گزارش و تحلیل

هدف حزب الله از به پرواز درآوردن پهپادهایش

© Flickr / mozzoomهدف حزب الله از به پرواز درآوردن پهپادهایش
هدف حزب الله از به پرواز درآوردن پهپادهایش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2022
اشتراک
حدود دو سه هفته قبل اسرائیلی ها یک کشتی حفاری یونانی را برای جستجوی گاز وارد آبهای مورد مناقشه با لبنان کردند.
هدف آنها از استفاده از یک کشتی یونانی هم طبیعتا این بود که اروپا را وارد معادله کنند.
ظاهرا درسی که ایران به یونانی ها بابت تلاش برای دزدیدن نفت ایران انجام داده بودند برایشان کافی نبود تا متوجه شوند همکاری با اسرائیل می تواند برای آنها خطرات زیادی داشته باشد و نباید تصور کنند می توانند پشت شان را به اتحادیه اروپا گرم کنند.
آنها با تصور اینکه عضویتشان در اتحادیه اروپا می تواند برای طرفهای دیگر بازدارنده باشد تلاش دارند در برخی بحران ها کنار اسرائیل قرار بگیرند تا شاید آبی از این ماجرا برایشان گرم شود.
اما ظاهرا هنوز متوجه نیستند که کلا حضور آنها در اتحادیه اروپا سالها است که مورد بحث می باشد و در موارد زیادی بسیاری از کشورهای اروپایی خواهان آن بودند که عضویت یونان در این اتحادیه به تعلیق در آید چون حضور یونان به جای اینکه فایده ای برای این اتحادیه داشته باشد بار سنگینی بر اقتصاد این اتحادیه تحمیل می کند و دیگر کشورهای اروپایی مجبور می باشند هزینه های اقتصادی کسری های یونان را جبران کنند.
همچنین یونانی ها باید توجه داشته باشند که وقتی یک سوم درآمدشان از صنعت کشتیرانی است منافع کلی شان اقتضا می کند که خودشان را از درگیری های مختلف دور نگه دارند چون این صنعت بسیار آسیب پذیر می باشد.
به هر حال اسرائیلی ها دست به این کار زدند تا به قول معروف ببینند چاله چه آبی دارد و آیا لبنانی ها واکنش نشان می دهند یا نه، اگر لبنانی ها واکنش نشان ندهند میخ خود را قعر دریا بکوبند و خود را صاحب میدان گازی کاریش کنند.
همچنین آنها پیش بینی می کردند که با توجه به شرایط بحرانی که امروزه جهان و مخصوصا اتحادیه اروپا با آن مواجه می باشد آنها نیز از استخراج گاز از زیر دریا استقبال کنند چون به هر حال این گاز ممکن است مقداری از نیاز آنها را جبران کند.
این اقدام اسرائیلی ها در زمانی رخ داد که لبنان تازه از انتخابات خارج شده و دولت مرکزی ای هنوز تشکیل نشده و دولت فعلی لبنان دولت گذار است.
چرا که این دولت گذار نمی تواند کاری از پیش ببرد و اعتبار چندانی در مجامع بین المللی ندارد.
در مقابل هم حزب الله لبنان تهدید کرد که اگر کشتی یونانی از آبهای سرزمینی لبنان خارج نشود آن را هدف قرار خواهد داد و غرق اش خواهد کرد و وقتی که آمریکایی ها دیدند که واقعا حزب الله موشک های ساحل به دریای خود را مستقر کرده و هر لحظه ممکن است کشتی را غرق کند دست به کار شدند و اسرائیلی ها را وادار کردند کشتی را از آبهای لبنان خارج کند.
تنها چیزی که آمریکایی ها و جهان در حال حاضر کم دارند این است که یک جنگ در منطقه خاورمیانه شروع شود، آنوقت قیمت نفت و انرژی به اوج تاریخی می رسد و حتی برخی ارقامی مانند 380 دلار به بالا را برای آن پیش بینی می کنند.
آمریکایی ها آموس هوکشتاین مشاور ارشد وزارت خارجه در امور امنیت انرژی که یک فرد آمریکایی اسرائیلی ها مسئول پرونده مذاکرات غیر مستقیم لبنان و اسرائیل کردند و طبیعتا هوکشتاین که زمانی در ارتش اسرائیل هم خدمت کرده بیشتر به دنبال منافع اسرائیل در این گفتگوها می باشد تا لبنان.
با توجه به اینکه روند این گفتگوهای غیر مستقیم در حال رفتن به بیراهه بود ظاهرا حزب الله تصمیم گرفت یک اخطار هم به اسرائیل هم به هوکشتاین بدهد و با ارسال سه پهباد به سمت مراکز استخراج گاز اسرائیل تهدید کرده که نه فقط چاههای مشترک در این جریان می توانند آسیب ببینند بلکه چاه هایی که اسرائیل در حال برداشت از آن هست را نیز هدف قرار خواهد داد.
مهم نیست که در جنگ رسانه ای خود اسرائیلی ها چه می گویند، خودشان و متحدین شان کاملا می دانند پیغام چه بوده.
هدف حزب الله حمله به این پایگاه ها نبود، هدف پیغام رساندن و پیغام هم به خوبی رسیده.
حتی برخی پا فراتر می گذارند و باور دارند که این پیغام از طرف ایران هم برای اسرائیل وهم برای عربها که به فکر ماجرا جویی بر علیه ایران هستند می باشد.
این سه پهباد هم که پرواز کردند سه پهباد بسیار ارزانقیمت و کوچک بودند که از نظر مالی ارزش زیادی نداشتند، هر دانه ظاهرا چیزی حدود صد تا صد و پنجاه دلار برای حزب الله خرج دارند اما اسرائیلی ها برای اینکه این پهباد ها را سرنگون کنند مجبور شدند شش موشک که هر کدام چیزی حدود دویست هزار دلار ارزش دارد را پرتاب کنند و این موشکها فقط دو پهباد را توانستندهدف قرار دهند و در نهایت چند جنگنده مجبور شدند پرواز کنند تا پهباد سوم را شکار کنند که خوب هزینه موشک های این هواپیماها به کنار، هزینه هر سورتی پرواز این جنگنده ها را نیز به آن اضافه کنید، مضاف بر اینکه با توجه به نزدیک شدن این پهباد ها کار در مراکز استخراج گاز متوقف شد و کارگران مجبور به فرار بودند.
به این ترتیب با یک حساب سر انگشتی حزب الله چیزی حدود چهارصد تا پانصد دلار خرج این ماجرا کرد و اسرائیل مجبور شد چیزی حدود دو ملیون دلار هزینه کند.
حال تصور کنید که این جریان در ابعاد بزرگتری رخ دهد.
به یکباره به جای سه پهباد مثلا صد پهباد به پرواز در آیند.
اینکه سیستم دفاعی اسرائیل بتواند به یکباره با این تعدا پهباد همزمان مقابله کند به کنار.
در لابه لای این پهباد ها هم احیانا پهباد های پیشرفته ایرانی وجود داشته باشد، پهباد هایی که شکار آنها توسط جنگنده ها و یا موشک های اسرائیلی بسیار سخت است و هزینه بسیار بیشتری می برد تا آنها را شکار کنند.
طبق گزارش خود اسرائیلی ها حزب الله لبنان امروزه پهباد هایی در اختیار دارد که در حد پهباد های بسیار پیشرفته آمریکایی به حساب می آید و برخی حتی رادار گریز هم هستند و حتی رادارهای اسرائیلی نمی توانند آنها را رصد کنند چه رصد به رهیابی و منهدم ساختن.
برخی از این پهباد ها هم چندین بار آزمایش شده اند و سرتاسر سرزمین های اشغالی را گشته اند و بدون رصد شدن به مرکز خود بازگشته اند، یعنی اگر اینها حامل تسلیحات انفجاری بودند به راحتی می توانستند هر نقطه در اسرائیل را هدف قرار دهند.
پیغام بسیار واضح بود.
ماجراجویی بر علیه حزب الله و ایران هزینه ای بسیار سنگین خواهد داشت و می تواند موجب ورشکستگی اسرائیل و حتی حامی اش آمریکا شود، هزینه اش هم حد اقل پانصد دلار از طرف ما دو ملیون دلار از طرف شما است یعنی شما چهارهزار برابر ما هزینه خواهید کرد، بهتر است دست به ماجراجویی نزنید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала