گزارش و تحلیل

مینی تورها و مینی پیروزی ها در خاور میانه

© Sputnik / Stringer  /  مراجعه به بانک تصاویر مینی تورها و مینی پیروزی ها در خاور میانه
مینی تورها و مینی پیروزی ها در خاور میانه   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2022
اشتراک
در ماه ژوئیه، بایدن از چند کشور خاورمیانه دیدن می کند. اورنسل: آنها از آمریکا چه می خواهند؟
اسپوتنیک به نقل از پایگاه اینترنتی اورنسل Evrensel ترکیه می نویسد: در سیزدهم ژوئیه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا عازم خاورمیانه می شود. بر اساس بیانیه های رسمی، این سفر از اسرائیل آغاز و تا عربستان سعودی ادامه خواهد داشت. پس از اعلامیه رسمی کاخ سفید در مورد این سفر، یک حرکت دیپلماتیک سرگیجه‌آور در منطقه آغاز شد: نشست‌های دوجانبه و سه جانبه، گفتگوهای تلفنی. بیایید به وضعیت نگاه کنیم و از مهمترین سوال شروع می کنیم.
چرا بایدن می آید؟
زمانی که بایدن وارد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری شد، نشان داد که حضور آمریکا در خاورمیانه و جهان عرب کاهش خواهد یافت. طرف آمریکایی آشکارا اعلام کرده است که کانون توجه جدید آسیا و مقدم بر همه چین خواهد بود.
این امر باعث سردرگمی در خاورمیانه شد. آیا آمریکا به طور کامل منطقه را ترک خواهد کرد؟ روابط آنها با متحدان در اینجا چگونه توسعه خواهد یافت؟ در نتیجه، کشورهای منطقه بیش از پیش به روسیه نزدیک شدند. روسیه از بهار عربی 2011 روابط خود را با آنها تعمیق و متنوع کرده است. کشورهای تولیدکننده نفت تعداد زیادی قرارداد با چین منعقد کرده اند.
اما زمانی که روسیه عملیاتی را در اوکراین آغاز کرد، همه چیز دوباره گیج شد. تحریم ها یکی پس از دیگری علیه مسکو اعمال شد. در نتیجه، بسیاری از کشورها، در درجه اول ایالات متحده، به کشورهای نفت خیز خلیج فارس رو آوردند. با این حال، کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی بله نگفتند زیرا نمی‌خواستند موضع آشکاری علیه روسیه که با آنها در اوپک مشارکت اشغال کنند. علاوه بر این، آنها نگران نرمش بایدن در مورد تهران هستند. کشورهای زیادی در خاورمیانه در فهرست کشورهایی هستند که نگران تمایل آمریکا برای بازگشت به مذاکرات بر سر توافق هسته ای با ایران و حتی احتمال لغو جزئی تحریم ها علیه این کشور در صورت تمدید این توافق هستند.
پرچم های کشورهای عضو گروه بریکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
گزارش و تحلیل
نظم جدید جهانی؛ بازیکنان اصلی مشخص شدند
اکنون بایدن برای مقابله با این عدم اطمینان وارد منطقه می شود.
کدام کشور چه می خواهد؟
البته عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای منطقه، بحران غذایی، سازمان های رادیکال، موضوع سوریه و همکاری های انرژی در دستور کار قرار خواهد گرفت. در چارچوب سفر بایدن به عربستان سعودی، نشست کوچکی با حضور سران کشورهای خاورمیانه برگزار می شود.
کشورهای منطقه، به ویژه اردن، مشتاقانه از ایده ایجاد سازمانی از قبیل ناتو در خاورمیانه استقبال می کنند. دلیل اصلی ایران است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل از آمریکا می خواهند که سیاست خود را در مورد ایران سخت تر کند. به عنوان مثال، بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل به صراحت گفته است که تل آویو نگران مذاکرات هسته ای است.
با این وجود، کشورهای منطقه از جمله اسرائیل نیز نمی خواهند کاری کنند تا روسیه رنجیده خاطر شود. معلوم نیست چگونه بایدن آنها را متقاعد کند و آیا بایدن را مجبور به موافقت با قصد شان برای حفظ روابط با مسکو کنند یا خیر.
از این بازدید چه حاصل خواهد شد؟
ایالات متحده به وضوح اثر بازگرداندن اعتماد متقابل را ایجاد خواهد کرد. تا آنجا که به اسرائیل مربوط می شود، حمایت آمریکا در ایران و فلسطین از اهمیت نمادین بالایی برخوردار است.
عربستان سعودی احتمالا بیشترین سود را خواهد برد. زمانی که ولیعهد محمد بن سلمان قدرت را به دست گرفت، در ایالات متحده به عنوان "مردی که عربستان سعودی را تغییر خواهد داد" مورد استقبال قرار گرفت. ولی، بهار عربی، انزوای قطر، ترور قتل خاشقجی شرایط را تغییر داد. بایدن نیز اظهارات تندی کرد. بنابراین سفر بایدن به عربستان را البته می توان یک پیروزی کوچک برای بن سلمان دانست.
با این حال، حتی اگر بایدن متقاعد شود که باید موضع سخت تری در قبال ایران اتخاذ کند، این که تا چه حد در مورد مسکو به توافق خواهند رسید، یک راز باقی می ماند.
سفر بایدن در هر صورت تاریخی خواهد بود و پایه و اساس فرآیندهایی خواهد بود که آینده منطقه را تشکیل خواهند داد. اگرچه در واقع سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه هنوز مشخص نیست، معلوم می شود که تنها دلیل این مینی تور بایدن- انرژی است!
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала