تخلیه تضمینی خانه با استخدام شرخرها به دنبال قانون حمایت از مستاجران +عکس، ویدئو

© Sputnik / Arina Topolevaبام تهران Иран вид на город Тегеран
بام تهران  Иран вид на город Тегеран - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2022
اشتراک
تخلیه مستاجر، اتفاق عجیب و شغلی کاذب که در پی گرانی در بازار مسکن ایجاد شده است.
به گزارش اسپوتنیک، در یک گزارش میدانی که توسط خبر آنلاین انجام شده است به موضوع "تخلیه مستاجر با استخدام شرخر" اشاره شده است که غالبا تبلیغ و شماره‌های آنها روی دیوار و کیوسک‌های مخابراتی و گاهی نزدیک یک بنگاه معاملات ملکی با شابلون یا کاغذ روی دیوار نوشته‌ است.
در این گزارش با صاحب یک بنگاه معاملات ملکی مصاحبه شده که در این رابطه می‌گوید:" فعلا تلفن‌شان پخش شده و جواب نمی‌دهند. اما یکی از آنها چند روز پیش اینجا آمد و به من پیشنهاد همکاری داد. از من خواست چند صاحب خانه که با مستاجرهای خود مشکل دارند به او معرفی کنم. گفت پورسانت خوبی به تو می‌دهیم. ولی من در هیچ کار حرامی سهیم نمی‌شوم.
به گفته این صاحب بنگاه معاملات ملکی، شرخرها با گرفتن بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان پول از صاحب خانه ضمانت می‌دهند که مستاجر بین یک هفته تا ۱۰ روز حتما خانه را تخلیه می‌کند. و آنها این کار را با تهدید کلامی، داد و بیددا و روش‌های مختلف انجام می‌دهند.
بهادر امیرحسینی، وکیل پایه یک دادگستری معتقد است هرگونه تهدید مستاجر و ورود به ملک بدون حکم قضایی و یا دستور تخلیه جرم است و اگر موجری وارد این ماجرا شود به عنوان آمر مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. این وکیل دادگستری در این‌باره می‌گوید: «تخلیه مستاجرخلاف ستاد مصوبه ملی کروناست. ستاد ملی کرونا با دستور شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود و مصوبات این ستاد نیز با تایید مقام معظم رهبری در حکم قانون است.
طبق این مصوبه دیگر شوراهای حل اختلاف نمی‌توانند حکم تخلیه بدهند و فقط هر سال، ۲۵ درصد به مبلغ اجاره خانه اضافه می‌شود. با اینکه کرونا فروکش کرده است،‌ اما هنوز هم این مصوبه اجرا می‌شود و دستور تخلیه توسط شوراهای حل اختلاف صادر نمی‌شود،‌ مگر اینکه صاحبخانه عقد نامه ازدواج خود و یا فرزندش را بیاورد و با اثبات نیاز شخصی شورای حل اختلاف را مجاب به دستور تخلیه کند.»
کاربران ضمن ابراز تاسف عنوان می‌کنند بسیارند افراد سودجو که برای دور زدن قوانین راه‌ پیدا می‌کنند و اما مستاجران با چنین شرایطی نمی‌توانند در خانه قبلی خود بنشیند و ناچار به نقل مکان هستند. بسیاری از کاربران ضمن اشاره به گران بازار مسکن و مشکلات معیشتی که مردم با آن روبرو هستند از اینکه مردم با یکدیگر همدردی نمی‌کنند و شرایط را برای هم مساعد نمی‌کنند ابراز نگرانی می‌کنند. این کاربران معتقدند دولت باید برای این موضوع چاره‌ای بیندیشد چراکه به زودی بسیاری از مستاجران با مسئله تخیله بواسطه شرخر روبرو خواهند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала