منابع از افت سهام شرکت انرژین یونان خبر دادند؛ یعنی همان شرکتی که یکی از کشتی‌های آن در میدان کاریش برای اسرائیل کار می‌کند.
منابع خبری در این راستا گزارش دادند که سهام شرکت انرژین با ۶.۶ درصد کاهش به پایین‌ ترین سطح خود از ماه مه رسیده است و بدترین دوره معاملاتی خود را از این ماه به ثبت رساند. تحولات منفی اسرائیل و همچنین افزایش انتقادات از نهادها و ارتش این رژیم میان اسرائیلی ها، تأثیر بد خود را بر سهام شرکت انرژین نیز نشان داد؛ جایی که به‌ نظر می‌رسد اعتماد سرمایه‌ گذاران به این شرکت کاهش یافته است و نگران خطرات امنیتی هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала