گزارش و تحلیل

دیدار وزرای خارجه ایران و آذربایجان

© IRNAحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2022
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرام‌اف، وزرای خارجه ایران و آذربایجان در تهران دیدار کردند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران در دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه آذربایجان، دو کشور بر اهمیت افزایش تعاملات اقتصادی و اتمام پروژه های مشترک تاکید کردند.
آقای دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:
در جریان این دیدار که به دعوت اینجانب انجام شد و به ویژه دیدار هفته گذشته ی جناب آقای دکتر رئیسی و آقای علی اف در خصوص مرحله توسعه مناسبات دو کشور گفتگو های سازنده و رو به جلویی را داشتیم، ما بر مناسبات دو کشور بر اساس حسن تفاهم، اعتماد و منافع متقابل دو کشور تاکید کردیم در گفتگوهای امروز بار دیگر موضوع تمامیت ارضی کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورد تاکید ما قرار گرفت همچنین بار دیگر بر حمایت خود از روند مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تاکید کردیم.
جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه قره ‌باغ همواره آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل مسئله از طریق گفتگو اعلام کرد، ما همچنان آماده تداوم حمایت ها و مساعدت در این زمینه هستیم تا مسائل باقی مانده میان دو کشور بر مبنای احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت طرفین حل و فصل شود.
وی افزود:
ما معتقد هستیم در شرایط جدید فرمتهای منطقه ‌ای و روابط با دیگر کشورها باید مورد توجه قرار بگیرند در سفر اخیر توافق کردیم به زودی نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه را در سطح وزرای امور خارجه برگزار کنیم و همچنین جمهوری اسلامی ایران در ماههاس آتی میزبان اجلاس سه بعلاوه سه در تهران یکی از شهرهایی ایران خواهد بود و محل گردهمایی ایران، ترکیه، روسیه و آذربایجان، گرجستان، ارمنستان میباشد.
گمرک چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.05.2022
گزارش و تحلیل
آذربایجان راه ایران و روسیه را هموار می کند
وزیر امور خارجه ایران بیان کرد:
یکی از نگرانی های استان های مرزی ما آلوده شدن رودخانه مرزی با آذربایجان است و نگرانی های زیست محیطی که در بحث رود ارس ایجاد شده بخشی از این آلودگی ها مورد بررسی در حوزه تخصصی محیط زیست قرار دارد که ریشه های آن هم در داخل ایران و هم در جمهوری آذربایجان مورد شناسایی قرار گرفته که امیدواریم در این مسیر اقدامات موثری را انجام دهیم.
در ماه‌های گذشته شاهد جهش در تعاملات تجاری دو کشور بودیم امیدواریم با گفتگوهای امروز تعاملات تجاری و اقتصادی افزایش پیدا کند، چه در فاز بخش خصوصی و چه در فاز بخش دولتی.
ما در ماه‌های گذشته از سوتفاهمات عبور کردیم و امروز در راستای افزایش روابط تهران و باکو در جهت منافع دو کشور هستیم.
همچنین بحث تکمیل و توسعه نیروگاه و سد خداآفرین نیز مورد گفتگو و بررسی قرار گرفت.
آقای جیحون بایرامف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز گفت:
در ابتدای این سفر با رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات و تبادل‌نظر انجام دادیم پس از این دیدار در وزارت امور خارجه نیز به دیدار آقای رئیسی خواهیم رفت، روابط دو کشور مبتنی بر همسایگی، برادری و اشتراکات فرهنگی است در ۱۰ ماه گذشته روسای جمهور دو کشور دو دیدار با یکدیگر داشتند که این دو دیدار زمینه های سفر های متمادی مقامات عالی دو کشور را فراهم نموده دو هفته قبل وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به ایران سفر کرد و امروز نیز وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان سفر کرده.
وی افزود:
در گفتگوهای امروز مذاکرات در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای انجام شد در موضوعات دوجانبه با توجه به اراده سیاسی و رهبران دو کشور علیرغم اینکه ۳۰ درصد افزایش در حجم مبادلات تجاری داشتیم اما رقم هایی که برای دو کشور وجود دارد درخور ظرفیت ‌های بسیار بالای دو کشور نیست.
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.05.2022
دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان
همچنین پیگیری بهره برداری از پروژه های نیمه تمام را انجام دادیم و همچنین تسریع اتمام پروژه‌های موجود را در اولویت قرار دادیم.
جیحون بایرامف همچنین بیان کرد:
در خصوص تولید مشترک خودرو، قطعات خودرو، تراکتور و قطعات کشاورزی توافقات خوبی انجام شده که امیدواریم اجرا شود همچنین تکمیل نیروگاه های برق آبی و بهره‌ برداری مشترک از آنها یکی از پروژه‌های مهم و اولویت دار میان دو کشور است.
پروژه کریدور شمال_جنوب نیز اهمیت خود را تا کنون بارها ثابت کرده و از اهمیت ویژه ای در وضعیت سیاسی موجود برخوردار است، جمهوری آذربایجان آمادگی دارد در بالا بردن ظرفیت کریدور شمال_جنوب و ساخت و تکمیل راه آهن رشت_آستاراب جمهوری آذربایجان و تکمیل بارانداز ریلی در آستارا همکاری کند و تعهدات خود را اجرا کند .
جمهوری آذربایجان خواهان عادی‌سازی روابط با ارمنستان پس از جنگ است اما قطعا این مهم نباید فراموش شود که آبادانی بخش های خارج شده از اشغال برای ما در اولویت است و در این راستا از کمک همسایگان خوبمان نظیر ایران بهره خواهیم برد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала