ترکیه با پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو موافقت کرد

© AP Photo / Geert Vanden Wijngaertترکیه با پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو موافقت کرد
ترکیه با پذیرش سوئد و فنلاند در ناتو موافقت کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.06.2022
اشتراک
کشورهای سوئد و فنلاند متعهد شدند که از حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در ترکیه و سازمان فتح الله گولن (FETÖ) حمایت نکنند و همچنین سیاست تحریم صنایع دفاعی ترکیه را کنار بگذارند.
اسپوتنیک - آندری کلیموف رئیس کمیسیون شورای فدراسیون برای حفاظت از حاکمیت دولت روسیه، گفت: روسیه چنان قدرت نظامی و سیاسی قدرتمندی است که همه این کشورها به معنای استراتژیک جهانی اهمیتی ندارند.
به گفته دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت، پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو روسیه را با "هیچ چیز جدید" تهدید نمی کند.
در این رابطه با فرزاد رمضانی بونش پژوهشگر، سردبیر و تحلیلگر مسائل بین الملل و منطقه به گفتگو نشستیم.
الحاق فنلاند و سوئد به اتحاد آتلانتیک شمالی چه تأثیری بر توازن قوا در جهان خواهد داشت؟
اگر نگاهی داشته باشیم به وضعیت کنونی، ترکیه از زمانی که سوئد و فنلاند درخواست پیوستن به ناتو را داشتند، این کشور در سیاست خارجی خود نگاهی برد - برد به این مسئله داشت، از آنجایی که مخالفین بسیاری از احزاب مخالف دولت ترکیه همچون حزب کارگران کردستان در کشورهای اروپای شمالی همچون سوئد و فنلاند به سر می برند، ترکیه فرصت را مغتنم شمرد و از این وضعیت بهترین استفاده را کرد تا بتواند از این شرایط به اهداف سیاسی، امنیتی و ژئوپلیتیکی خود برسد.
در این راستا بنظر می رسد طبق توافقی که انجام شده، با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو ما شاهد ایفای نقش موثرتری از سوی ناتو در همکاری و تقابل با روسیه در آینده باشیم. علاوه بر این پیوستن سوئد و فنلاند نوعی همگرایی و همکاری بیشتر در ناتو را ایجاد می کند.
بر خلاف روند پیشینی که کشورهای اروپایی در رابطه با افزایش واگرایی با آمریکا به فکر تاسیس ارتش اروپایی و تامین امنیت قاره اروپا توسط خود کشورهای این قاره افتاده بودند، که با توجه به تحولات اوکراین و همچنین تحولات نظام بین الملل این امر می تواند به افزایش همکاری و تعامل بیشتر اعضای ناتو کمک کند.
لازم به ذکر است، که ملاحظاتی که فنلاند و سوئد در داخل اتحادیه آتلانتیک شمالی در قبال روسیه خواهند داشت، نیز بعید است از افزایش تنش با روسیه حمایت کنند و از روش های عدم تنش با روسیه استقبال کنند.
فنلاند و سوئد چه تاکتیک هایی را در رابطه با فدراسیون روسیه می توانند توسعه دهند؟
مسلماً فنلاند و سوئد از نظر بعد نظامی به تنهایی نمی توانند با فدراسیون روسیه که ابر قدرت نظامیست مقابله کنند، از این رو در اندیشه پیوستن به ناتو بودند و وضعیت موجود جدید [پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو] همگرایی و نزدیکی بیشتری بین این کشورها و اعضای ناتو را ایجاد خواهد کرد و تعاملات روسیه با این فنلاند و سوئد نیز تحت تاثیر این عضویت قرار خواهد گرفت. اما این کشورها روند ملایم تر و مصالحانه تری نسبت به دیگر اعضای ناتو در قبال روسیه به دلیل نزدیکی و همسایگی با روسیه را در پیش خواهند گرفت.
آیا پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو برای ناتو واقعاً مفید است؟
اگر از این دیدگاه به موضوع نگاه کنیم، هر اتحادیه ای، هر چارچوب اقتصادی یا نظامی، همیشه در اندیشه گسترش نفوذ و افزایش اعضای خود بوده است، ما این مسئله را می توانیم در اتحادیه همکاری های شانگهای، بریکس و غیره ببینیم، هر چه که اعضای عضو بیشتر می شود بر میزان قدرتشان افزوده می شود، از سوی دیگر با بزرگتر شدن و رشد اتحادیه ها میزان محافظه کاری و رای نظر اعضا در زمان های کلیدی و بحرانی را افزایش دهد؛ برای مثال در وضع کنونی نوع نگاه مخالفت آمیز ترکیه در اتحادیه آتلانتیک شمالی به نوعی نین بحثی را در ناتو ایجاد کرد که با ملاحظه بیشتری این روند را دنبال کنند، پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را می توان از دید دیگری بررسی کرد، که آنها با توجه به نزدیکی جغرافیایی به روسیه می توانند از پرچمداران کاهش تنش ناتو با روسیه باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала