درخواست ترکیه از فنلاند وسوئد برای استرداداعضای "پ‌ک‌ک" و "گولن"

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر پاسخ ترکیه به اعتراض عراق
پاسخ ترکیه به اعتراض عراق   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.07.2022
اشتراک
وزیر دادگستری ترکیه امروز از تنظیم نامه درخواست کشورش از فنلاند و سوئد برای استرداد اعضای "پ‌ک‌ک" و "گولن" خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، "بکر بوزداغ" وزیر دادگستری ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که نامه تذکر به سوئد و فنلاند در خصوص درخواست استرداد برخی افراد ارائه خواهد شد.
بر اساس اعلام این رسانه، وزیر دادگستری ترکیه در این خصوص اضافه کرد که نامه ای برای استرداد تروریست ها (عناصر گروهک پ ک ک) به وزارت امور خارجه تحویل داده شده و از آنجا به کشورهای مربوطه ارسال خواهد شد.
"بکر بوزداغ" ادامه داد که نامه مذکور برای سوئد و فنلاند در خصوص پ ک ک و طرفداران فتح الله گولن ارسال خواهد شد.
وزیر دادگستری ترکیه: تفاهم نامه امضا شده به معنای پایان روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
وزیر دادگستری ترکیه: تفاهم نامه امضا شده به معنای پایان روند پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نیست
در همین ارتباط، "آن لینده" وزیر امور خارجه سوئد روز گذشته در نشست خبری مشترک با "پکا هاویستو" همتای فنلاندی خود و "ینس استولتنبرگ" دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مقر این نهاد در شهر بروکسل گفت: به تفاهم نامه سه‌ جانبه کاملاً متعهد خواهیم بود. ساز و کار مشترکی هم در این مسیر خواهیم داشت. امیدوارم هر ۳ طرف متوجه شوند که این تفاهم‌ نامه خوبی بوده و به پارلمان ترکیه اطمینان می دهد که می‌ تواند آن را تصویب کند. نگرانی‌ های ترکیه را بسیار جدی گرفتیم.
وی با اشاره به اینکه پس از الحاق به ناتو به طور هماهنگی با ترکیه کار خواهد شد، تأکید کرد که روند اخراج و استرداد اعضای پ ک ک تابع قوانین موجود و عادی در سوئد بوده و با تحقیق و تلاش در این زمینه ادامه خواهد داشت.
"پکا هاویستو" و "آن لینده" وزرای امور خارجه فنلاند و سوئد و سفرای ۳۰ کشور عضو ناتو صبح روز گذشته (به وقت محلی) در مراسمی رسمی در مقر ناتو، پروتکل های الحاق دو کشور مذکور را به ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی امضا کردند. فنلاند و سوئد پس از تصویب اسناد توسط تمامی کشورهای ناتو به عضویت این ائتلاف در خواهند آمد.
"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو در افتتاحیه مراسم دیروز در این باره گفت: امروز ما رسماً پروتکل الحاق را امضا و روند تصویب را آغاز می کنیم. این روز خوبی برای فنلاند و سوئد و ناتو است. ما با ۳۲ کشور عضو قوی تر خواهیم شد.
به دنبال عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، سوئد و فنلاند مدعی شدند که پیوستن به ناتو ضرورت داشته و سنت دیرینه بی‌ طرفی خود را زیرپا گذاشتند. دولت‌ های هر دو کشور ادعا کرده‌ اند که آنها در خاک خود مجبور به میزبانی از پایگاه‌ های ناتو یا تسلیحات هسته‌ ای نیستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала