آیا الماس‌های لیزری می توانند بیماریهای مغز را درمان کنند؟

© Fotolia / Losevsky Pavelلیزر در آزمایشگاه
لیزر در آزمایشگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2022
اشتراک
رسانه: اندازه‌گیری میدان مغناطیسی امروزه به طور گسترده در زمینه پزشکی کاربرد دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پورتال " interestingengineering"، پژوهشگران موسسه فناوری سلطنتی ملبورن (RMIT) و موسسه فرانهوفر در آلمان، در یک تلاش مشترک چند ملیتی، حسگر الماسی جدیدی مبتنی بر لیزر ساخته‌اند که می‌تواند میدان‌های مغناطیسی را تا 10 برابر بهتر از ابزارهای امروزی اندازه‌گیری کند.
با استفاده از تکنیکی به نام مگنتوآنسفالوگرافی (MEG) یا مغناطیس‌نگاری‌ مغزی، پزشکان اکنون می‌توانند فعالیت مغز را نقشه‌برداری و مکان‌هایی را جستجو و کاوش کنند که ممکن است منشاء تشنج‌های بیماری صرع باشند یا نورون‌های ناکارآمد را در طول فعالیت‌های عادی در مغز شناسایی کنند.
ابداع روش زنده نگه داشتن مغز مرده  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.03.2022
تاثیر ویروس کرونا بر مغز
الماس لیزری که ساخت آن تا 5 سال آینده طول می‌کشد، برای تشخیص علائم اولیه بیماری‌هایی مانند زوال عقل، بیماری آلزایمر و صرع مفید خواهد بود.
پژوهشگران موسسه فناوری سلطنتی ملبورن (RMIT) و موسسه فرانهوفر برای فیزیک حالت جامد کاربردی (IAF) در آلمان، در جستجوی راه‌هایی برای بهبود تشخیص این امواج دریافتند که الماس مورد استفاده برای این تشخیص‌ها می‌تواند بیش از پیش بهبود یابد.
یک ابزار MEG ساخته‌شده با الماس لیزری، بسیار کوچکتر از ابزارهای امروزی خواهد بود و در صورت نیاز می‌تواند حتی قابل حمل باشد. بیماران نیز به جای نشستن، عملاً می‌توانند با MEG که با استفاده از این فناوری جدید توسعه یافته است، راه بروند. همچنین از آنجایی که این دستگاه جدید به هلیوم مایع نیاز ندارد، به راحتی در دمای اتاق کار می‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала