گزارش و تحلیل

گفتگوی وزرای امور خارجه ایران و اوکراین

CC BY 4.0 / IRNA / حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.06.2022
اشتراک
وزرای امورخارجه ایران و اوکراین از طریق تماسی تلفنی به گفتگو پرداختند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران در تماس تلفنی دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین، طرفین در مورد برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک و گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
دکتر امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی ضمن تاکید مجدد بر موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ، با توجه به دیدار اخیر رییس جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در ترکمنستان و مذاکرات وزرای خارجه ایران و روسیه و ضمن یادآوری موضع ایران‌ در مورد ضرورت تمرکز بر راه حل سیاسی و دوری از جنگ در اوکراین، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری راه حل دیپلماتیک و مساعی جمیله جهت توقف بحران در اوکراین تاکید کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: ما از ابتدا اعلام کردیم که ضمن توجه به ریشه بحران، با توسل به جنگ مخالف هستیم و جنگ را راه حل مناسبی برای حل و فصل مسائل نمی‌دانیم.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
گزارش و تحلیل
ایران با تمام توان میان اوکراین و روسیه میانجی گری می کند
دکتر امیر عبداللهیان اظهار داشت: رابطه جمهوری اسلامی ايران و اوكراين طي سه دهه گذشته همواره مبتنی بر دوستی، احترام و منافع متقابل و همكاري بوده است و ما آمادگی داریم در چارچوب توافقی که برای گشایش کریدور حمل غلات در دریای سیاه ایجاد می‌شود، مشارکت کنیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین از همتای اوکراینی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.
دمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین نیز ضمن تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر مخالفت با جنگ تاکید کرد: دولت اوکراین آمادگی دریافت هرگونه کمک و حمایت سیاسی برای خاتمه بحران در این کشور را دارد.
وزیر امور خارجه اوکراین با اعلام آمادگی برای گسترش همه جانبه روابط فیمابین از جمله در حوزه کشاورزی و غلات میان دو کشور، ادامه گفت و گو های تهران و کیف را برای گسترش مناسبات سازنده ارزیابی کرد.
وی آخرین وضعیت جنگ در کشورش را تبیین کرد و از مساعی جمیله تهران برای کمک به پایان جنگ تشکر و اضافه کرد که بدلیل حاکمیت وضعیت جنگی ، شرایط دشواری برای مذاکره با روسیه وجود دارد.
در پایان وزیر خارجه اوکراین نیز از دکتر امیرعبداللهیان جهت سفر به این کشور دعوت کرد.
همچنین هفته ی گذشته در دیدار لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، در خصوص طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه دو کشور گفتگو و تبادل نظر شد.
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.05.2022
واکنش سفیر روسیه نسبت به موضع‌گیری ایران در مورد اوکراین
طرفین ضمن اظهار رضایت از روند رو رو به رشد روابط و تاکید بر لزوم تسریع در توافقات صورت گرفته در دیدار روسای جمهور دو کشور در سفر جناب آقای رئیسی به مسکو و همچنین مسئولین عالی اقتصادی دو کشور تاکید کردند.
بررسی زمینه های افزایش مبادلات بازرگانی ، تسریع در اجرای طرح های مشترک اقتصادی، تسهیل سرمایه گذاری، همکاری برای مقابله موثر با تحریم های غیر قانونی بویژه در بازار انرژی، و توسعه دامنه همکاری های بانکی و مالی از دیگر موضوعاتی بود که وزرای خارجه در خصوص آن تبادل نظر کردند.
وزرای خارجه همچنین با مرور تحولات منطقه ای در قفقاز جنوبی، افغانستان ، یمن، سوریه و فلسطین، راجع به برگزاری نشست آتی سه کشور همسایه و کشورهای قفقاز جنوبی، و نشست روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در چارچوب روند آستانه در تهران هماهنگی نمودند.
وزیر خارجه روسیه با اشاره به مخالفت روسیه با حملات اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه و اماکن غیر نظامی سوریه ، بر لزوم حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.
لاوروف حمایت کشورش از احیای برجام بر اساس توافق سال ١٣٩۴ بدون هر گونه اضافه و کاهش را اعلام کرد.
همچنین وزیر امور خارجه روسیه گزارشی از آخرین وضعیت تحولات اوکراین ارائه و تاکید کرد برخی کشورهای غربی در راستای پیشبرد سیاست خود مبنی بر یکجاتبه گرایی از اوکراین سو استفاده کرده و درصدد تضعیف روسیه از این طریق هستند.
ارتقای همکاری های ایران با سازمان ها و مجامع منطقه ای و بین المللی از جمله شانگهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بریکس از دیگر محورهای بود که وزرای خارجه راجع به آن گفتگو کردند. طرف مقابل بر حمایت کشورش در این زمینه نیز تاکید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала