موفقیت تحسین برانگیز 7 دانشجوی زبان روسی دانشگاه اصفهان در دریافت بورس دولتی روسیه

© Photo / Samira Esmaeiliموفقیت تحسین برانگیز 7 دانشجوی زبان روسی دانشگاه اصفهان در دریافت بورس دولتی روسیه
موفقیت تحسین برانگیز 7 دانشجوی زبان روسی دانشگاه اصفهان در دریافت بورس دولتی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2022
اشتراک
هفت نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی اولین ورودی (1397) رشته زبان روسی در دانشگاه اصفهان، با همکاری اساتید زبان روسی دانشگاه اصفهان و نمایندگی همکاری روسیه در ایران "روس ساترودنیچستوا" موفق به دریافت بورس تحصیلی دولتی روسیه شدند، موفقیتی که انگیزه ای برای دیگر دانشجویان ترم های پایین تر برای استفاده از فرصت های تحصیلی در روسیه شده است.
به گزارش اسپوتنیک، تعداد 7 نفر از دانشجویان ترم آخر رشته زبان روسی دانشگاه اصفهان - نگار تیموری، فاطمه ملک زاده، مهشید موذنی، مهسا محبی، زهرا سلطانی، زهرا جانثاری، فاطمه زهرودی - در سال 1401 بورسیه تحصیلی دولتی روسیه را دریافت نمودند، این دستاورد مهم به لطف تلاش های مستمر اساتید گروه زبان روسی دانشگاه اصفهان و پشتکار دانشجویان بدست آمد.
در این راستا، با تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیل امسال رشته زبان روسی در دانشگاه اصفهان که توانسته اند بورس تحصیلی روسیه را دریافت کنند به گفتگو نشسته ایم.
نگار تیموری هستم، اواخر سال 1400 در المپیاد لوباچفسکی حضور شرکت کردم که سه مرحله داشت: مرحله اول گرامر، مرحله دوم در یک ویدئو به زبان روسی در مورد کشور خود یا روسیه صحبت می کردیم و مرحله سوم که با قرعه کشی موضوع با شرکت کننده دیگری مکالمه داشتیم) . در واقع من نمی دانستم جایزه این المپیاد دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد به روسیه هست، اما بیشتر به خاطر توصیه ای که نمایندگی همکاری روسیه در ایران "روس ساترودنیچستوا" اعلام کرده بود که برای شانس بیشتر کسب بورسیه بهتر است در المپیاد شرکت کنید، بعد که نتایج آمد من نفر سوم در المپیاد شده بودم؛ سپس برایم ایمیلی ارسال شد که جایزه این المپیاد تحصیل رایگان در روسیه است. کمی بعدتر فرمی را دریافت کردم که می توانستم یک رشته از میان سه رشته زیر مجموعه زبان روسی برای خارجی ها (آموزش زبان روسی به غیر روس زبانان) را انتخاب کنم، مدارک خود را ارسال کردم و قبول شدم. (این المپیاد سه مرحله داشت:
چه کسانی در موفقیت شما (دریافت بورس دولتی تحصیلی روسیه) سهیم و مشوق شما بودند؟
از همان روزهای اول، آقای دکتر اردلان نصرتی (استاد زبان روسی دانشگاه اصفهان) که در ترم اول به ما می گفتند که اگر خوب درس بخوانیم و در المپیادی مقام بیاوریم می توانیم بورسیه بگیریم، ولی در حقیقت من از اول به فکر تحصیل در روسیه نبودم واین موضوع را جدی نگرفته بودم. بار نخست که در این المپیاد شرکت کردم، مقام نیاوردم. بعد به مرور زمان موضوع المپیاد را جدی گرفتم و با همکاری اساتید محترم خود انگیزه ام بیشتر شد.
در شهر نیژنی نووگورد بورسه تحصیلی را دریافت کرده اید، پیش از سفر چه تصوری از این شهر در ذهنتان ایجاد شده است؟
من عکس های شهر نیژنی نووگورد را به صورت تری دی در گوگل مپ دیده ام، شهر کوچکی است، سرسبزتر از مسکو است، ساختمان های قدیمی دارد، رودخانه زیبا و کلیسای سفید زیبایی دارد، شهر سنتی و قدیمی در روسیه است، از دوستان روس خود در مورد شهر نیژنی نووگورد پرسیده ام، گفتند که امکاناتش به اندازه سن پترزبورگ و مسکو نیست، اما من حس خوبی به این شهر دارم.
دانشجوی بعدی "فاطمه ملک زاده" در خصوص تجربه دریافت بورس تحصیلی روسیه با ما به گفتگو نشست: طبق اطلاعیه ای که استاد نصرتی (استاد زبان روسی دانشگاه اصفهان) در گروه واتس آپ برای ما دانشجویان گذاشته بودند، ما مدارک و فرم، ترجمه ریزنمرات را برای "روس ساترودنیچستوا" ارسال کردیم، من زیاد در اوایل امید نداشتم، اما به خاطر مقام دومی که در المپیاد "گراماتی" در اوایل 2020 که در ترم چهارم شرکت کرده بودم، امتیاز مثبت و قبولی بورس تحصیلی روسیه را اوردم. این المپیاد دو مرحله ای بود که من در آن قبول شدم.
آیا خانواده مخالفتی با تحصیل شما در روسیه نداشتند؟
خانواده بسیار مشوق من بودند، هم پدر و مادرم برای شرکت در المپیاد و ادامه تحصیل در مسکو بسیار علاقه مند بودند، با اینکه شرایط برای رفتن بسیار سخت است، ولی مشوق بودند. من قرار است در دانشگاه МГОУ (MGOU) که قرار است در رشته زبان شناسی تحصیل بکنم.
آیا پس از تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در مسکو، در روسیه می مانید یا خیر؟ دقیقا نمی دونم، بستگی دارد که آیا می توانم شرایط دور از خانواده را تحمل کنم یا خیر.
دانشگاه چه مقدار نقش در دریافت بورسه تحصیلی مسکو داشت؟
بیشتر از هر چیز آقای دکتر نصرتی نقش داشته است، زیرا المپیادها را به طور مستقل ایشان به ما معرفی کنید و ما را با این سازمان ها و آژانس ها نمایندگی همکاری های ایران در روسیه آشنا کردند. از سوی دیگر؛ روس ساترودنیچستووا ، جناب آقای دیمیتری کالینیچنکو که نماینده آژانس همکاری های بشردوستانه روسیه در ایران هست نیز اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار ما قرار داد.
مراسم افتتاح میز سن پترزبورگ در دانشگاه اصفهان، افتتاح دفتر بیناد روسکی میر در این دانشگاه با حصور سرکنسول روسیه در اصفهان و دکتر طالبی رئیس دانشگاه اصفهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.06.2021
چندرسانه ای
خواهر خواندگی اصفهان - سن پترزبورگ: دانشگاه اصفهان میزبان جشنواره علمی فرهنگی اصفهان و سن پترزبورگ
چه چیزی از فرهنگ روسیه شنیده اید که برایتان تعجب آور بوده است؟
اینکه روس ها بیشتر به زبان روسی تاکید دارند، و جواب سوال های انگلیسی شما را نمی دهند. با این که من زبان روسی را می دانم و در دانشگاه در این رشته تحصیل کردم، می ترسم که با ورود به مسکو به روسی صحبت کنم و آنها متوجه حرفهای من نشوند. چون ممکن است روزهای اول در صحبت کردن به روسی قفل شوم، اما می دانم که به مرور زمان می توانم به خوبی به روسی صحبت کنم.
شوک فرهنگی دیگری که به هنگام بدو ورود به روسیه از آن می ترسم این است که نتوانم با دیگران دوست شوم، تنها بمانم. به مرور زمان البته سنت ها و اداب فرهنگی روس ها را یاد خواهم گرفت (به عنوان مثال از الان می دانم که باید تعداد گل های اهدایی به طرف مقابل تعداد فرد باشد نه زوج؛ که البته این آداب فرهنگی را در طول تحصیل در دانشگاه یاد گرفته ام)
در سالهای اول که زبان روسی قبول شدید، استقبال نزدیکان و خانواده چطور بود؟ آیا فکر می کردند که روزی شما بورسیه روسیه را دریافت کنید؟
من در واقع پیش از قبولی در کنکور ایران اطلاعات چندانی در مورد روسیه نداشتم، در این حد که روسیه و سوریه را نیز می توانستم با یکدیگر اشتباه بگیرم. بعد اولویت اولم زبان فرانسه بود، روسی را هم در زمان انتخاب رشته انتخاب کردم و به مرور در زمان تحصیل در دانشگاه به آن علاقه مند شدم. البته نزدیکانم نیز برایشان جالب بود که من زبان روسی می خوانم.
خانم مهشید موذنی دانشجوی سوم که موفق به دریافت بورس تحصیلی روسیه شده است نیز با ما گفتگویی داشت.
خانم "مهشید موذنی" چرا زبان روسی؟
من علت انتخاب زبان روسی را در دانشگاه نمی دانم. زیرا در اصل من کنکور زبان دادم که وارد دانشگاه فرهنگیان شوم و معلم شوم و خدا رو شکر نشد. اولویت اولم در انتخاب رشته زبان فرانسه بود، که باز هم خدا رو شکر قبول نشدم. زبان روسی انتخاب آخرم بود. در کنکور رشته مهندسی نساجی یزد نیز قبول شدم، با خودم گفتم که خوب یک ترم زبان روسی می خوانم اگر دوست نداشتم انتقالی می گیرم، و یادم است در هفته اول ترم اول، دکتر نصرتی به ما گفتند زبان روسی را جدی بگیرید، زبانی است که خیلی شیرین است و روی این زبان می شود بسیار کار کرد. و بدین ترتیب من تحصیل در رشته زبان روسی را ادامه دادم.
چگونه در دریافت بورس تحصیلی روسیه موفق شدید؟ من در واقع، دبیر انجمن زبان روسی بودم و پیج اینستاگرام انجمن دست من بود، از طرف پیج اینستاگرام "روس ساترودنیچستوا" برای من پیامی در دایرکت ارسال کردند که ما می خواهیم با شما همکاری کنیم. من در ابتدا جدی نگرفتم و فکر می کردم از این موسسات اعزام دانشجو معمولی هستند، بعد از یک هفته این موضوع را با دکتر نصرتی در خصوص این صفحه اینستاگرام و پیام درمیان گذاشتم، ایشان گفتند که چرا جواب ندادید و جدی نگرفتید. این یک سازمان رسمی و جدی است، مدارکتان را ارسال کنید. اطلاع رسانی در گروه زبان روسی برای همه دانشجویان انجام شد و در این بین برخی بچه ها شرکت کردند. من بدون حضور در المپیاد و بر اساس معدل بالای خودم موفق به دریافت بورس شدم.
وبينار اصفهان-سن پترزبورگ به ابتکار دانشگاه اصفهان برگزار گردید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.06.2021
وبينار اصفهان-سن پترزبورگ به ابتکار دانشگاه اصفهان برگزار گردید
نزدیکان، خانواده با این موفقیت شما چطور برخورد کردند؟
خانواده در درجه اول بسیار مشوق من بودند، از همان زمانی که وارد رشته زبان روسی شدم تا کنون از من حمایت کردم. تمامی استادانم مشوق من بودند، و به من انرژی بسیاری به من می دادند، در آخر تلاش خودم.
نخستین غذایی که در مسکو پس از سفر می خواهید امتحان کنید چه خوراکی است؟ سوپ بورش.
اگر موفق به دریافت بورس تحصیلی دولتی روسیه نمی شدید، آیا به تنهایی برای تحصیل به روسیه اقدام می کردید؟ آیا نگرانی از سفر به روسیه دارید؟
از نظر مالی نگرانی ندارم، اما این بورس تحصیلی کمک مالی بسیاری به ما می کند. دغدغه اصلی من این است که امیدوارم بتوانم در مسکو کار پیدا کنم، تا بتوانم دیگر هزینه های زندگی را نیز با تلاش خودم بدهم. من در دانشگاه ام پ گ او در مسکو بورس تحصیلی برای دوره کارشناسی ارشد دریافت کردم. بر اساس اولویتی که انتخاب کردیم در سایت روس ساترودنیچستووا وارد رشته زبان شناسی شدم.
در پایان آقای دکتراردلان نصرتی، استاد زبان روسی دانشگاه اصفهان و فرد معین در روابط با دانشگاه ها و مراکز علمی روسیه و مسئول مرکز روسی بنیاد روسکی میر در دانشگاه اصفهان به عنوان یکی از حامیان بزرگ دریافت بورس تحصیلی توسط 7 نفر از دانشجویان ترم آخر این دانشگاه (این دانشجویان ورودی های نخست این رشته در دانشگاه اصفهان نیز بودند) با ما به گفتگو نشستند.
افتتاح بنیاد روسکی میر در دانشگاه اصفهان + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2021
گزارش و تحلیل
افتتاح بنیاد "روسکی میر" روسیه در دانشگاه اصفهان + ویدئو
جناب آقای دکتر نصرتی، لطفا به طور مختصر در خصوص دانشجویان دریافت کننده بورس تحصیلی برای ما صحبت کنید؟
ابتدا مراتب سپاس و قدردانی از شما بابت قبول دعوت و تهیه گزارش را ابراز می دارم. علاوه بر سه دانشجویی که امروز با آنها مصاحبه شد (نگار تیموری، فاطمه ملک زاده، مهشید موذنی ) چهار دانشجوی دیگر رشته زبان روسی دانشگاه اصفهان بنام های مهسا محبی (بورس دانشگاه پوشکین)، زهرا سلطانی (بورس دانشگاه پوشکین)، فاطمه زهرودی (دانشگاه ار گ گ او) و زهرا جانثاری) نیز موفق به دریافت بورسیه تحصیلی از دولت روسیه شدند.
همچنین یک دانشجوی دیگر نیز بنام آقای میلاد اشرفی در رشته علوم سیاسی اقدام کرد و موفق به دریافت بورسیه شده است که در حال جایابی از یکی از دانشگاه های روسیه است.
تمامی دانشجویان رشته های فنی، حقوق و علوم انسانی و غیره نیز می توانستند از این بورس تحصیلی روسیه استفدده کنند. زمانی که من از این امکان بورس تحصیلی مطلع شدم، نه تنها در گروه دانشجویان خودم اطلاع رسانی کردم بلکه به صورت کلی با یک فراخوان شرایط تحصیلی بورسیه روسیه را در مقطع ارشد و دکتری در سطح دانشگاه اصفهان اعلام نمودم.
من خیلی دوست داشتم دانشجویان رشته زبان روسی دانشگاه اصفهان از این فرصتی که برایشان ایجاد شده از بورس تحصیلی استفاده کنند. من روزی که بچه ها این موفقیت بزرگ را کسب کردند، برای من بسیار خوشحال کننده بود و بچه ها مزد زحمات خود، گروه زبان روسی در دانشگاه من جمله همکاران و دیگر اساتید را دریافت کردند. اینکه از یک کلاس 25 نفره، تعداد 7 نفر از آن ها موفق به دریافت بورس تحصیلی شدند که بنوبه خود یک آمار جالب توجه ای است. اگر سایر دانشجویان نیز زحمت می کشیدند، درس می خواندند، در المپیاد شرکت می کردند، قطعا آن ها هم با معدل بالا نیز می توانستند موفق به دریافت این بورسیه شوند. امیدوارم رشته زبان روسی که دانشجویان وارد آن شده اند و بورسیه تحصیلی دریافت کرده اند، یک سکوی پرتابی برای اهداف بزرگتر آنها در زندگیشان شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала