گزارش و تحلیل

توسعه منطقه آزاد تجاری مغری در مرز ایران و ارمنستان برای توسعه روابط در اوراسیا

© Fotolia / Hellen Sergeyevaتوسعه منطقه آزاد تجاری مغری در مرز ایران و ارمنستان برای توسعه روابط در اوراسیا
توسعه منطقه آزاد تجاری مغری در مرز ایران و ارمنستان برای توسعه روابط در اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.07.2022
اشتراک
نمایشگاه بین المللی "Innoprom" از4 تا 7 ژوئیه در یکاترینبورگ برگزار می شود ، موضوع اصلی نمایشگاه و برنامه تجاری آن " گذار صنعتی: از چالش ها به فرصت های جدید" است.
امین شوریده، نماینده مرکز صادرات ایران در ارمنستان، مدیر عامل شرکت پیورلند "Pureland" که مجری منطقه آزاد تجاری مغری است در حاشیه نمایشگاه صنایع Innoprom در یکاترینبورگ روسیه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روسیه به سوالاتی در زمینه این منطقه آزاد و گسترش ارتباطات تجاری ایران و روسیه توضیح داد:
در ابتدا اگر ممکن است خودتان را معرفی بفرمایید:
امین شوریده هستم، متولد تهران، ۳۸ ساله، شغل اصلی ام کامیپوترهای صنعتی وبردکست تلویزیونی و دیجیتال، مارکتینگ در این زمینه از طراحی ، راه اندازی و حل تمامی مسائل است. با کارخانه جات صنعتی زیادی در ایران همکاری می کنم. حدود ۵- ۶ است که به منظور توسعه همکاری با کشورهای منطقه و صادرات، خدمات فنی و مهندسی در ایروان شرکت پیورلند را تاسیس کردم که این شرکت یک نمایشگاه به عنوان مرکز تجاری ایرانیان دارد. به شرکت های دانش بنیان ایرانی که در زمینه نانو فعالیت می کنند و محصولات به روز دنیا را تولید می کنند، هم برای تولید مشترک و هم فروش محصولات خود و همچنین برای خدمات رسانی در کشور ارمنستان و از ارمنستان برای منطقه اوراسیا کمک می کند.
بخش تولیدات شما در کدام کشور متمرکز شده است؟
بیشتر کارخانه جات در ایران مستقر هستند ولی ما قرار است شعبه دو آن کارخانه جات را به شهر مغری در منطقه آزاد ارمنستان و نزدیک مرز ایران بیاوریم. مغری پتانسیل خوبی برای ارتباط با منطقه اوراسیا دارد. سال گذشته دولت ارمنستان بهره برداری از منطقه آزاد را به شرکت پیورلند واگذار کرد. بعد از آن ما با شرکت های روس، ایرانی و همچنین شرکت هایی در حاشیه خلیج فارس مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم برای فاز اول پروژه خود، فراوری نهایی را روی مواد غذایی، محصولات خوراکی با فناوری پیشرفته انجام داده و آنرا به بازار این کشورها وارد کنیم.
چشم انداز های استفاده از پتانسیل منطقه اوراسیا و به ویژه منطقه آزاد مغری را برای ایران چطور ارزیابی می کنید؟
رهبری و مدیریت ایران نگاه ویژه ای به منطقه اوراسیا و قفقاز دارد. با توجه به این سیاست گذاری، وزارت خانه های ایران از جمله وزارت صنایع و تجارت و وزارت اقتصاد و امور خارجه برنامه هایی را برای ورود ایران و در واقع کنترل تجارت و توسعه تجارت پایدار در این منطقه دارند.
این منطقه مرز جنوبی روسیه بوده و همچنین ارمنستان نیز در منطقه اوراسیا قرار دارد، به همین خاطر این استراتژی ها و مذاکرات و برنامه هایی که مد نظر است با دورنمای توسعه روابط است. سفارت ایران در شهر کاپان ارمنستان نزدیک مرز ایران نمایندگی دارد. بازار کشور ارمنستان و بازار کشور روسیه بازار بسیار بزرگی است. تمرکز روی این بازار به ویژه اینکه روسیه و ایران دو کشور غنی از مواد اولیه و منابع هستند و می توانند مایحتاج کارخانه جات و پروژه ها را خودشان تامین کنند می تواند فرصت خوبی باشد که بدون نیاز به کشورهای غربی، توسعه بازار خوبی برای ارتباطات تجاری منطقه اوراسیا داشته باشیم.
به نظر شما آیا شرکت های روسی می توانند عضو این منطقه آزاد تجاری شوند و امکانات این منطقه را چطور ارزیابی می کنید؟
ورود برای همه شرکت ها به این منطقه آزاد است. از طریق معاونت اقتصادی سفارت روسیه در کشور ارمنستان با شرکت های روسی زیادی در ارتباط بودیم. محصولاتشان و شرایط سرمایه گذاری آنها را بررسی کردیم و آمادگی این را داریم که خیلی از کالا ها را به دلیل تحریم های کنونی از اروپا در دسترس روسیه قرار نمی گیرد، ارائه دهیم.
زمین منطقه آزاد مغری ۲۶ هکتار است، اما هزینه انرژی برق و گاز و نیروی انسانی به طور تقریبی چند برابر ایران است. با این حساب مناطق آزاد مجاور در ایران با مساحت بزرگتر مانند انزلی، ارس، ماکو می توانند مناطق استراتژیکی باشند که بتوانیم فرآوری و تولید محصول را انجام دهیم با هزینه انرژی و نیروی انسانی ارزان. مرحله نهایی یعنی مونتاژ و بسته بندی را می توان در منطقه آزاد مغری انجام داد و با برچسب تولید ارمنستان روی محصولات آنها را صادر کرد. همانطور که می دانید این برچسب از اعتبار خوبی برخوردار است و می توان محصولات را به کانادا و اتحادیه اروپا فرستاد. در عین حال می توان در مناطق آزاد تجاری روسیه تولید کالا را انجام داده و بهره برداری نهایی را در مغری صورت داد و بازار جنوب ایران، هند و منطقه خلیج فارس را تامین کنیم. ایران به همراه ۱۵ همسایه اش بازار ۱۷۰۰ میلیارد دلاری دارد که می تواند بی نیاز از ارتباطات با کشورهای دیگر باشد.
به عنوان سوال آخر به نظر شما این تمرکز به شرق که هم ایران و هم روسیه به سمت آن پیش می رود آیا می تواند باعث توسعه تجارت شود؟
همانطور که می دانید ، شعار جمهوری اسلامی از همان ابتدا نه غربی و البته نه شرقی بوده یعنی عدم وابستگی و استقلال. ایران بعد از ۴۰ سال تحریم هنوز یک کشور قدرتمند است و پیشرفت هایی را در صنایع مختلف از جمله نانوتکنولوژی داشته است. من فکر می کنم نگاه باید به نیاز کشورهای همسایه باشد، شاید شرق هم الان فرصت خوبی برای نزدیکی باشد اما اولویت باید با همسایگان باشد. به طور مثال کشورهای منطقه اوراسیا با ایران مرز دریایی و زمینی دارند ومی توانند تامین کننده نیازهای یکدیگر باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала