گزارش و تحلیل

تجارت آزاد ایران با اوراسیا

© Photo / IRNAتجارت آزاد ایران با اوراسیا
تجارت آزاد ایران با اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2022
اشتراک
۲۲ ام تیرماه ۱۳۹۷ در دیدار علی‌اکبر ولایتی به عنوان نمایندهٔ ایران با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از امضای توافق تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، و قرقیزستان خبر داده شد که این توافق می‌تواند سبب تسهیل تجارت میان کشورها شود که یک همکاری منطقه‌ای ارزشمند است.
از سال ۹۷ تا کنون همکاری های فراوانی میان ایران و منطقه اوراسیا انجام شد اما کماکان میزان تجارت رضایت بخش طرفین نبوده.
آقای دکتر میرهادی سیدی، مشاور امور بین الملل و توافق های تجاری سازمان توسعه تجارت و سرتیم مذاکراتی ایران در مذاکرات اوراسیا، در رابطه با آخرین دور مذاکرات ایران با منطقه آزاد تجاری اوراسیا که در اصفهان برگزار شد گفت:
مذاکرات ایران با اتحادیه اوراسیا از حدود یک سال و نیم پیش آغاز شده و تا کنون ۱۵ دور مذاکرات وبیناری و چهار دور مذاکرات حضوری انجام شده، این چهارمین دور مذاکرات بود که در شهر اصفهان به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
توسعه منطقه آزاد تجاری مغری در مرز ایران و ارمنستان برای توسعه روابط در اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2022
گزارش و تحلیل
توسعه منطقه آزاد تجاری مغری در مرز ایران و ارمنستان برای توسعه روابط در اوراسیا
در این دور از مذاکرات حدود ۵۰ نفر از مذاکره کنندگان دو طرف روی نهایی‌سازی متن موافقتنامه بحث و گفتگو کردند و تعدادی از موارد نهایی شد، برخی موارد نیز باقی ماند تا در دوره بعدی مورد بررسی قرار بگیرد.
در عین حال فهرست‌ های کالایی تحت پوشش موافقتنامه هم مبادله شد و امتیازات، تعرفه و کالا ها نیز مورد بحث قرار گرفت، کالا های مشخصی در مذاکرات تعیین شد و مجدداً ادامه مذاکرات برای دور پنجم موکول شد تا امکان پیش برد در دور بعدی نیز فراهم باشد.
وی افزود:
امید بسیار زیادی وجود دارد تا حداکثر پس از سه دوره دیگر مذاکره موافقت نامه آماده امضای مقامات عالی کشور های اوراسیا و ایران بشود.
در موافقتنامه های فعلی تعداد بسیار کمی کالا تحت پوشش است این در حالی است که در موافقتنامه مورد بحث تقریبا ۸۰ درصد کالا ها تحت پوشش قرار می‌گیرد.
برای مثال اتحادیه اوراسیا حدود ۱۲ هزار کد تعرفه دارد که نزدیک به ۱۰ هزار کد تعرفه تحت پوشش قرار می گیرد از طرفی ایران نیز حدود ۸۰ درصد کالا ها را تحت پوشش موافقتنامه قرار میدهد تا نرخ تعرفه آنها صفر بشود.
آقای دکتر میرهادی سیدی همچنین بیان کرد:
فواید یک موافقت‌ نامه تجاری فقط برای یک طرف که ایران باشد نیست هر دو طرف از منافع موافقتنامه بهره‌ مند می‌شوند نکته اینجا است که وقتی مانعی به اسم تعرفه گمرکی با حذف یا کاهش روبرو میشود و از بین می رود در واقع مانع تعرفه گمرکی کنار گذاشته میشود، میانگین تعرفه های ایران ۲۰ درصد است یعنی اگر یک تاجر یک میلیون دلار کالا از یک کشور وارد ایران کند حدود ۲۰۰ هزار دلار باید تعرفه گمرکی بپردازد وقتی با اتحادیه اوراسیا این موضوع را به صفر برسانیم به این معنا است که تاجر ما از هر کجای دنیا یک میلیون دلار کالا بیاورد همچنان باید ۲۰۰ هزار دلار به گمرک بپردازد اما اگر این کالا در اتحادیه اوراسیا موجود بود و از این منطقه وارد ایران شد هیچ هزینه ای بابت تعرفه گمرکی نمی پردازد.
این صرفه جویی تجار را ترغیب می‌کند که اگر نیازمندی های وارداتی را از اوراسیا تعیین کنند نفع بیشتری برایشان وجود دارد.
همین اتفاق برای صادرات به اتحادیه اوراسیا هم رخ می دهد و تجار اتحادیه اوراسیا نیز به دلیل حذف تعرفه گمرکی صرفه اقتصادی بیشتری برای خرید از ایران خواهند داشت.
مشاور امور بین الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اهمیت موافقتنامه تجارت با منطقه آزاد اوراسیا اظهار داشت:
عضویت در منطقه اوراسیا مسئله ای متفاوت نسبت به مذاکرات برای موافقت نامه تجارت آزاد با این منطقه است البته پس از عقد موافقت نامه تجارت آزاد از جهاتی اگر زمینه مناسب برای عضویت وجود داشته باشد عضویت تسهیل خواهد شد، اما به هیچ وجه نمی توان مذاکرات برای تجارت آزاد را مترادف یا هم سطح عضویت دائم دانست.
وی افزود:
ما بر این باوریم ظرفیت بسیار بالایی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود دارد.
بین ایران و این اتحادیه به دلیل همجواری که داریم امکان بالایی برای تجارت وجود دارد اما متاسفانه در طول زمان موفق نبودیم از ظرفیت موجود استفاده لازم را داشته باشیم.
با توجه به ظرفیت بالایی که در دو طرف برای تعامل و همکاری وجود دارد، بسیار امیدوارم که موافقت نامه تجارت آزاد بهانه‌ ای برای آزاد شدن این ظرفیت شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала