بریتیش پترولیوم از افزایش محسوس تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی خبر داد

© Fotolia / Tarasov_vl استخراج نفت
 استخراج نفت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2022
اشتراک
بر اساس گزارش شرکت نفت مشهور انگلیسی بریتیش پترولیوم، تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی با وجود ادامه تحریم‌ها ۵۴۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و به ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسید که معادل ۴.۱ درصد از نفت تولیدی جهان است و ۱۶ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، بریتیش پترولیوم در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به گزارش مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۲ مروری بر تولید نفت کشورهای مختلف داشته است.
این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۷۷ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه نفت در جهان تولید شده که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، حدود ۱.۴ درصد افزایش داشته است.
در سال گذشته میلادی همچنین مصرف نفت ۵.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافت با این حال ۳.۷ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح ۲۰۱۹ باقی مانده و کمتر از میزان مصرف نفت پیش از شیوع کرونا است.
فرانسه خواستار ورود ایران به بازار نفت شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.06.2022
فرانسه خواستار ورود ایران به بازار نفت شد
براساس این گزارش، با توجه به پایان قرنطیه‌های سراسری در جهان، بیشترین میزان مصرف نفت مربوط به بنزین (۱.۸ میلیون بشکه در روز) و گازوئیل (۱.۳ میلیون بشکه در روز) بوده است.
کشورهای آمریکا (۱.۵ میلیون بشکه در روز)، چین (۱.۳ میلیون بشکه در روز) و اتحادیه اروپا (۵۷۰ هزار بشکه در روز) نیز بالاترین میزان افزایش مصرف نفت را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده‌اند.
بیشترین میزان این افزایش مصرف توسط اوپک پلاس تولید شده است. در بین همه کشورها، لیبی (۸۴۰ هزار بشکه در روز)، ایران (۵۴۰ هزار بشکه در روز) و کانادا (۳۰۰ هزار بشکه در روز) بیشترین افزایش را داشته‌اند. همچنین نیجریه (۲۰۰ هزار بشکه در روز)، انگلستان (۱۷۰ هزار بشکه در روز) و آنگولا (۱۵۰ هزار بشکه در روز) بیشترین کاهش را گزارش کردند.
رتبه دوم ایران در میزان افزایش افزایش تولید نفت
بنابراین ایران دومین کشور جهان است که بیشترین افزایش تولید نفت را در سال گذشته میلادی به خود اختصاص داده است.
ایران در حالی در سال ۲۰۲۱ میلادی روزانه ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که در سال ۲۰۲۰ میلادی تولید نفت ایران ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز بوده است.
بر این اساس تولید نفت ایران ۱۶.۱ درصد افزایش را در سال ۲۰۲۱ میلادی به ثبت رسانده و ۴.۱ درصد از نفت تولیدی جهان در ایران محقق شده است.
افزایش ۱۶ درصدی تولید نفت ایران در حالی محقق شده که کشورهای عضو اوپک در سال گذشته میلادی در مجموع ۲.۶ درصد به تولید خود اضافه کرده‌اند و از ۲۷ میلیون و ۵۱۷ هزار بشکه در روز تولید خود را به ۲۸ میلیون و ۲۲۳ هزار بشکه در روز رسانده‌اند و در مجموع ۳۶.۳ درصد از تولید نفت جهان توسط اعضای اوپک انجام شده است.
این آمار در حالی منتشر شده که پیش از این نیز مقامات ایرانی از افزایش تولید و صادرات نفت ایران در سال گذشته خبر داده بودند.
سال گذشته و هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بدون آنکه تغییری در شرایط تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران به وجود آید، تولید و البته صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرد.
سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری ایران سال گذشته از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران خبر داده بود.
جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم نیز اعلام کرد که وزارت نفت حدود ۱۰ درصد بیشتر از تعهدی که در تبصره یک و تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۰ داشته، ایفای تعهد کرده و از همین رو دولت کسری بودجه‌ای از محل درآمدهای نفتی نداشته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала