گزارش و تحلیل

جامعه جهانی یک سیاست مدار انسان را از دست داد

© Sputnik / Sergey Guneevجامعه جهانی یک سیاست مدار انسان را از دست داد
جامعه جهانی یک سیاست مدار انسان را از دست داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2022
اشتراک
کمتر شرایطی در تاریخ پیش می آید که همه کشورهای جهان ترور یکی از اعضای جامعه سیاسی جهانی را تسلیت بگویند، اما شنزو آبه بسیار متفاوت بود.حتی فوت آقای شنزو آبه مانند زمان حیات اش کل جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داد.
می توان گفت که فوت آقای شنزو آبه مانند زمان حیات اش کل جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار داد. شنزو آبه زمانی ترور نشد که در پست و منصب نخست وزیری ژاپن باشد تا رسما کشورهای مختلف بخواهند موضع گیری کنند، بلکه زمانی ترور شد که دیگر پست و مقامی ندارد اما تاثیر وی در جامعه جهانی به عنوان یک سیاست مدار صلح طلب در ذهن همه انسان ها بوده و خواهد ماند.
بسیار سخت است که فردی سیاست مدار باشد ولی همیشه میان مردم در داخل و خارج کشور خود محبوب بماند.
آقای ابه که اولین نخست وزیر ژاپن بود که پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده بود طولانی ترین دوران نخست وزیری در این کشور را نیز عهده دار بود و جزو معدود سیاست مدارهای ژاپنی بود که تلاش کرد رابطه متعادلی با ایالات متحده داشته باشد ولی ژاپن را از سیطره سیاسی آمریکا خارج کند.
علیرغم مخالفت های آمریکا با سیاست نزدیکی ژاپن به چین و روسیه ولی آبه منافع ملی ژاپن را در نظر گرفت و در دوران نخست وزیری اش روابط ژاپن مخصوصا در زمینه های اقتصادی و سیاسی با هر دو کشور به حد اعلا رسید و تنش ها در شرق آسیا به حد اقل.
من فرصت آن را داشتم که وقتی وی برای میانجی گری میان ایران و ایالات متحده در زمان خروج ترامپ از توافق هسته ای به تهران آمده بود در مراسمی با وی ملاقات کنم.
وی بسیار خوشحال بود که توانسته بود در دو زمان متفاوت رهبر ایران را ملاقات کند زمانی که وی همراه با پدر اش که سال 1362 وزیر خارجه ژاپن بود به ایران سفر کرده بود تا میان ایران وعراق میانجی گری کند و آیت الله خامنه ای را که آنوقت رئیس جمهوری ایران بود ملاقت کرده بود و بعد خودش برای میانجی گری میان ایران و آمریکا به ایران آمده بود و اینبار با آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ملاقات کند.
فردی بسیار خونگرم و خودمانی بود که علیرغم ذیق وقتی که به دلیل کوتاهی سفر اش داشت ولی در همان ملاقات اول فرصت این را پیدا کردیم که مفصل با هم صحبت کنیم.
آبه جزو مخالفین شدید سیاست های آمریکا در دریای چین بود و باور داشت که سیاست های آمریکا می تواند برای کل منطقه شرق آسیا فاجعه بار باشد و موجب راه افتادن یک جنگ تمام عیار که همه کشورهای این منطقه از آن متضرر می شوند و فقط آمریکا از آن منتفع می گردد شود.
وی که با ترامپ هم روابط بسیار خوبی برقرار کرده بود تلاش می کرد که به جای همراهی و سرسپردگی به سیاست های آمریکا در شرق آسیا مدام برود و با ترامپ صحبت کند و وی را متقاعد کند که حتی منافع آمریکا اقتضا می کند که اختلافاتشان را با گفتگو با هم حل کنند.
ترامپ ای که در آمریکا به دشمنی خود بر علیه چین شهره می باشد.
ابه پا را فراتر گذاشته و زمانی که بسیار شرایط بین المللی میان ایران و ایالات متحده متشنج می شود به آمریکا و ایران سفر می کند و یک تور منطقه ای در خاورمیانه راه می اندازد تا همه اطراف را متقاعد کند که جنگ به نفع هیچ کس نیست و تلاش کند همه به سمت گفتگو و حل مسالمت آمیز اختلافات بروند نه به سمت افزایش تنش.
شاید برخی شرایط زمانی سفر آقای ابه به ایران و منطقه خاورمیانه را به یاد داشته باشند، زمانی که برخی کشورهای منطقه ، مثل امروز، تلاش داشتند که یک ائتلاف بر علیه ایران راه بیاندازند و تا آخرین سرباز آمریکایی در منطقه با ایران بجنگند و ترامپ هم سیاست شیره مالیدن بر سر آنها و باج گیری را پیش گرفته بود و شرایط سیاسی جهانی و منطقه ای را متشنج می کرد تا از آب گل آلود ماهی بگیرد و تا می تواند هرچه قدر عرب ها پول دارند از آنها بگیرد.
البته ترامپ هم علنا اظهار داشته بود عربستان سعودی چیزی حدود 700 ملیارد دلار پول بی صاحب در آمریکا دارد که بلد نیست با آن چه کار کند و خوب وی بلد است با این پولها چه کار کند.
پول بقیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که وی از آنها ستاند جای خود.
Реакция премьер-министра Японии Синдзо Абэ на заседании верхней палаты парламента в Токио - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2022
چندرسانه ای
شینزو آبه در گذر زمان
آنها را متقاعد کرده بود که با خرید سلاح بیشتر از آمریکا می توانند کار یمنی ها را یکسره کنند و تا می شد به آنها سلاح های بنجل می فروخت.
به هر حال مرحوم شینزو ابه جزو معدود افرادی بود که متوجه این خطر بود و بر عکس ترامپ که باور داشت همه چیز تحت کنترل است وی باور داشت که همه چیز ممکن است با یک جرقه از کنترل خارج شود و کل جهان درگیر این ماجرا گردند.
البته وی از زاویه دید ژاپن و منافع ژاپن مخصوصا در خصوص بحث تامین انرژی این کشور از منطقه خاورمیانه صحبت می کرد ولی در موارد زیادی وی تلاش کرد تا از رابطه شخصی خود با ترامپ بهره ببرد و به عنوان کمک های مختلف بشر دوستانه به ایران در مقابل تحریم های آمریکا مقاومت کند و پول های این کشور در ژاپن را به هر بهانه ای شده به این کشور برگرداند.
در همان زمان که وی را ملاقات کردم وی از سیاست های آمریکا در شرق اروپا نیز انتقاد داشت و باور داشت که این سیاست ها می تواند اروپا را به سمت نابودی ببرد، وی به برخی رهبران اروپایی مانند خانم انگلا مرکل در آلمان باور داشت و معتقد بود تا وقتی که اینها در اروپا هستند و در مقابل سیاست های تشنج آفرین آمریکا بر علیه روسیه می ایستند شاید بشود کاری کرد ولی اگر اینها کنار بروند و افرادی سر کار بیایند که توان ایستادگی در مقابل خواسته های آمریکا نداشته باشند یک فاجعه در اروپا رخ خواهد داد که دامان کل جهان را خواهد گرفت.
وی باور داشت که آمریکا برای منافع خود حاضر است حتی متحدین خود را قربانی کند و متحدین نباید کورکورانه با آمریکا همکاری کنند و منافع ملی خود را نادیده بگیرند و باید ضمن ادامه رابطه استراتژیک خود با آمریکا به آمریکایی ها بفهمانند که باید منافع آنها را در تصمیم گیری های سیاسی خود در نظر بگیرند و تصور اینکه آمریکا اول و در راس است و بقیه همه در قعر هستند تصور قابل قبولی نیست.
امروزه می بینیم همان پیش بینی هم شد و اروپا در حال سوختن در جنگی است که هیچ منفعتی برای این قاره ندارد و دامان کل جهان را نیز گرفته و فقط آمریکایی ها هستند که آنور آب با فروش حد اکثر تسلیحات و نفت و گاز خود را حال بهره برداری اقتصادی حد اکثری از این جنگ می باشند.
Премьер-министр Японии Синдзо Абэ во время беседы с президентом РФ Владимиром Путиным в городе Нагато  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.07.2022
واکنش ها به ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن
شاید برخی به یاد دارند، زمانی که آقای شینزو ابه تصمیم گرفت دفتر نخست وزیری در توکیو را ترک کند کارمندان دفتر نخست وزیری ژاپن صحنه هایی را در خداحافظی وی به نمایش گذاشتند که در تاریخ خداحافظی یک رهبر سیاسی در ژاپن ثبت شده.
برخی رسانه های آمریکایی هم از بیم اینکه آقای شینزو ابه دوباره در ژاپن به قدرت برسد تبلیغات بسیار منفی ای بر علیه او راه انداختند، چون طرز تفکر وی با سیاست های آمریکا مخصوصا در شرق آسیا همخوانی نداشت، و تصور بر این است که تروریستی که اقدام به این عمل تروریستی کرد به احتمال بسیار زیاد تحت تاثیر این تبلیغات مسموم قرار داشته.
به هر حال باید بگوییم همانگونه که آقای ابه در دوران نخست وزیری اش در صحنه جهانی بسیار موثر بوده زمان فوت اش هم بسیار همه را تحت تاثیر قرار داده و قطعا تاریخ وی را به عنوان فردی که جزو معدود "سیاست مداران انسان در تاریخ بشریت" می باشند به یاد خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала